Вуелта Абахо – Меката на кубинските пури

Франс прес

Кубинец пуши пура пред вход на фабриката за пури „Партагас“ в Хавана. Снимка: Любомир Любенов

В най-отдалечената точка на североизточната част на Куба се крие една златна мина – районът Вуелта Абахо, където глинестата почва, влажният климат и родовите умения се обединяват, за да бъдат направени най-известните пури в света. Доходоносно занимание, което всяка години дава стотици милиони долари.

„Тук ще намерите най-добрия тютюн в света“, твърди без колебание Франсиско Хосе Прието, президент на кооператив в Сан Хуан и Мартинес, в сърцето на Вуелта Абахо.

Зад него двайсетима работници са започнали да берат тютюна в тази ферма, простираща се на 4,5 хектара.

Работният ден започва в 7:00 часа сутринта и приключва на залез слънце с почивка за обяд. Трудът е тежък под палещото тропическо слънце, но Алексис Ернандес, който е на 60 години, е доволен от работата си.

„Плащат ми добре – 500 до 600 песос (20 до 24 долара) за 15 дни“. Това е близо четири месечни заплати на работещите кубинци в държавния сектор.

След събирането на тютюна следва изсушаването, после строг подбор според качеството и размера на листата и накрая процес на ферментация. Най-добрите продукти ще бъдат изпратени на „фабриките“ („fabricas“) в Хавана, днес станала синоним на пурата.

Петвековна традиция

Животът на голямото мнозинство от 45-те хиляди жители на Сан Хуан и Мартинес и на Вуелта Абахо е свързан с тютюна, култура, която в Куба се отглежда още с пристигането на испанските конкистадори преди пет века.

„Семейството ми отглежда тютюн, откакто се помним: моите родители, моите баби и дядовци, моите прадеди“, твърди Франсиско Прието, чийто кооператив „Томас Валдес“ управлява 50 ферми в Сан Хуан и Мартинес.

Засаждането започва през ноември и трябва да се изчакат 120 дни, за да може тютюневите листа да узреят. След това 45 дни те се сушат.

След селекцията в шест категории настъпва периодът от 21 дни на ферментация. Не толкова добрите листа отиват за производство на „национални“ пури, а най-добрите се заделят за продукцията за износ.

С продажби от 447 милиона долара през 2013 година, което е увеличение с 8% спрямо предходната година, „бизнесът с тютюна е в добро здраве“ подчерта кубинско-испанското смесено дружество Habanos SA, в понеделник, когато се откри 16-ият международен фестивал на пурите в Хавана. Това е голямата световна среща на любителите на „puros“.

Над 1000 участници от 60 страни пристигнаха в Хавана за тазгодишното издание международен фестивал на кубинските пури, който по традиция се провежда в конгресния дворец. Той ще приключи на 28 февруари и на него бяха представени няколко нови продукта на известните марки Ойо де Монтерей (Hoyo de Monterrey), Партагас (Partagas), Тринидад (Trinidad) и (H Upman) Ейч Ъпман.

Вторият експортен продукт на Куба след никела, пурите са изправени пред предизвикателството на кампаниите против тютюнопушенето в редица райони на света и особено в Европа, а Старият континент е основният пазар за кубински пури.

Те обаче са облагодетелствани и от активизирането на новите нововъзникващи пазарни икономики като Китай, например. Днес основните пазари на компанията Habanos SA, която търгува с 27 марки и сред тях са прочутите Коиба (Cohiba), Монтекристо (Montecristo) Ромео и Жулиета (Romeo y Julieta), Партагас (Partagas), са Испания, Франция, Китай, Германия, Швейцария, Ливан и Обединените арабски емирства.

В същото време обаче има и един голям трън в петата: заради икономическото ембарго, наложено от 1962 година от Вашингтон на Куба, Habanos SA няма достъп до пушачите на пури в САЩ, които са най-големият потребител в света.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.