За лесни печалби руски авиопревозвачи „нехаят за сигурността“

Катастрофата в Казан. Снимка: от тв екрана

Пилотска грешка, техническа повреда на самолета, некачествено гориво, некоректни действия на наземната служба, метеорологичните условия. Всяка от тези причини може да стои зад катастрофата с пътническия Боинг 737 в неделя, когато в руския град Казан загинаха 50 души. Отхвърлена е само една версия – за терористичен атентат, съобщи федералният министър на транспорта Максим Соколов, цитиран в „Росийская газета“.

По данни на компетентните служби мокрият сняг в татарстанската столица и вятърът не са представлявали сериозна пречка за кацането; освен това всички машини задържително минават техническа проверка и преди, и след полет. При всяко положение Ространснадзор ще провери дали пилотите на превозвача – авиокомпания „Татарстан“, не са работили свръхнормено, над 8 часа. Версията за умора на екипажа ще остане на дневен ред, чак докато се произнесат официалните експерти, посочва официозът.

За момента „не е изключена дори версията за НЛО“, забелязва обаче Михаил Марков, заслужил летец на Русия. Следователи и криминалисти продължават огледа на местопроизшествието, проучват видеозаписите от камерите на летището, където е паднал отвесно самолетът, преди да избухне. Взети са проби от горивото, взема се и генетичен материал от роднини на загиналите, за да се разпознаят останките. Предстоят редица експертизи – чак след тях ще станат ясни причините и виновниците, изтъкнал, потърсен от вестника, федералният Следствен комитет.

Основната версия е грешка на пилотите, твърди обаче „Новие известия“. Синдикален лидер обяснява пред изданието, че пилотите в руските авиокомпании по принцип работят до скъсване – надхвърлят допустимата седмична норма от 36 летателни часа и не вземат задължителните почивки между полетите.

„Гонейки лесната печалба, бизнесмените нехаят за сигурността на полетите“, заявява Игор Делдюжов.

Възрастта на самолета – 23 години, според него няма значение, защото от оригиналната машина „не е останало почти нищо“ – оборудването е било сменено на практика изцяло.

При все това компания „Татарстан“ е замисляла още преди година „да се отърве от Боингите“, сочат данни на „Комсомолская правда“.

До месец над половината пилоти на една от най-големите руски авиокомпании ще изгубят правото да летят, тъй като са изчерпали годишния си лимит летателни часове. Това съобщи чрез своя адвокат Сергей Книшов, активист на Шереметиевския профсъюз на летателния състав, арестуван в края на октомври, пише „Московский комсомолец“.

Според вестника Книшов наред с други синдикалисти бранел правата на летците, по-специално задължителните почивки. Преди месец обаче трима профсъюзни дейци били арестувани като заподозрени в изнудване. Според тях самите делото е подсторено от авиокомпания, която те осъдили да доплати на своите пилоти голяма сума за нощни смени и вредни условия – над един милиард рубли.

Федералната служба „Росавиация“ формира комисия, която до седмици ще установи дали фирмата превозвач е отговаряла на всички изисквания. Междувременно компания „Татарстан“ заяви, че всички нейни полети се извършват, както обикновено, информира „Комерсант“.

Всекидневникът цитира данни на Санктпетербургската авиоремонтна компания, според които собственик на превозвача „Татарстан“ е дружеството „Тат-Аеро“, 50 на сто от което контролира фирмата „Татарстан-Аеро“, а по 25 процента – Bulgarian Aviation Group и дружеството „Ескана Русия“.

Според медиите обаче българската групировка вече е излязла от състава на акционерите. Вчера „Татарстан“ отказа да разкрие структурата на собствеността върху компанията, допълва „Комерсант“

Още по темата: Версии за причините за катастрофата в Казан

След прекъсване през нощта поради климатичните условия днес продължиха следствените действия на летището в руския град Казан – столица на република Татарстан, където вчера катастрофира „Боинг-737-500“, пристигащ от Москва, и загинаха 50 души, съобщава „Вечерняя Москва“.

Сред жертвите има две деца – момичета на 11 и на 15 години. Телата на 10 души вече са разпознати от техни роднини, присъствали на летището; семействата получават психологическа помощ от най-добрите специалисти на федералното здравно министерство. Днес в Казан се очаква да пристигнат и други близки на загинали, а междувременно 135 души с 33 единици техника разчистват пистата.

Предварителна версия сочи като основна причина за катастрофата грешка на пилотите. Това потвърди и представител на федералната служба по гражданските въздушни превози „Росавиация“. Друга версия хвърля вината върху лошото време но още няма подробни официални коментари, пише „Комсомолская правда“.

Според вестника самолетът се е разбил при втория опит за кацане. Медии съобщиха, че е направил три опита, преди да катастрофира.

Гулназ Миниханова от авиокомпания „Татарстан“ – собственик на машината, подкрепя предположението за пилотска грешка. Рубен Есаян, заслужил летец-изпитател, твърди обаче пред всекидневника, че трагедията се дължи по-скоро на страничен вятър или на лоша видимост. Катастрофата напомня тази край Смоленск през 2010 г., в която загинаха президентът на Полша Лех Качински и още 95 полски политици, военни и общественици, смята неговият колега Степан Микоян.

Версията за терористичен атентат не бе разглеждана вчера от криминалистите, пише „Комерсант“ под заглавие „Трагично грубо кацане“ и споменава като трета възможна причина технически повреди. Междудържавният авиационен комитет, разследващ въздушните катастрофи в ред постсъветски страни, изчаква да получи данните от „черните кутии“, допълва вестникът.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.