Германия – коалиционни преговори с британски привкус
Ройтерс
Дали Германия не заприличва все повече на Великобритания в отношението си към Европа?
Въпреки че все още е недовършена, платформата за европейската политика, оформяща се в преговорите между консерваторите на канцлерката Ангела Меркел и левоцентристката Германска социалдемократическа партия (ГСДП), изглежда, доста клони в подкрепа на суверенитета.
Участници в преговорите даже предлагат да се позволи на германците да гласуват на референдуми – нещо, което по-рано беше табу,- за важни решения, свързани с разширяването на Европейския съюз, прехвърлянето на повече правомощия на Брюксел или отделянето на повече пари за политиките на ЕС.
Съюзници на Меркел казват, че планът, който би създал ново препятствие за европейската интеграция наред с изискванията за национален референдум във Франция за по-нататъшно разширяване на ЕС и във Великобритания за каквото и да е допълнително прехвърляне на суверенитет на европейските институции, вероятно ще пропадне.
„Предложението няма да види бял свят. Ние бихме се ограничили до нивото на британските политически дейци“, каза за Ройтерс водещият депутат от Християндемократическия съюз (ХДС) в Европейския парламент Елмар Брок.
Но самият факт, че то се обсъжда, е красноречив, както е красноречив и фактът, че по-европейски настроената ГСДП го предложи заедно с баварските съюзници на Меркел от Християнсоциалния съюз (ХСС). Изглежда, че социалдемократите дават приоритет на вътрешни цели като постигането на национално минимално заплащане за сметка на европейските въпроси.
„Главният им приоритет е да спечелят подкрепата на партийните членове на планираното гласуване за коалиционното споразумение“, каза старшият сътрудник в „Инициатива за Европа“ на институт „Отворено общество“ Улрике Гюрот.
„Това означава да се обърне внимание на притесненията на работниците, които смятат, че Германия плаща за други в Европа и загърбва грижата за бедните германци“, заяви тя.
След като вече няма сериозна опасност от разпадане на еврозоната, в Берлин има все по-малко желание за обмисляне на по-смели решения за споделяне на риска, особено след като антиевропейската партия „Алтернатива за Германия“ набира обществена подкрепа, а Конституционният съд на Германия разглежда нови мерки за политиката в ЕС.
Само пълно връщане на кризата вероятно би променило това, казват дипломати.
Дейвид Камерън се опитва да подкопае позициите на антиевропейската Британска партия на независимостта, като обещава на британците референдум за членството в ЕС през 2017 г., ако бъде преизбран през 2015 г. и след като се опита да предоговори по-свободни членски задължения.
Блокиран ли е банковият съюз?
Дори да оставим настрана възможността за референдум, евентуалните коалиционни партньори в Берлин са съгласни на други ограничения върху интеграцията в ЕС, стесняващи обхвата на планирания европейски банков съюз чрез отхвърляне на каквито и да е общи фискални подпори за банките в еврозоната в обозримо бъдеще.
Това означава, че всяка държава членка ще бъде отговорна за прочистването на своите банки, ако те трябва да бъдат закрити, след като Европейската централна банка в новото си качество на единен банков надзорник извърши строги проверки на активите следващата година.
В краен случай страна, която не е в състояние да понесе разходите, би могла да кандидатства за заем от спасителния фонд Европейски стабилизационен механизъм, но това би увеличило държавния й дълг и би я опозорило, налагайки й условия под международен надзор.
По-нататък планът предвижда общ фонд за оздравяване, който да бъде финансиран от самите банки. Германските партии също така искат бъдеща агенция, натоварена да решава дали да се закриват проблемни банки, която да бъде поставена под властта на финансовите министри от ЕС.
Това поражда възможността Берлин да успее да събере достатъчно съюзници, за да блокира или промени решенията за проблемните банки.
Европейската комисия, подкрепяна от ЕЦБ, предлага себе си като политически независим орган по оздравяването, докато планът на германската коалиция би оставил подобни решения да се вземат евентуално по политическо усмотрение.
Водещият депутат Херберт Ройл, който е главният преговарящ на ХДС по въпросите на ЕС, каза, че коалиционното предложение не е „оптимално“, а необходимо, за да не се стигне до това правната основа за оздравяване на банките да бъде отхвърлена от Конституционния съд на Германия, който скоро трябва да се произнесе по законността на програмата на ЕЦБ за купуване на облигации.
Германските партии също така изключват възможността от общ фонд за погасяване на наследените дългове на страните от еврозоната, въпреки че ГСДП възприе идеята по време на предизборната си кампания.
Като се има предвид графикът на коалиционните преговори, които имат за цел да доведат до съставяне на правителство, което да бъде подложено на гласуване от парламента в седмицата, започваща на 16 декември, няма да има никакво или почти никакво време за преговори с европейските партньори преди срещата на върха на ЕС на 19-20 декември, на която се предвижда да бъде постигнато политическо споразумение за единен механизъм за оздравяване на банките.
„Опасността е, че Меркел ще дойде в Брюксел с новото си коалиционно споразумение и ще каже: „Това е нашата позиция, това е положението“, каза служител от ЕС, участващ в подготвителните преговори.
Множество подвижни части
Коалиционните преговори са само част от триизмерна игра на шах, при която Меркел преговаря с партньорите от еврозоната едновременно за бъдещето на европейския банков съюз, бюджетната дисциплина, икономическата реформа и управлението на дълга.
Канцлерката, която укрепи позициите си със своята изборна победа през септември, ще отиде в Брюксел с искане за споразумение за т.нар. договори за конкурентоспособността, с които държавите от еврозоната поемат правнообвързващи ангажименти за икономически реформи, каза Гюрот.
Франция предвожда съпротивата в подготвителните срещи, като настоява, че Европейската комисия едва напоследък е получила значителна власт да прави преглед на националните бюджети в еврозоната и страните имат нужда от време, за да възприемат тази промяна.
Французите искат Меркел да се съгласи да бъде създаден общ бюджет за еврозоната със значителни ресурси. Икономическо изследване, публикувано от френското финансово министерство през октомври, наведе на мисълта, че той може да бъде финансиран с данък върху корпоративните доходи и да бъде използван за плащане на обща помощ за безработица. Берлин отхвърля подобни идеи.
Засега Меркел дава само колебливо съгласие за принципа на малък „фонд за солидарност“, който може да възнаграждава изпитващи затруднения страни от еврозоната, които извършват болезнени реформи на своите трудови пазари и пенсионни и социални системи.
„Това може да важи за Гърция или Португалия, но не и за Франция“, каза служителят от ЕС.
БТА