Мечтата на султана

Абдул Меджид Първи, 31-ият османски султан, е имал мечта. Решително ориентираният към Запада султан, властвал между 1839 и 1861 г., предвиждал изграждането на подводен тунел под пролива Босфора, свързващ Азия с Европа. Френски архитект е предложил съответен проект. Но липсата на технологии и пари са попречили за реализирането му.

Мечтата на султана сега се сбъдва – 150 години по-късно. Първият подводен тунел, свързващ два континента, ще бъде открит на 29 октомври, когато ще бъде отбелязана 90-ата годишнина от основаването на Републиката от Ататюрк. Простирайки се на над 76 километра и с 1,4 километров участък на морското дъно, железницата „Мармарай“ на стойност 3 милиарда долара „накрая ще свърже Лондон с Пекин, създавайки невъобразими глобални връзки“, се хвали Мустафа Кара, кмет на истанбулския квартал Юскюдар, откъдето започва тунелът.

Премиерът на Турция Реджеп Тайип Ердоган постави началото на проекта през 2004 г. по време на първия мандат от управлението на неговата Партия на справедливостта и развитието (ПСР). До 2025 г. се очаква над един милион пътници (дневно) да използват това, което дори критиците на ПСР признават за инженерно чудо, намалявайки кошмарния трафик, който измъчва този град с население 14 милиона души.

Проектите на ПСР, които включват стотици болници и пътища, й спечелиха твърдата подкрепа на милиони местни анадолци, които дълго време бяха игнорирани от светския елит на страната. Грандиозните проекти на Ердоган обаче, прокарвани с малко или дори без никакъв публичен дебат, включително изграждането на най-голямата джамия за всички времена в Турция в азиатската част на Истанбул, все повече се разглеждат като знак на високомерие.

Ердоган, който навремето бе кмет на Истанбул, управлява Турция с все по-деспотичен стил. Опасенията за това изхождат от протестите в парка Гези през юни, предизвикани от плана му за изсичане на стотици дървета за изграждането на търговски комплекс на истанбулския площад Таксим. Нови протести възникнаха тази седмица, когато бяха изкоренени още дървета в Анкара, за да бъде освободено пространство за изграждането на автомобилен път.

Без да се безпокои от възмущението на екозащитниците, правителството строи трети мост над Босфора близо до Черно море, изсичайки още хиляди дървета и разбивайки важен маршрут на миграция за птици, сред които щъркели и орли. Орнитологът Юмит Ярдъм предупреждава, че привличани от автомобилната светлина на моста, птиците могат да предизвикат верижни катастрофи. Малцинството на алевиите е разгневено от това, че мостът може да бъде наречен на Селим „жестокия“ (Явуз Султан Селим, бел. ред.) – султан, който е избил хиляди техни предци. Правителството реализира и проект за ново летище с шест писти северозападно от Истанбул, което ще е сред най-големите в света.

Най-спорният проект, който Ердоган все още планира, е прокопаването на това, което самият той веднъж нарече „луд канал“. Този канал с дължина 50 километра, свързващ Мраморно и Черно море, има за цел да отклони трафика на танкери от Босфора и по този начин да се намали замърсяването и риска от сблъсъци в криволичещия пролив. Екозащитниците обаче казват, че каналът може да разруши цялата екосистема на Черно и Мраморно море.

Представители на ПСР в частни разговори признават, че финансовото състояние на страната прави малко вероятно построяването на канала. В същото време те отричат информациите, че правителството има проблем с финансирането на новото летище като „черна пропаганда“ от същите „глобални сили“, които са твърдо решени да свалят от поста Ердоган.

ПСР често прибягва към подобна тактика. В кулминацията на вълненията заради парка Гези Ердоган намекна, че пияни демонстранти са уринирали и са правили секс в османска джамия. Когато мюезинът отказа да потвърди това, той бе изгонен и прехвърлен в друга джамия, предизвиквайки недоволство сред мюсюлманите антикапиталисти, които осъждат това, което смятат за залитане на ПСР към лукс и ненаситност. По ирония на съдбата джамията, където са се случили предполагаемите греховни действия, е била построена от майката на Абдул Меджид – Безмиалем, бивша християнска робиня, чието истинско име било Сузи.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.