Павлин Найденов: Най-големите производители използват фалшиви бандероли, над тях има чадър

Концентратите на винпром „Пещера“ се продават на нереално ниски цени. Според Асациацията на производителите на спиртни напитки трите най-големи производителя на алкохол у нас използват фалшиви бандероли, което позволява напитките да се продават под себестойността си. „Пещера“ е най-големият. Снимка: Винпром „Пещера“

Павлин Найденов е председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България. Изпълнителен директор e и съдружник във фирмата за производство на алкохолни напитки „Селект дистилъри”. 39-годишен е. Вчера на пресконференция в София той и негови колеги заявиха открито, че трите най-големи производителя на високоалкохолни напитки в страната използват фалшиви бандероли.

– Според статистиката потреблението на алкохол в България се увеличава, а как е събираемостта на акциза?

– С всяка година пада. Ако преди 7-8 години приемем, че събираемостта е била 100%, сега вече по наши данни събираемостта от акциз на бандероли е 25%. Като добавим и това, че все още се продават огромни количества домашен алкохол-менте и прибавим към бандеролния сив сектор от 75% тези 10% алкохол с неустановен произход, имаме 85% сив сектор. Тоест, само 15% от алкохолния бизнес в България е законен.

– Каква е техниката да не се внася акциз за алкохол?

– Ние направихме проучване каква е консумацията на алкохолни напитки според месечното потребление в България. Според тези данни, най-голямата група Пещера-Плевен-Ямбол (ракия Пещерска, Стралджанска, Ямболска, Кайлъшка, водка Флирт) продава от порядъка на 1 милион и 400 хиляди литра алкохол месечно. Втората група – СИС Индйстрийс (производител на ракии Грозден, Карнобат, водка Савой клуб, Мери Джейн и др.) продава от порядъка на 1 милион и 300 хиляди литра и третата група – Търговище (продуктите с марка Търговище), продава от порядъка на 500 хиляди литра. Като съпоставим тези данни с данни от Агенция Митници и предвид безумно ниските цени, на които продават – с половин до 1 лев по-малко от себестойността, а при мастиката – до 2 лева, единственото ни обяснение е, че се продава с фалшиви бандероли.

– Значи имаме производители, които продават незаконно, контролни органи, които им го позволяват и потребители, които искат да купуват алкохола по-евтино. При такъв баланс на интересите на основните участници в пазара, как ще се промени ситуацията?

– През 2007-2008 година в България трябва да започне усвояването на еврофондовете. България кандидатства с редица проекти за финансиране. Предвидените 7 милиарда евро, които страната ни трябва да вземе през следващите 4-5 години, ще бъдат получени, ако тя изпълни определени условия. Едно от тях е България да си плаща за членството в Европейския съюз. Членската вноска представлява процент от събираемостта на данъците – акциз и ДДС. Европейците, сравнявайки техните данни с нашата вноска, ще кажат – „извинявайте, но вие не си внасяте пълната ставка на акциза и ДДС-то, които можете да съберете. Допускате работа в сивия сектор на цели браншове и нас това не ни устройва. Ние не сме глупави, за да ви даваме пари и започваме да ви режем от фондовете.”

Една инспекция на ОЛАФ – службата за борба с измамите в ЕС, ако установи такова нарушение, ще препоръча на Комисията по бюджет, финанси и данъци в Европейската комисия да намали финансирането за България по определени формули. Принципът е парите да се намаляват с 2-3 пъти повече от размера на онова, за което има съмнение. Примерно, ако имат съмнение, че не се събират 100 или 200 милиона, ще ни орежат 600 милиона. Затова ние смятаме, че може да последваме примера на Чехия, която само за 6 месеца въведе тотален ред в алкохолния бранш. Там също като в България цареше хаос, големи международни компании от соцлагера бяха установили монопол, но всичко се промени. Чехия е пример за това как се усвояват в ЕС еврофондовете. Те са достигнали до 98% усвояемост. Обратният пример е Полша, в която до ден днешен цари хаос в алкохолния бранш. Въпреки че много постигнаха за година и половина, те още не са се преборили със сивия сектор. Полша е усвоила досега 8% от фондовете, тоест 92% е получила отказ. Ако това е пътят, по който ще вървим, нека си направим сметката.

– Какъв е начинът за решаване на проблема с фалшивите бандероли?

– Не е до политическа воля. Трябва да има съгласие, че е дошло време хората, които досега си позволяваха да заобикалят законите, да престанат с тази дейност. Те са си узаконили други бизнеси, разполагат с огромни ресурси и могат да ги управляват в други сфери. Време е бизнесът да стане чист.

– Как производителите, които не внасят акциз, успяват да прекарат през търговската мрежа и да прикрият тези огромни количества алкохол, които се продават незаконно?

– Фактурира се около 20% от това, което се дава на търговците. Търговците искат да взимат фактури за всичко, но не им се дават. Обяснява им се: „Нали искате да гледате реклами по телевизията и да ви върви оборотът. За да се случи това, ви фактурираме 20%”. Това е масово в цяла България. Ресторанти и заведения сключват директни договори с производители и се зареждат със стока на дъмпингово ниски цени, с по 2-3 лева под реалната им себестойност. От ценообразуването на мастиката, водката и ракията, съвсем ясно личи, че водка под 7.50 лева за 0.7 литра, е с някакви странични приходи – или от неплащане на ДДС, или на акциз, или и двете. Предполагам, че е много трудно всичко това да се организира. Трябва да има и политически чадър, спец-службите да си затварят очите, министерството на финансите да си затваря очите и т.н. Щом са се справили с организацията до момента, включително и с перфектните фалшиви бандероли, те ще се справят и с останалото.

– Казахте за големите производители, но малките също не биха оцелели в тази среда, ако не прибягват до подобни методи. Какви са техните начини?

– Започват да търсят поприще пак в сивия сектор, но в друга сфера. Например, да продават наливен алкохол или да заобиколят закона по всевъзможен начин. И те са принудени да работят в сивия сектор. Тоест, едното поражда верижни проблеми.

– Когато не се плаща акцизът, има ли гаранция за качеството на алкохола, който се продава?

– Няма никаква гаранция. Според мен най-изкривено е формирането на цената при ракията. Ако тя се направи от спирт или от винен дестилат от грозде, разликата в себестойността на една бутилка може да достигне до 60-80 стотинки. При такава разлика, един голям производител, който произвежда примерно 1 милион бутилки ракия, ще спечели 600-700 хиляди лева, ако прави ракията от спирт, вместо от дестилат. При такива огромни печалби, смятаме, че и там се е изродил бизнесът, а пазарната конкуренция е изкривена до неузнаваемост и вече не пием гроздова ракия. В нея се съдържа основно спирт, някакъв малък процент на дестилати и есенция. Критериите за ракията отпреди 17 години са паднали многократно.

– Ако в момента за най-продавания алкохол се плаща изцяло акциз, колко ще струват ракията, водката, мастиката?

– Ако трябва да се платят акцизът, ДДС-то и има някаква печалба за производителя около 30%, и той даде търговска отстъпка от порядъка на 8-12% на търговците на едро, а търговецът на дребно си сложи около 20% надценка, както е в нормалните държави от Европейския съюз, една бутилка водка излиза 7.50-8 лева. Една бутилка ракия излиза между 8.50 и 9 лева. Това е при сегашните условия. Само продукт, който се продава на такава цена, може да си позволи и рекламна кампания, и каквото трябва. Ако махнем рекламата, разходите се свият и производителят е голям, той може да падне на цена на водката около 7 лева. При ракията минималната цена е 8 лева, защото има и дестилат. Ако се направи от спирт, може да е колкото водката. В момента цените на ракията и водката са еднакви, дори и на борсите. Което може да ви говори, че ракията се прави от спирт.

Промоция на мастика с цена 5.10 лева за бутилка от 700 грама, към която има подарък бутилка от още 200 грама. Ако бъдат платени, само акцизът на бандерола и ДДС-то на това количество мастика ще струват 5.10 лв.

– Как е при мастиката?

– Ниските цени, на които мастиката се продава в момента така демонстративно, със зверска реклама и на уникално непазарен принцип, е един явен пример за изкривяването на пазара. Как мастиката, която е най-скъпият продукт, може да има промоция с цена 5.10 лева за бутилка от 700 грама, към която има подарък бутилка от още 200 грама, а само акцизът на бандерола и ДДС-то да са точно равни на тази цена?! Агенция Митници трябва да ги разпори от проверки. Но това засега не се случва.

– Според вас потребителят в България обръща ли внимание на качеството на алкохола или пие, каквото му продадат?

– Потребителят го делим на 3 категории. Първата е масовият потребител, втората е претенциозният потребител и третата е луксозната категория. В последната влизат потребителите на вносни напитки и на някои по-маркови български напитки, на цена от 15-16 лева нагоре. За последните няколко години се е увеличава категорията луксозни. Все повече се вдига вносът на качествени уискита. Забелязва се една приятна ориентация към европейските марки.
Средната категория, претенциозният потребител, е на изчезване, въпреки че качеството на марковите ракии от типа „Сунгурларска”, „Сливенска перла”, „Поморие” се запазва засега.
Масовата категория е на потребителите на евтините ракии. Бедният българин си дели бюджета на пари за енергия, пари за храна и пари за алкохол. Това е най-голямата потребителска група. Тя формира приходите от акциз в хазната. Защото на една бутилка уиски, която струва 30 лева, данъкът й е точно колкото на една бутилка ракия.

– Може ли да кажем, че при вносния алкохол не се наблюдават измами с бандеролите?

– Да, там 90% от бизнесът е контролиран. Това се случва благодарение на влизането ни в Европейския съюз. Големите компании си защитават правата, имат си собствени представителства, действат чрез органите за контрол на ЕС и нашето правителство е принудено да им обърне специално внимание. Ако някой тръгне да произвежда ментета на вносните марки, бързо го хващат, образуват му бързи дела и всичко е по бързата процедура. За разлика от ситуацията с вътрешното производство.

– Като представител на производителите, не се ли опасявате, че ако акцизът започне да се плаща 100%, алкохолът ще поскъпне прекалено много и ще падне потреблението?

– Това е така, да, но все пак ние имаме един ангажимент и той се казва Европейски съюз. В него има минимална ставка на данъка и той е точно толкова – 1100 лева на хектолитър или 4.40 лева на литър ракия. Законът е такъв. Цената на ракията и водката трябва да бъде минимум 7 лева. Който е заобиколил закона, е излъгал и държавата си, и ЕС. Неслучайно европеецът е сложил този лимит. Той можеше да каже – за България отпада. Е, да, но не отпада. Значи, ние, след като ще искаме от Европа да инвестира в България и да дарява средства, сме длъжни да се съобразим с нейното изискване за минимална цена на алкохола. Това, че българинът обича да пие, също е вярно, както е вярно и че акцизът ще го удари по чашката.

– Какво очаквате да се случи, ако алкохолният бизнес излезе на светло?

– Пазарната икономика значително ще се промени. Пак ще има по-евтин алкохол и дъмпинг, но ще бъде свързан с данъците. Нека всеки си плати данъците на държавата, пък ако иска, да сваля цените и да продава на загуба. Пазарът ще се регулира и ще си вземе своето. Пак ще има ниски цени. Въпросът е да има контрол. А сега в момента е един разграден двор. Митниците трябваше да превземат сектора горива, сектора цигари и сектора алкохол. Базирайки се на приходите, алкохолът държи най-малкото перо. Стигнал е до 2.9% от общите приходи от акцизи, а в предишни години само българският алкохол е формирал до 10-11% от приходите от акцизи. Стигнахме дотам, че бираджиите внасят повече акциз от алкохолния бранш. От страна на митниците забелязахме много голям напредък и по отношение на горивата, и при цигарите. При нас обаче не се случва нищо. Митницата конфискува стоки на някой от трите големи производители на алкохолни напитки и се започва телефонно звънене и връщане на стоката обратно. Имаме свидетели на такива проверки, които казват: „Изкарват стоката на рампата, облепват я: „Митница. Конфискувано”, след малко се скъсва лентата, връща се цялата стока обратно и човекът продължава да си я продава”.

– Ако в момента и големите, и малките производители мамят с акцизи и други методи държавата, кой застава зад гърба ви, когато искате всичко да се случва по закон?

– Европа и министър-председателят застават зад гърба ми. Министър председателят иска да има ред в държавата и приходи. Самият той пожела да се извади пълният резерв на Агенция Митници за преизпълнение на бюджета, което ще позволи да се проведе социалната програма, която е замислил.

– Това ли е причината, поради която сега говорите пред медиите за сивия сектор на пазара за алкохол, а не го направихте, да речем, преди 1 година?

– Именно това е причината. Ако миналата година бяхме повдигнали този въпрос, сега нямаше да сме живи. Част от бизнеса е свързан и с криминални престъпления. Сега вече сме на мнение, че политическата воля е налице.

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.