„Византийски Помпей“ се разкрива в Солун при строежа на метро

Станция „Венизелос“ на метрото в Солун. Снимка: археология

Интензивната строителна дейност по изграждане на метрото в северния гръцки пристанищен град Солун разкри богатство от археологически находки, което накара някои да обявят района за „византийския Помпей“, правейки отпратка към древния римски град, разрушен при изригването на вулкан през 79 г. сл. Хр.

Започнат през 2006 г., проектът закъснява с четири години, а гражданите се дразнят в очакване новото метро да реши проблема с натоварения трафик.

Вместо инженери да работят обаче, жителите на града виждат археолози бавно да напредват с разкопките.

„За много хора като мен, които работят в центъра, метрото ще бъде спасение – значително ще намали трафика, защото сега десетки хиляди автомобили се опитват да се движат из града по единствените три главни булеварда“, казва Димитрис Музурис, рецепционист в хотел Сити.

„Но е дразнещо, защото целият проект отнема много време. Градът изглежда сякаш е бомбардиран, навсякъде има прах и строителни отпадъци. Но накрая ще имаме византийски Помпей“, допълва Музурис.

Напрежението между градските археолози и Атико Метро, компанията която ръководи строежа на метрото, е отдавнашно. През август двете страни окончателно се споразумяха временно находките да бъдат преместени, за да се продължи със строителството. Според плана – находките ще бъдат върнати върху началното им местонахождение като част от няколко подземни музея, а проектът, чиято стойност е 3,5 милиарда евро и който е съфинансиран от Европейския съюз, няма да бъде възпрепятстван.

„Около 80 на сто от древните находки ще бъдат запазени и когато най-накрая метрото бъде завършено, жителите на днешен Солун ще може да се разхождат по същите улици и покрай същите сгради както древните жители на града“, казва Йоргос Константинидис, директор на Атико Метро.

„Трябваше да намерим някакво техническо решение за съвместното съществуване на антиките и метрото покрай един от основните булеварди в града – улица Венизелос“, обяснява той.

Основан през 315 година пр. Хр. от цар Касандър Македонски, Солун се превръща в ключово търговско и военно пристанище по времето на римляните и се смята за втория по важност център на Византийската империя след Константинопол.

Заради закъснението, проектът сега е планиран да завърши през 2017 година. По основната метро-линия от 9,8 километра с 13 станции се очаква да се транспортират 270 000 пътници всеки ден, което ще намали пренатоварения трафик и замърсяването на въздуха.

„Не е лесно да се построи метро в такъв пренаселен и древен град като Солун, така че проблемите, с които се сблъскахме са много“, казва Константинидис.

„Трябваше да откопаем вече съществуващи древни паметници и чупливи сгради и да построим метрото, като имаме предвид, че районът е с висок сеизмичен риск“, допълва той.

Археолозите, работещи по проекта казват, че са очаквали да бъдат намерени находки с голяма историческа стойност.

„Обичайно е за строителите да бързат, за да завършат строежа си. Не може да спрем развитието, но понякога културата не може да бъде пренебрегната – и двете неща трябва да съществуват заедно“, казва Микалис Дивериос, археолог и професор в университета Аристотел.

Разкопките откриха повече от 100 000 древни артефакти и важни данни за живота в града с откриването на търговския център на древния град при император Галерий от 4 в. сл. Хр.

Тази забележителност включва добре запазен път с мраморни плочи, с останки от пазар на открито и голям комплекс с фонтани, алеи с колони и площад, обграден от магазини, работилници и обществени сгради.

Археолозите намериха бижута, монети, вази и керамични съдове, докато се копаеха тунелите към четири от метро-станциите.

Новите метро станции на площадите Република и Ставруполи се строят върху забележителности от над 600 години. От там е входът към древния град, като се прави отпратка към Златната порта и където е имало гробище от времето на римляните до турското владичество.

Разкопките при станция Синтривани в източната част на града разкриха още ранна християнска базилика.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.