Тодор Кузманов: На апартамент с неотчетени уреди за парно се начислява максимален разход
Получиха се аномалии в сметките заради грешна формула, казва шефът на Асоциацията на топлинните счетоводители
Тодор Кузманов е председател на Асоциацията на топлинните счетоводители. Инж.-химик по образование, специалност металургия на цветните метали. Дълго е работил в металургичните комбинати в Кремиковци и в Перник. От 1994 година е бил зам.-кмет на София и след това е имал частен бизнес. В общината е отговарял за инженерната инфраструктура и пряко за “Топлофикация София”.
– Г-н Кузманов, потребителите започнаха да получават първите изравнителни сметки за парно. Има ли проблеми с тях, ненормално високи стойности?
– След 15 август ще започнем масово да предаваме сметките на повечето от топлофицираните сгради. Преди това ще има приключени изравнения, но предимно на блокове, които са с апартаментни топломери или на такива, при които няма проблеми с отчитането, с много изключени радиатори…
– Хората очакваха, че тази година няма да има проблеми с изравнителните сметки и ще започнат новия отоплителен сезон начисто. А се оказва, че ще има по-голямо закъснение отколкото в предишните години?
– И ние се надявахме. Затова максимално бързо въведохме в софтуера изчислителните формулите и правилата от методиката за дялово разпределение, които влязоха в сила през април. Но когато през юни отчетохме уредите в над 80 % от сградите и започнахме изчисленията се оказа, че за някои от тях се получават големи аномалии в сметките. Анализът показа, че те се получават в сгради където има неотчетени апартаменти, щранг-лири и много пломбирани радиатори и радиатори без уреди. Отделно хората са се ограничавали и са спирали парното, заради топлата зима. Когато от енергията, влязла в сградата и отчетена от общия топломер в абонатната станция, извадихме получената по формулите енергия за щранг-лирите, за сградната инсталация и за неотчетените или без уреди радиатори, се оказа, че не остана енергия за радиаторите, които са работили и за които има отчетени единици. Предупредихме веднага Министерството на икономиката и енергетиката и топлофикациите, че има проблем с формулите и те стигнаха до извода, че някои неща в методиката за дялово разпределение трябва да се променят.
– Новите промени излязоха в Държавен вестник преди 2 седмици?
– Софтуерът е поправен и зареден и вече започнахме преизчисляването на сметките по новите правила.
– И този път няма да има аномалии и грешки?
– За да няма изкривяване на сметките за дадена сграда е изключително важно показанията от уредите върху отоплителните тела във всички апартаменти да бъдат снети. Това означава, че ако има неотчетени жилища, абонатите трябва да поискат от фирмата за дялово разпределение, която ги обслужва, да изпрати служител, да запише показанията на разпределителите.
– Лято е, някои потребители може да са извън града , в отпуск. Докога все още могат да поискат такова отчитане изпусналите редовните дати?
– Сега могат. А от момента след като им предадем изравнителната сметка имат още 15 дни за рекламации по нея или за грешка в записването на показанията на уредите. През това време ще се приемат и заявки за отчитане, за което ще се плаща само определена минимална такса за отчетен уред. След изтичането на този срок фирмата за дялово разпределение предава окончателните изравнителни сметки на топлофикация, а тя ги включва в съответната месечна сметка за парно.
– Но ако е имало още апартаменти с неотчетени уреди?
– На тях ще им начислим максимален разход на енергия и тези потребители получат изравнителна сметка от топлофикация, която е в размер на максимално ползване. Те могат в рамките на три месеца да поискат отчет и преработка на дяловото разпределение. Затова обаче трябва да платят, тъй като не са осигурили достъп на двете посочени дати и не са ни потърсили в месеца за рекламации.
– Какво се плаща за този допълнителен отчет?
– Плаща се за посещение и отчет на конкретния абонат минимална такса плюс такса за преработка на цялата изравнителна сметка на всички абонати, присъединени към абонатната станция.
– Защо?
– Защото след като се свали отчета на абоната, тоест точно колко единици показват уредите му, трябва отново да се направят изчисленията за цялата сграда и изравнителните сметки за всички останали потребители. Затова въпросният абонат, който не е спазил изискванията да осигури достъп за отчитане, трябва да заплати преработката на всички сметки в сградата – по 2 лева на апартамент.
– Говори се, че при договорка с отчетника за някои апартаменти може да се намалят отчетените единици?
– Единственият вариант е някой потребител да плати на ръка някаква сума на недобросъвестен отчетник и той да запише по-малко единици , например вместо 150
– 50. А на друг потребител да увеличи единиците. Но това никой не би посмял да направи.
– Защо?
– Защото всички уреди пазят цялата информация за последния и за предпоследния отоплителен сезон. Винаги може да се провери дали отчетеното съвпада с действителните показания на уреда. Още в зората на топлинното счетоводство сме предупредили отчетниците, че много лесно ще бъдат хванати, ако подправят данните.
– И нямате досега такъв случай?
– Не. Още повече, че при отчитането на уредите, всички фирми правим по три екземпляра на отчетите – един остава в клиента и два са за фирмата. Потребителят се подписва върху отчетите, така че може да погледне показанията записани в него и тези, които се изписват върху уреда и да ги сравни и да реагира веднага. Ако открие разликата след като отчетникът си е тръгнал, той може да подаде сигнал за грешката във фирмата за дялово разпределение.
Асоциацията нееднократно предлага да се направи така, че отчитането на уредите да не става кампанийно – след свършване на сезона, а да се разхвърли през цялата година
– Как може да стане това?
– Като се договорим с всяка сграда през кой месец на годината ще бъде отчетена. Така ще има по-малко грешки, защото няма да се налага да наемаме за кампанията допълнително хора, които не са квалифицирани, за да свършим бързо отчитането на всички сгради.
– Вие с парно ли се отоплявате?
– Да. Аз живея със семейството си в сграда с централно отопление, а майка ми обитава къща. И мога да ви кажа колко й струва на нея отоплението, и как живее. Добре, имат проблеми хората с парно отопление, със сметките, с парите. И ние не сме безгрешни, допускали сме грешки. Но дайте да сравним как българинът решава отоплението си и колко му струва, когато има парно и когато няма и при какви условия живее.
– Но хората с парно се оплакват, че нямат право на алтернативно отопление?
– Сградите с централно отопление са построени и оборудвани с инсталация за такова отопление… Вие имате възможност да изключите с вентила радиаторите си, да си плащате за сградна инсталация и топла вода и оттам нататък да решите с какво ще се отоплявате.
– Кои са най-големите проблеми на топлинните счетоводители?
– Най-лесно е да посочиш причини извън себе си. Но ние отчитаме, че досега не успяхме да премахнем бариерите между нас и нашите клиенти, което пречи, създава проблеми и затруднява работата ни . Със сградите където взаимодейтвието между нас и абонатите е добро, няма или грешките са минимални и веднага се поправят. Няма жалби и хората са доволни. Затова в Асоциацията обсъждаме най-вече този въпрос – как да премахнем бариерите между нас и клиенти. В това е големият резерв за подобряване на работата ни. Има и други проблеми, свързани с междусъседските отношения на хората, които живеят в една сграда.
– Как ще коментирате проблемите с Топлофикация София през последната година и половина?
– Топлофикация София от 100% общинска собственост заради дългове към Булгаргаз премина към смесена собственост – държавна и общинска. Сега от проблемите в нея се вижда, че това не е най-доброто решение за компанията и за нейните потребители.
– Какво е доброто решение?
– Има една такава приказка – в един град трябва да има една система на управление, независимо за коя от големите инфраструктурни системи говорим. Второ – ако един кмет не отговаря за отоплението, за осветлението, за улиците, за градинките, за чистотата…за какво да отговаря. За банките и фирмите ли? Топлофикация решава отоплението на града. В Европа това не минава без прекия контрол на общината.
– Говори се за приватизация на Топлофикация София?
– Проблемите на Топлофикация София ще се решат чрез общинско частно партньорство. Това е приватизация на функцията на управление на собствеността. Защото в България до момента разбираме само от продажби и покупки. Тук общината трябва да остане собственик на основните средства за производство, за да гарантира услугата на гражданите. Може да има някъде фалирала държава, но община, каквито и проблеми да има, досега няма фалирала.
– Тоест предлагате да се определи оператор на системата за топлоснабдяване за София?
– Операторът трябва да бъде едно смесено дружество между общината и частен партньор, доказал своя дългогодишен опит на територията на Европа и извършващ тази услуга качествено.