Понта 3 с шест месеца гаранция. Пет заплахи
4-ти март не бе най-щастливият ден за Виктор Понта, въпреки че новото му правителство бе одобрено с 60 процента от гласовете на народните представители. Кабинетът Понта 3 е крехък, а прецедентът (на правителството на) Михай Ръзван Унгуряну хвърля сянка върху мечтите на премиера.
Освен ако не живее в пожелателната реалност, която му създават консултантите, Понта трябва да е наясно, че с изключение на собствената си партия и на Демократичния съюз на унгарците в Румъния, не може да разчита докрай на групата наемници, които формират мнозинството, готова да продаде гласа си по всяко време. Вече са го правили и имат опит с предателството за два сребърника. А 2014 г., както и 2012 г. за Михай Ръзван Унгуряну, не е благоприятна за случайни мнозинства. Смятам, че неслучайно се говори за септември като месец, в който ще бъде внесен вот на недоверие, опасно близо до президентските избори през ноември.
Ако не съдим правителството идеологически, тогава новият кабинет е по-добре съставен, но не е на левицата. Финансов министър, завършил престижен университет с либерални възгледи, и представител на корпорация, която има интерес в предоговарянето на петролните такси, правят третото правителство на Понта да е по-дясно отколото второто, в което участваха либералите. Най-малко присъствието на Атила Кьорьоди начело на министерството на околната среда гарантира, че Рошия Монтана Голд Корпорейшън няма да получи тази година разрешителните, които бяха приготвени от Рована Плумб.
Но колко дълго може да устои Понта 3 на натиск, който ще дойде от вътре или вън от правителството в изборната 2014-а година, в края на политическия цикъл? Повече от шест месеца? Да направим преглед на рисковете, които могат да се превърнат в заплахи.
Гафове или грешки на министри, които досега не са управлявали поверените им сфери, като здравеопазването или труда и социалната защита, или министри без административен опит, като Йоана Петреску. Сигурна съм, че наивни изказвания като тези на Йоана Петреску по време на изслушванията или пред медиите са били правени и от нейни колеги мъже. Понеже е жена, с академична биография, без административен опит, Йоана Петреску се превърна в уязвимо място за правителството на Понта още преди да е подписала първия си документ в министерството на финансите. Вече я наричат Принцеса Чесън и знаем, че на една жена никога не прощават като на мъж.
Обединяване в опозиция на политически сили, които се определят като десни – Демократично-либерална партия, Партия Народно движение и Национално-либерална партия под диригентската палка на Траян Бъсеску, който има за цел на всяка цена да се задържи на власт и след приключването на втория президентски мандат. Политическата нестабилност не е твърде висока цена за държавния глава. Влизането на Национално-либералната партия (НЛП) в редиците на опозицията редом до десните партии отслабва силата на реториката анти-Бъсеску и е възможно да се появят концентрирани действия на трите формации, инициирани от държавния глава, които да преследват всяка слабост и всяка грешка на новото правителство. Хипотезата за концентрирани действия се подкрепя и от намерението на НЛП да влезе в Европейската народна партия, изразено от (лидера на либералите) Крин Антонеску миналата година.
Привличането на Демократичния съюз на унгарците в Румъния (ДСУР) в управлението през 2014 г. , когато има парламентарни избори и в Унгария, е знак на смелост или на отчаяние. Понта 3 се излага на националистически атаки, които ще дойдат от всички страни, включително от вътрешността на правителството или най-вече оттам. Баронът от Констанца Раду Мъзаре изрази недоволство от състава на правителството, бидейки вероятно разочарован от загубата на министерството на околната среда, което се падна на ДСУР. (Почетният председател на Консервативната партия, която е част от управляващата коалиция – бел. ред.) Дан Войкулеску и Траян Бъсеску също ще атакуват с националистически нотки правителството чрез телевизионните канали, които контролират, респективно на които влияят. Може би по-скоро първият ще използва ДСУР като инструмент за шантаж срещу правителството. Вторият все пак се надява да създаде ново мнозинство с ДСУР.
Парламентарното мнозинство е съставено до голяма степен от хора, които се прехвърлят от една партия в друга, превърнали се в професионалисти в това отношение, или от народни представители, които са мотивирани единствено от материалната полза и могат във всеки един момент да преминат от другата страна. Те го показаха при вота на недоверие срещу правителството на Михай Ръзван Унгуряну (през април 2012 г., когато вследствие на вот на недоверие правителството на Унгуряну падна и бе съставен първият кабинет на Виктор Понта – бел. ред.), когато по време на заседание в парламента на висок глас се обсъждаше цената.
Групата на националните малцинства също е доста чувствителна на тема спазване на договора за подкрепа, което означава пари в допълнение към техни различни интереси на местно равнище. Заради неизпълнени обещания, Емил Бок си отиде през 2012 г., наред с Михай Ръзван Унгуряну. Накрая – Национален съюз за прогрес на Румъния. Във всеки момент (лидерът) Габриел Опря може да открие, че националният интерес е някъде другаде, а не в правителството Понта 3.
Третото правителство на Понта ще танцува следващите шест месеца по горещи въглени, а това ще струва на всички нас политическа и финансова стабилност, защото верността на тази сбирщина зависи само от бюджетни трансфери.
Фактът, че договорът за политическо съжителство е в сила и работи, както внушава споразумението от миналата седмица между Понта и Бъсеску за поемане на отговорност по нова програма за управление, не гарантира на премиера имунитет от маневрите на президента. Освен ако между двамата съществува споразумение, което да минава отвъд конюнктурната политическа игра и което да има за цел поделяне на властта и след президентските избори през 2014 г. БТА