„Виваком“ пусна резачката с абонаментите. Как е с „Мтел“, „Глобул“?

Реклама на „Виваком“, от която ще останеш с впечатление, че говориш колкото си искаш за 6,90, а всъщност това е допълнителна сума върху месечната такса, за да говориш „безплатно“ с фиксирани телефони (от които хората все повече се отказват). Но за разговори с мобилни телефони в мрежата на „Виваком“ се продават пакети минути, които текат, след като си изговориш минутите в абонаментния план към всички мрежи.

До неотдавна „Виваком“ предлагаше изгодни абонаментни планове за мобилни телефони, с които се говори безплатно в тяхната мрежа, а цените бяха сравнително ниски, за да привлече потребители за сметка на конкурентите.
От миналата година насам, обаче, абонаментни планове с безплатни разговори в тяхната мрежа няма, а месечните такси са съпоставими с тези на конкуренцията „МТел“ и „Глобул“, въпреки че цената на минута разговор все още е малко по-ниска  (виж по-долу сравнения на цени).

Може би е нормално в началото един оператор да привлече потребители с по-изгодни оферти, а после да започне да променя условията, за да си увеличи приходите. Но по принцип в Европа през последните години остра конкуренция непрекъснато сваляше цените на мобилните разговори, а и Европейската комисия като регулатор принуди операторите да намалят цените в рамките на ЕС.

Появата на трети мобилен оператор в България създаде реална конкуренция, каквато при два оператора почти нямаше, те поддържаха почти еднакви цени и спокойно съжителстваха на пазара (А преди това българските правителства държаха 6 години без конкуренция „Мобилтел“, зад което прозираше корупционна схема). Мобилните оператори бяха от най-големите рекламодатели в медиите и никъде не излизаше и една дума против високите цени и проблеми с услугите.
С влизането на третия оператор, цените почнаха да падат.
Първите години след като БТК получи лиценз за мобилен оператор, беше под силен натиск от монополиста „МТел“, който дори заедно с другия оператор „Глобул“, се опитваше дълго време да се съпротивлява на свалянето на цените за свързване между отделните мрежи. Това все пак стана под натиска на Европейската комисия, която въведе срокове за намаление на цените. Тези няколко години в началото „Виваком“ беше оператор, когото притискаха и му пречеха да предлага ниски цени и безплатни разговори в своята мрежа, по-ниски цени за разговори към стационарни телефони и др.
Нещата обаче се промениха. След като БТК-„Виваком“ няколко години наред предлагаше агресивно конкурентни оферти с много реклама, обвърза множество абонати с договори за комбинирана услуга с мобилни телефони, стационарни телефони, интернет и кабелна телевизия. Броячите в мрежата показват, че най-големият доставчик на интернет на дребно в момента е БТК-„Виваком“.
От най-малък мобилен оператор на пазара „Виваком“ нарасна до един от трите големи играчи и поради наземната си мрежа има някои предимства пред останалите оператори.

Така трите оператора се сдобиха с

нежните прякори Ментел, Грабул и Свиваком

Дойде моментът „Виваком“ да пусне резачката в абонаментните планове. Сега вече няма нито един абонаментен план, който да предлага неограничено безплатни разговори в мрежата на „Виваком“. И пакетите с безплатни минути в мрежата на „Виваком“ ги няма при същите условия. А по-рано това предимство накара цели семейства, приятелски групи и др. да преминат към „Виваком“, за да могат да си говорят свободно помежду си.

Плакат, издигнат на протест срещу мобилните оператори Ментел, Грабул и СВиваком в София. Снимка: e-vestnik

Сега абонаментните планове предлагат да си платиш допълнителен пакет от 3 до 7 лв. месечно, за да говориш с цена 1 ст. на минута в група от няколко номера на „Виваком“ или в цялата му мрежа.
Пакет с минути за разговори в мрежата на „Виваком“ за 1 ст. на минута обаче е възможен, когато се изчерпят полагаемите се минути в абонаментния план. Тоест – имаш примерно абонамент за 360 минути към всички мрежи, могат да ти добавят пакет до 3600 минути към „Виваком“ за 7 лв. месечно, но минутите в него започват да текат, когато се изчерпят основните 360 минути. Тоест ти ги изяждаш и като говориш с „Виваком“, не само с останалите мобилни, а чак след това започват да текат почти безплатни минути към „Виваком“.

Така който е станал абонат на „Виваком“, за да говори неограничено в тяхната мрежа, сега е изправен пред избор на нов абонаментен план. Защото му е изтекъл договора, който е бил с разни отстъпки и промоции. И се получава така, че вече е по-неизгоден. Подобно е и с другите мобилни оператори.
От „Виваком“ агресивно предлагат на хората с изтекли договори да си ги продължат и изберат нов абонаментен план дори по телефона.

Договорите по телефона

създадоха проблеми на много абонати и през 2012 г. Комисията за регулиране на съобщенията прекрати тази практика, като изиска да има писмено съгласие на абоната и той да може да анулира сделка по телефона.

„Виваком“ усети, че абонатите са разочаровани от новите абонаментни планове и даде на обслужваща фирма да предлага по телефона на абонати с изтекъл договор да го продължат при същите условия, независимо, че вече няма такива абонаментни планове. И така потребителят е изправен пред дилема – дали да си запази старите условия с повече възможности за разговор в мрежата на „Виваком“ или да приеме нов, уж по-изгоден, защото има повече минути към други мобилни.

Досадилата Мария Илиева с куче в агресивната рекламна кампания на „Мтел“. Операторът хвърли много пари за реклама, защото е загубил най-много абонати в последните две години.

По принцип съветът към потребителя е да не бърза да приема оферти по телефона, да си направи сметка по разпечатки от последните няколко месеца колко минути с какви оператори и в коя мрежа говори най-много, с колко номера, след това да избира нов абонаментен план или оператор. Изведнъж може да се окаже, че в зависимост от вида на разговорите му офертите на други оператори са станали вече по-изгодни.

Най-изгодна беше офертата на „Боб” – дъщерна фирма на „МТел“, която предлагаше срещу 15 лева месечно 500 минути към всички мрежи и 500 минути към фиксирани мрежи, а след изчерпването им разговорите се таксуват по 10 ст. на минута. Тази оферта обаче беше коледна промоция, която приключи неотдавна. Сега пакетът за същата месечна такса е 150 + 150 минути към фиксирани мрежи.

В момента

за пакет от 360 минути към всички мрежи

и трите оператора предлагат абонаменти планове около 20 лв. месечно, а след изчерпването им разговорите се таксуват по около 30 ст. на минута. Това е висока цена за страна в ЕС, където оператори предлагат освен големи пакети с безплатни минути – по 500-1000, също и абонаментни планове с разговори за 5 евроцента.
За сравнение:

„Виваком“ – MaxiCall L 19,80 лв. месечно, 360 мин. към всички мобилни, 360 мин. към фиксирани мрежи. Цена на минута разговор след изчерпване на минутите – 0,21 лв. на минута.

„Глобул“ – Globul Universe20,99 лв. месечно, 350 мин. към всички мобилни. Цена на разговор след изчерпване на минутите – 0,30 лв. на минута.

„Мтел“ – Mtel Mobi m19,90 лв. месечно, 250 мин. към всички мрежи. Mtel Mobi l – 29,90 лв. месечно, 400 мин. към всички мрежи. Цена на разговор след изчерпване на минутите – 0,29 лв. на минута.

Всеки от трите оператора предлага промоции, които могат да включват повече минути или намалена такса за първите 6 месеца или за целия срок, ако се сключи двугодишен договор.
Потребителят най-често прави грешка, като се обвързва с дългосрочни договори, защото те са с някакви отстъпки за период 6 месеца – 1 или 2 години. През това време цените и офертите се променят непрекъснато. След като изтече срокът на договора, отстъпките отпадат, а такъв абонаментен план вече няма, той става неизгоден, а новите планове са различни, човек трябва да си прави сметката отначало с кого и как говори, за да избере нов план или оператор. Ако някой има изгодна оферта за абонаментни планове или за закупуване на джиесем, смартфон, може да си позволи и дългосрочен договор, стига да е сигурен, че в следващите 2 години ще има постоянни доходи. Но за сравнение потребителят трябва да знае, че е най-онеправдан в ЕС. В страните в Западна Европа е обичайно да получиш смартфон за 0 евро, като сключваш договор за месечен абонамент 30-40 евро. Тук няма такива подаръци. Мобилните оператори продават с 1-2-годишен договор смартфоните около 15% по-евтино, отколкото можеш да си ги купиш с поръчка от интернет.

Потребителят трябва да знае още, че операторите могат да предлагат в някакви граници

индивидуални оферти и отстъпки

Служителите имат това право, за да задържат клиента, ако той иска да мине към друг оператор. Също така, ако абонатът се ориентира към нов оператор, трябва да го пита за отстъпки и индивидуални оферти. В Европа, ако един абонат заяви, че минава към друг оператор, и новият и старият се надпреварват кой да му предложи по-добри условия. У нас тази конкуренция тепърва ще се развива.

За разпределението на пазара на мобилните услуги в момента има косвени данни. Трите оператора предпочитат да не казват точния си брой абонати. Някои тръбят рекламно, че имат 6 млн. абонати, което означава, че до момента са продали толкова броя сим-карти, но колко от тях са закрити, колко са действащи и колко се използват активно не е ясно.
На Нова година трите оператора съобщиха че в мрежата им са пратени съответно:
„Глобул“ – 6,48 млн. есемеса.
„МТел“ – около 6 млн. есемеса
„Виваком“ – 4,5 млн. есемеса
По различни откъслечни непотвърдени данни, които излизат тук и там в икономически издания, пазарния дял на „МТел“ е между 38 и 45% (включително с новата си марка „Боб“). Но това е компанията, която губи най-много абонати в последните две години. „Глобул“ е с 33-38%, а „Виваком“ е с 25-28%. Най-голям ръст на нови абонати е  имал „Виваком“ – за мобилни услуги около 16,8% за 1012 г., но за интернет и кабелна телевизия ръстът е 70-80%. За 2013 г. и за 2014 г. увеличението на абонатите „Виваком“ за мобилни услуги вероятно ще бъде по-ниско, след като той пусна резачката в абонаментните планове.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.