Ще приключи ли програмата за международно финансово подпомагане на Португалия?

Асошиейтед прес

Португалия иска да изглежда като Ирландия, но не може да скрие приликата си с Гърция.

Инспекторите на международните кредитори, които отпуснаха спасителната финансова помощ за страната, пристигнаха вчера в Лисабон за редовна проверка на финансовото й здраве, както и за да се уверят доколко Португалия спазва условията на международната спасителна програма от 78 милиарда евро(106 милиарда долара) от 2011 година.

Като при Ирландия и Гърция, които получиха спасителна помощ една година преди Португалия, споразумението налага мерки за орязване на разходите и икономически реформи – част от европейските усилия притеснените инвеститори да бъдат убедени да възобновят кредитирането за някои обременени с дългове страни от еврозоната.

Около шест месеца преди края на спасителното финансиране за Португалия все още не е ясно дали португалците ще могат сами да поемат пътя си след юни 2014 година.

Правителството настоява, че може да следва същия път като Ирландия, която ще се откачи от чуждестранната финансова подкрепа този месец. Остават обаче пречки, които могат да накарат Португалия да поиска допълнителна помощ, както стана с Гърция, която имаше нужда от втори спасителен пакет, и европейските дългови неволи да се удължат.

Някои от трудностите:

Конкурс за красота на финансите

За да бъдат ухажвани несантименталните инвеститори, финансите на страната трябва да изглеждат добре. Макар португалските показатели да се подобриха, те все още не са много привлекателни.

Нивото на лихвите, които Португалия трябва да плаща на притежателите на 10-годишните й облигации, смятани за отражение на инвеститорското доверие в страната, е около 6 %. Това е прекалено скъпо в дългосрочен план макар и доста по-добре от равнището от 17 %, което накара Лисабон да поиска помощ. За сравнение Германия плаща под 2 %. Кредитният рейтинг на Португалия все още е в категорията „боклук“ (junk) според оценките на трите основни рейтингови агенции.

Целите за бюджетния дефицит за тази и идната година бяха понижени на фона на дълбоката рецесия, която през 2013 година влезе в третата си година. Това пък буди опасения, че Португалия, като Гърция, се отклонява от пътя на възстановяването. Дефицитът спадна до 6,4 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) миналата година спрямо 10,1 процента през 2010 година, но все още е далеч от желаните 3 %, които сега са цел за 2015 година.

Безработицата е на равнище 15,7 %, като Европейската комисия прогнозира, че ще нарасне да 17,7 % догодина. Очаква се държавният дълг да се повиши до почти 128 % от БВП тази година, което е третото най-високо равнище в ЕС.

Оптимистичните очаквания: Европейската комисия прогнозира, че Португалия ще се върне към растеж догодина, но равнището на растеж ще бъде едва 0,8%, като износът нарасна почти с 10 % през 12-те месеца до септември.

Вредни разногласия

Трите основни политически партии в Португалия дадоха благословията си за първоначалното спасително споразумение като признак за широк консенсус, приветстван от кредиторите. Единството обаче се разпадна, когато мерките за икономии доведоха до трудности.

Правителството на десноцентристката коалиция и основната опозиционна левоцентристка Социалистическа партия сега имат значителни разногласия.

Премиерът Педру Пасуш Коелю твърди, че, изпълнявайки условията на спасителната програма, неговото правителство създава по-гъвкава, по-силна икономика. Социалистическият лидер Антониу Жозе Сегуру пък посочва, че мерките за икономии подкопават икономиката и социалната държава.

Политическата криза от началото на лятото, при която министърът на финансите и министърът на външните работи подадоха оставки заради несъгласие с обхвата на мерките за икономии, разтърси финансовите пазари.

Правителството има мнозинство в парламента, което му позволява да приеме мерките, заложени в спасителната програма. Политическият му капитал обаче се е изчерпал, след като през есента кабинетът бе изправен пред поредната вълна от стачки и протести.

След като данъкът върху продажбите скочи до 23 процента спрямо 13 процента през 2011 година и след „огромното“, както правителството призна, увеличение тази година на данъка върху личните доходи, през 2014 година следват икономии, които ще предизвикат повече търкания.

За разлика от бунтовете в Атина, протестите в Португалия бяха мирни като протестите в Дъблин. Въпреки това демонстрацията на полицаи, при която бе пробит кордона около парламента, сочи, че правителството върви по тънък лед.

Ето ги съдиите

Португалският конституционен съд е източникът на затруднения за правителството.

Неговите 13 съдии за две години отмениха четири пъти планирани съкращения, оставяйки правителството с дупки в бюджета, достигащи до 1,7 милиарда евро.

Задава се поредната конфронтация – очаква се до края на годината съдиите да решат дали е законно намаляването на пенсиите на служителите от държавния сектор, на вдовиците и вдовците. Застрашени са още 800 милиона евро спестявания по бюджета за 2014 година.

Според Рикарду Мамеде, преподавател по политическа икономика в Лисабонския университет, по-голяма заплаха идва от мудността на лидерите на ЕС при задействането на нови финансови правила, които биха могли да предотвратят повторение на кризата. Предложения като установяване на процедури за спасяване на затруднени банки предизвикаха политически разногласия, тъй като страните членки се притесняват да отстъпят свои правомощия.

„Докато ЕС не намери начин да се справи с нарушените си функции, ние ще живеем при голяма несигурност“, посочи той.

Друг спасителен пакет?

Даването на втори спасителен пакет на Португалия, както стана с Гърция, ще означава да се вземат още пари от данъкоплатците в останалите европейски страни. Освен това може да се наложи частните инвеститори да чуят, че няма да могат да си получат всички пари обратно – т.нар. подстрижка. И двете идеи не допадат на европейските правителства.

Fitch Rating е на мнение, че това не е необходимо. „Дълговата динамика на Португалия не е толкова отрицателна, че да налага същото поведение като при Гърция“, посочи неотдавна агенцията в доклад.

Според анализатори брутните финансови нужди на Португалия са около 26 милиарда евро за 2014 година и 25 милиарда евро за 2015 година. Това е много за страна с високи лихви, но положението може да се контролира.

Португалия може да си купи време като пренасрочва дълга си – нещо, което започна да прави тази седмица с размяна на облигации, отсрочвайки плащанията на заеми от 6,6 милиарда евро с три години.

Според Fitch най-вероятно е португалските кредитори от еврозоната да разхлабят условията по спасителните заеми, като предоставят например по-ниски лихви или по-дълъг срок за разплащане. Това би поставило Лисабон някъде между Дъблин и Атина.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.