Надежден ли е Скайп?

Няколкодневният срив на Скайп повдигна много въпроси относно Интернет телефоните. Снимка: www.linspire.com

Програми като Скайп вече са толкова популярни, че когато с тях се случи някакъв проблем, той се усеща по целия свят – включително у нас. В края на миналата седмица не само в България, но и навсякъде другаде популярната програма Скайп отказа да функционира, като по този начин остави 220 милиона потребители, част от които малки фирми, отказали се от наземните си телефонни линии, без начин да се свържат с колегите, клиентите или приятелите си.

Скайп е програма, която позволява на потребителите да говорят безплатно помежду си, както и да се свързват с телефонни номера навсякъде по света на много ниски цени. Мрежата на Скайп използва така наречената peer-to-peer инфраструктура. Това означава, че разговорите се насочват чрез компютрите на другите потребители, вместо това да става от специален център. Но въпреки това, Скайп има сървъри по света, известни като “супервъзли”, които регулират достъпа до мрежата.

От Скайп съобщиха, че прекъсването на услугата е станало поради извънредно големия брой рестартирания след обичайно обновяване на софтуера.

Компанията, чиято централа се намира в Люксембург и е част от гиганта за онлайн продажби eBay, има от 5 до 6 млн. потребители онлайн по всяко време на денонощието. През януари Скайп съобщи, че е отчела 9 млн. потребители онлайн по едно и също време.

„Прекъсването е породено от масово рестартиране на компютрите на нашите потребители по целия свят в много малък интервал от време. Рестартирането се е наложило, защото потребителите ни са получили обичайни обновления на софтуера“, поясниха от компанията.

Експерти от Скайп също така обясниха, че подобен дефект е можело да се случи във всеки един момент, откак софтуера е пуснат в мрежата – т. е. от 2003 г. От компанията все още не са наясно как тази грешка се е активирала едва сега, а не някога по-рано през изминалите четири години. Един от факторите, допринесъл за срива на мрежата, вероятно е нестабилният Интернет в някои части на света.

Покрай тридневния срив на Скайп неминуемо изникват въпроси. Дори най-преданите фенове на програмата реагираха с няколко конспиративни теории, но най-вече с притеснение, че инструмент за комуникация, който те са смятали за напълно надежден, в един момент се е оказал неизползваем.

Фил Улф, редактор на блога на Скайп, казва, че ежедневно използва програмата, за да говори с партньори от над 10 страни. “Беше наистина странно. Изведнъж всички канали за комуникация, които досега съм ползвал, не бяха достъпни.”
Улф обаче допълва, че досега Скайп не е имал подобни сривове.

“Досега не бяхме изпитвали никакви подобни затруднения, казва той. Това разбира се не помогна на хората, които няколко дни нямаха Скайп, но мога да им заявя, че работим усилено, за да може подобни проблеми да не се случват вече. Искаме да оправим всичко бързо и да сме сигурни, че наистина сме такива, каквито винаги сме казвали, че сме – една високонадеждна и стабилна мрежа.”

Несъмнено обаче, сривът на мрежата на Скайп маркира един зараждащ се проблем относно надеждността на Интернет телефонните компании, които се оказват все по-нестабилни в борбата си да откажат хората от наземните телефонни линии.

“Клиентите искат телефонът им да работи добре, да се чува добре и да функционира през цялото време, казва Сали Коен, анализатор от Forrester Research. Щом искаш да замениш наземните линии, но не изпъляваш едно от тези три условия, клиентът няма как да е доволен.”

След случки като тази със Скайп, хората имат солидно оправдание за съмнението, с което посрещат опитите на Интернет телефонните компании да заемат водеща позиция.

Друга компания, занимаваща се с Интернет телефонни разговори, SunRocket Inc., също изненадващо се срина миналия месец, оставяйки хиляди клиенти без телефон.

Един от тези клиенти е Марк Крускол, който ръководи PR агенция. Плащал е по 99 долара на година за телефонната услуга.

“Постоянно говоря по телефона, както в страната, така и с чужбина и нормална искам да спестя колкото се може пари повече“, казва той.

След срива на SunRocket, Крускол поне е щастлив, че друга подобна компания, ТeleBlend, бързо предложи да поеме клиентите на SunRocket. Но няколко дни по-късно, и услугата на TeleBlend e дала дефекти.

“Всичко това наистина навреди на моя бизнес. Клиентите нямаше как да се свържат с мен, казва Кускол. Ако нещата продължат да са така проблематични, може да реша да се върна към наземните линии.”

Но и традиционните линии не са имунизирани срещу проблеми. Компютърна грешка през 2005 г. остави 150 000 души в Южна Калифорния 12 часа без телефон и Интернет. Експерти обаче смятат, че наземните линии все още са доста по-надеждни от тези в Интернет.

Според Forrester Research 87% от американците смятат да продължат да използват традиционните телефонни линии. Интернет компаниите могат да опитват да примамят клиентите с ниски цени и високотехнологични възможности, но все още не трябва да се обявяват за равностоен заместник на наземните телефони, смята Сали Коен.

Повечето хора, които използват Интернет за телефонни разговори са свикнали с новите технологии и са склонни да преживеят краткотраен срив, казва Алън Векел, анализатор от Dell’Oro Group.
“Но ако става въпрос за повтарящ се проблем, то тогава клиентите ще се замислят дали да продължават да разчитат на дадената компания.”

Анализаторът Уил Стофега от IDC пък отбелязва, че прекъсването на Скайп е най-сериозният проблем, който компанията е имала до момента. Това обаче подчертава някои от неяснотите около Интернет телефонните компании, които явно все още не са толкова надеждни, колкото традиционните доставчици.

“Случаят показа, че нищо не е застраховано от повреди и без дефекти, казва Стофега.
Това може да е знак, че Скайп трябва да инвестират повече, за да са сигурни, че инфраструктурата им може да се справи с постоянния растеж.”

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.