Към „глобален университет“ чрез безплатни онлайн курсове

Франс прес

Едно странно видео от час по механика, излъчван онлайн, се показва как астрофизикът професор Питър Люин бързо прекосява една от аудиториите на престижния Масачузетски технологичен институт, яхнал син триколесен велосипед, задвижван от пожарогасител.

В Индия, Ирак, Испания или Китай два милиона души разбраха от това видео принципа на реактивното задвижване, който позволява например изстрелване на ракета. Тези студенти са записали Масов онлайн отворен курс – университетски курс, достъпен в интернет, интерактивен и съчетаващ видеоклипове, текстове и упражнения.

„Преподавател, който чете лекция пред студенти, е гледка, стара като света. Революционното при тези курсове обаче е броят на хората, които участват в тях“, обяснява Франсоа Тадей, директор на Интердисциплинарния изследователски център в Париж и ръководител на отдела в ЮНЕСКО за методика на обучението.

„В първите масови онлайн отворени курсове се записаха повече хора, отколкото хората, регистрирали се във Фейсбук през първата година от съществуването на социалната мрежа“, посочва експертът. „Днес човек може да кара такъв курс, независимо от това къде се намира и какво е неговото образование. Става дума за университетски курс от най-добро световно качество, по време на който всеки може да общува с останалите студенти“, допълва специалистът.

Във Франция от вчера министерството на образованието предлага 25 подобни масови онлайн отворени курсове. Над 80 000 души вече са се записали в тях чрез сайта на Френския цифров университет.

1400 души вече участваха в най-първия масов онлайн отворен курс, провел се през 2012 г. и наречен „Интернет, всичко в него е направено така, че да научаваш нови неща“.

„Подобни курсове демократизират достъпа до знания, а френската университетска система е най-неравнопоставена в развития свят според изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие“, смята Франсоа Тадей.

Масовите онлайн отворени курсове преживяха истински подем с курса по изкуствен интелект, преподаван чрез сайта на Калифорнийския университет в Станфорд през ноември 2011 г., който привлече 160 000 студенти, далеч над 10 000-те очаквани и в който 15 процента от студентите се очаква да стигнат до край.

Неговият създател, професорът по роботика Себастиан Трънq основа през февруари 2012 г. и платформата за онлайн курсове Юдасити (Udacity).

И трите основни платформи за онлайн курсове – Юдасити, едЕкс (edX) и Кoрсера (Coursera) – бяха създадени в САЩ от едни от най-престижните университети.

ЕдЕкс заработи през април 2012 г. благодарение на съвместните усилия на Харвардския университет, Бъркли и Масачузетския технологичен институт. Корсера е дело на бивши преподаватели от Станфорд и в нея са се записали 6 милиона души. Към края на 2013 г. тя предлагаше над 500 курса.

Както при шведската маса, където големият и безплатен избор води до булимия, така става и с хората, запалени по онлайн курсовете във Франция. Барбара Семел, която е на 33 години, се е записала в 16 онлайн курса – от увод в социологията до управление на проекти и статистически изследвания – но не е завършила нито един от тях.

„Масовите онлайн отворени курсове имат потенциала да превърнат света в глобален университет“, казва Франсоа Тадей и повдига въпроса за бъдещето на университетите.

Но все пак, според изследване от декември на Колежа по педагогика към университета Пен в САЩ, само половината от записалите се в най-голямата платформа за онлайн курсове Корсера са изкарали поне един основен курс и само 4 процента са изкарали докрай цял цикъл от курсове.

А дипломата? Има периодични изпити, повечето от тях са под формата на тестове, които позволяват да се издават сертификати, които за момента не се признават нито от университетите, нито от компаниите.

Критиците на масовите онлайн отворени курсове подчертават, че не всички социални категории имат достъп до цифровите технологии и изтъкват огромния процент на хора, отказали се от курсовете. Подобни критики отправя организацията, нарекла се Колектив срещу онлайн курсовете, създадена от три синдиката на студенти и преподаватели, след като eлитното Висше педагогическо училище (ENS) в Кашан също пусна отворен онлайн курс, достъпен за всички.

„Тези курсове и обучението в клас не се допълват. Появата на масовите онлайн курсове означава край на вторите“, подчертава Колективът, който се страхува, че с увеличаването на онлайн курсове ще се стигне до уеднаквяване на познанията.

„Това е все едно да се твърди, че печатането на книги е довело до еднотипност на познанието като цяло, защото е позволило мащабното разпространение на книгите“, отвръща на критиките Франсоа Тадей.

Според специалиста развитието на отворените онлайн курсове не е насочено срещу традиционните форми на преподаване, а просто разнообразява формите на обучение.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.