Защо винетките свършват през август? Държавата бута гювеч на дистрибутори

Седмична винетка. Този вид са особено дефицитни. През август по пътя от София до морето не могат да се намерят и месечни. Снимка: e-vestnik

Всяка година от началото на август шофьори започват да се оплакват, че не могат да си намерят винетки по бензиностанциите на пътя. Липсата продължава до началото на септември, когато пътуванията из страната започват да намаляват.
Тази година недостигът на винетки изглежда още по-голям. Пътуващите от София до морето и обратно масово се оплакват, че не могат да си ги купят по пътя.

„Никъде не намерих седмична винетка по целия път до морето преди седмица. Само на една бензиностанция намерих месечна. Купих си я, какво да правя”, казва и Ж.О., 27-годишна, също от София.

„Пътувах до Бургас в неделя, 12 август, и по пътя на нито една бензиностанция нямаше винетки. Нито седмични, нито месечни. След третата спрях да питам и карах така до там”, обяснява Т. С., 40-годишен софиянец, служител на компютърна фирма.

„Пристигнах на 7 август с кола от Брюксел и на границата не можах да си купя винетка – бяха свършили. Прибрах се до София без винетка”, призна и С. Т., 38-годишен софиянец, който работи в чужбина.

От фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ (ФРПИ) не можаха да обяснят на какво се дължи липсата на винетки по бензиностанциите и др. Според тях, обектите на основните дистрибутори се снабдяват редовно, съгласно направените заявки.

От фонда обясняват, че в момента договор за дистрибутори на винетки имат Български пощи и консорциум “ДЗИ-Транс”. Винетки се продавали и в регионалните звена и граничните сектори на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. Разпространителски пунктове на Консорциум “ДЗИ – Транс” има във всички общини в страната, в клоновете на ДЗИ банк и в бензиностанции „Шел” и ОМВ, винетки се продават и в пощенските станции на всички областни и общински центрове, и в други по-големи селища, уточняват от фонда.

И при така обилно изредените места, където се продават винетки, се оказва че човек не може да си купи, точно когато му трябва и точно, където му трябва – на пътя. Уж сериозната дистрибуторска система вече трета година не може да отговори на търсенето през отпускарския сезон. А по принцип в края на всяка година около 30-40% от отпечатаните винетки се унищожават – останали са непродадени.
Нещо в системата куца. И то е очевидно за всеки шофьор, пътувал из Европа, но не и за българските чиновници, които се занимават с винетната система.

Двете европейски страни, които имат винетна система, подобна на българската, са Австрия и Швейцария. За разлика от България там винетките никога не свършват и се продават във всички бензиностанции и крайпътни обекти, а не в банки и пощи, като у нас. В Швейцария винетките са само годишни, струват около 60 лв. български пари. Въпреки че се лепят веднъж годишно, можеш да ги намериш на границата и навсякъде край пътя. В Австрия се продават на още повече места, защото, както и у нас, има различни видове – седмични, месечни, годишни. Там впрочем има и двуседмични. На пътищата в тези страни, основната грижа на полицаите е да гледат дали има лепната винетка на предното стъкло. Глобите варират около 150 евро за кола без винетка.

Какво у нас не е наред? Първо – съвсем погрешно дистрибуцията на винетките беше дадена (уж с конкурс) на някакъв консорциум между ДЗИ и Български пощи преди повече от 3 години. Тогава беше още жив банкерът Кюлев, който спечели този държавен търг. Първата година разпространението беше абсурдно – винетки се продаваха само в клоновете на ДЗИ банк, в пощите и в бензиностанции ОМВ (разбира се и в регионалните служби на пътищата – ФРПИ, ама кой ти ходи там да си купува винетка). В резултат на това разпределение, което целеше да вкара шофьорите в клоновете на ДЗИ и да им направи реклама и оборот, бяха продадени около 30% по-малко винетки от тази година.

Втората година имаше подобрение – винетки се продаваха вече и в бензиностанциите на „Шел”.
Пита се – кога чиновниците от министерството на пътищата ще узреят за идеята, че винетки трябва да се продават във всички бензиностанции и крайпътни обекти, е не в банки, пощи и служби по поддържане на пътищата?

Малко факти за винетките:

– По данни на КАТ за 6 месеца (от началото на 2007 г. до 30 юни), за липса на винетка са санкционирани 12 100 шофьори на леки коли, 52-ма – на микробуси, 5701 – на автобуси, 223 – на товарни автомобили.

– Според данните на Фонда за пътна инфраструктура, само за първите 6 месеца на 2007 година са купени почти толкова винетки, колкото за цялата 2006 година. В резултат, постъпленията от винетки от 1 януари 2007 година до края на юни 2007 година са 145 042 825 лева, докато за цялата 2006 година те са били 150 076 919 лева.
От фонда очакват до края на 2007 година приходите от винетки да достигнат около 175 млн. лв. Не е ясно колко щяха да са постъпленията, ако винетките не бяха дефицитна стока по време на най-голямото търсене през лятото и ако се продаваха навсякъде край пътя.

– Краткосрочните винетни стикери се отпечатват в “Печатница на БНБ”AД, а останалите – във фирма “Демакс”АД. Колкото и да е дразнещо, че винетката се разкъсва на малки парченца и се отстранява трудно от стъклото на автомобила, от ФРПИ казват, че това е една от нейните защити, за да не се използва като се мести от един автомобил на друг.

– С въвеждането на винетките приходите за поддържане и ремонт на пътища са се увеличили с около 20%.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.