Сувенири и фланелки за протестите в Истанбул се харчат като топъл хляб

Амбра Тосуноглу

Турските търговци, които се оплакват от спад в оборота,  сега имат добра възможност за увеличаване на печалбите – стоките, вдъхновени от протестите срещу преобразяването на парка Гези, които се разграбват като топъл хляб.

„Тениските ми свършиха“, признава 30-годишната Пинар Бад, продавачка на булевард Истиклял, на няколкостотин метра от емблематичния площад Таксим, епицентър заедно с парка Гези на протестите.

Редом до одежди, издържани в готически стил, или тениски с анархистки послания има цяла серия от дрехи, на които са изписани лозунгите на протестиращите.

„Съпротивлявай се, Гези!“ със синята птичка на социалната мрежа Туитър, или пък вече известната формулировка „Аз съм алкохолик“, напомняща за думите на премиера Реджеп Тайип Ердоган, нарекъл протестиращите пияници. Всичко това се разпродава като топъл хляб, казва Пънар Бад. „Никой не можеше да си представи, че тези продукти ще се продават толкова добре“, добавя тя.

През юни Турция живееше в ритъма на безпрецедентната мобилизация. Зародило се от желанието за спасяване на дърветата в парка Гези, протестното движение бързо се превърна в бунт срещу ислямо-консервативното правителство на Партията на справедливостта  и развитието. В тези протести и в резултат на твърдия и насилствен отговор на полицейските сили, петима души загинаха, няколко хиляди бяха ранени, а стотици – арестувани.

„Шефът ми е социалист“, споделя 24-годишният Рой Тимо, продавач в истанбулски магазин. С обагрено с татуировки тяло, с мека шапка, той показва ентусиазирано стоките си от серията Гези на заинтригуваните младежи, пренебрегвайки останалите стоки в магазина.

„В началото на протеста давахме безплатно всички тези стоки, свързани с Гези, но днес трябва да покриваме загубите, като продаваме чашите за 12 турски лири /малко под 5 евро/ и тениските за 15 турски лири /около 6 евро/“, казва той. „Ние сме дълбоко в душите си на страната на протестиращите“, добавя той пред клиентелата си.

Купувачите са както туристи, любопитни да отнесат сувенири, така и турци, които носят тези дрехи по време на протестите на площад Таксим. „Това е начин да изразиш мнението си“, посочва Рой. За разлика от продажбата на чаши и на тениски, някои стоки са създадени направо, за да помагат на хората, задържани по време на протестите.

Дизайнер например пусна на пазара платнени чанти с най-прочутите снимки от протеста. Целта е да използва събраните от продажбата средства, за да помогне на арестуваните жени да си купят стоки от първа необходимост.

Сатиричната преса също извлича ползи. „Продаваме много повече седмичници, на чиято корица са събитията, свързани с Гези и които ги подкрепят, отколкото национални всекидневници“, казва 50-годишният Ергюл, собственик на будка на площад Таксим. Изумен, той разказва, че продава „стотици броеве на месец и това е невероятно“.

В книжарниците първите книги за протестите се радват вече на небивал успех. Препечатвана за 11-и път за по-малко от месец, книгата „Тридесетте дни, които разтърсиха Турция – съпротивата от парка Гези“ на Емре Конгар и Айкут Кючюккая жъне изключителен успех.

„Книгата се купува навсякъде из Турция, не само в големите градове“, обясняват от издателската къща Джумхуриет Китапларъ.
Освен подробния разказ за протестите, книгата изучава и протестното движение и цитира допитване, според което близо 60 процента от протестиращите са се присъединили към протестното движение, защото са усещали как техните свободи намаляват с всеки ден. А 69 процента от тези 60 процента протестиращи казват, че се информират и мобилизират за протестите в социалните мрежи. Допитването е направено на 6 и 7 юни сред 4411 души.

„Книгата се продава толкова добре, че ние не успяваме да  задоволим търсенето и да снабдим магазините“, посочва издателската къща.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.