Ердоган се кандидатира за президент и показа амбиции за нова ера в Турция

ДПА

Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган. Снимка: Кафесаясет

След повече от десетилетие на власт Реджеп Тайип Ердоган обяви, че ще се кандидатира за президент. Той възнамерява да превърне тази роля в най-могъщата професия в Турция – стъпка, която неговите поддръжници подкрепят и от която противниците му се страхуват.

Турският министър-председател Ердоган се стреми да влезе в историята, ставайки първият пряко избран президент на Турция. Според някои той таи надежда да стане еквивалента на Мустафа Кемал Ататюрк на 21 век.

Съобщението, че Ердоган се кандидатира за президент, бе посрещнато с широка подкрепа сред членовете на неговата управляваща Партия на справедливостта и развитието ПСР , чиито членове крещяха: „ние се гордеем с теб“, на пищно тържество в Анкара.

Под често твърдата ръка на управление на Ердоган неговата партия не е изгубила нито едни избори или референдум от създаването си и често разчита на икономическия растеж на страната по време на управлението й, за да спечели нови избиратели. Въпреки опитите за поставяне на партията извън закона заради ислямистка идеология, подкрепата за ПСР се увеличава.

В речта си Ердоган подчерта, че се бори за „нова“ Турция и определи опонентите си като недемократични и нерелигиозни.

Партията обаче, и особено Ердоган, също станаха обект на критики в последните месеци и премиерът бе обвинен в нарастващ авторитаризъм и неприемащ чужда критика. Партията на Ердоган е обвинявана, че е дала заден ход за някои реформи, започнали от първото й избиране през 2002 година.

„ПСР се демократизира, но сега има обрат. Тя не е по-демократична от първите си години“, казва Ейтен Махчупиян, турски политически анализатор.

„Хората от ПСР казват, че правят неща, на които да се противопоставяли преди години, като например намесата в съдебната система. Те знаят, че това не е демократично“.

През 2013 година избухнаха големи протести в парка Гези и близкия площад Таксим, които се разпростряха в цялата страна. Те бяха потушени със сила от полицията, изостряйки политическата поляризация, вече загнездила се в Турция.

Протестите в Гези завършиха безславно, а срещу някои от водачите има заведени съдебни процеси и те рискуват да отидат в затвора за десетилетия.

60-годишният Ердоган успя да овладее корупционен скандал и спечели местните избори през март. Властите прекратяваха достъпа до Туитър и ЮТюб за кратки периоди, за да се спре разпространяването на изтекли записи, свързани със скандала.

Скандалът, който според ПСР е бил опит за преврат, е приписван на ислямския проповедник Фетхуллах Гюлен, някогашен привърженик на ПСР, но от миналата година отношенията му с партията се развалиха.

Живеещ в Съединените щати, Гюлен ръководи ислямско движение, известно като „Хизмет“, което е действащо в повече от 150 държави. ПСР обвинява гюленистите, че са заели ключови позиции в полицията и съдебната система и поде прочистване на институциите.

След като спечели местните избори, Ердоган се зарече, че ще преследва „до дупка“ враговете си. „Те ще си платят за това“, каза Ердоган на аплодиращите го поддръжници.

Резкият му език предизвиква презрение в опонентите му – веднъж той обвини дете, убито от полицията, че е терорист, но често му служи и като средство за обединяване на поддръжниците му.

Махчупиян смята обаче, че има моменти, когато дори Ердоган чувства, че е прекалил.

„Той чувства, че трябва да промени стила си. Ако стане президент, със сигурност ще го промени. Не може да имаме президент, който да говори така“, казва той.

Дали наистина Ердоган ще промени методите си, остава да видим.

Едно обаче е ясно: той цели да бъде първият избран от хората президент и да промени предимно представителната функция в изпълнителна власт.

Основателят на модерна Турция Ататюрк наложи светската република и предпази страната от това да стане колония на западните сили след рухването на Османската империя. Неговото лице е поставено на всяка банкнота, уличен стълб и обществена сграда.

Ако Ердоган спечели втори мандат, той ще бъде президент на Турция през 2023 година, когато ще бъде отбелязана стогодишнината от раждането на модерната република. Остава да видим дали Ердоган, както предшественика си, ще може да сложи траен отпечатък в развитието на страната.

Още по темата: Турската икономика расте при управлението на Ердоган

Анадолска агенция

Важни развития за турската икономика имаше през последните над 11 години, откакто председателят на спечелилата изборите на 3 ноември 2002 г. Партия на справедливостта и развитието (ПСР) Реджеп Тайип Ердоган състави 59-ото турско правителство през март 2003 г., след като с промени в конституцията беше сложен край на период на политически забрани.

Едно от важните събития на периода под управлението на Ердоган засягаше отношенията с Международния валутен фонд (МВФ). През 2008 г. правителството взе решение да не сключва ново стендбай споразумение с МВФ, от който Турция за първи път получи заем през 1961 г., с който сключи общо 19 стендбай споразумения и взе заеми на обща стойност 56,5 милиарда долара. През май миналата година Турция внесе последната вноска по кредита си, с което изплати напълно задълженията си към Фонда.

Премахването на шестте нули от турската лира влезе в историята като една от повратните точки в икономиката на страната. През 2005 г. влезе в обращение Новата турска лира (YTL), а през 2009 г. изразът „нова“ беше премахнат.

ВТОРА В СВЕТА ПО РАСТЕЖ

Под управлението на Ердоган турската икономика отбелязва растеж средно с по пет процента годишно. Турция, чиято икономика по време на икономическата криза през 2001 г. се сви с 5,7 процента, още през 2003 г., когато Ердоган за първи път зае премиерското кресло, отбеляза икономически растеж от 5,3 на сто, през 2004 г. – от 9,4 на сто, през 2005 г. – 8,4 на сто, през 2006 – 6,9 на сто, през 2007 г. – 4,7 на сто.

Турция започна да усеща въздействието на световната икономическа криза в края на 2008 г., като през тази въпросна година икономическият й растеж беше 0,7 процента, а през 2009 г. имаше свиване от 4,8 на сто. След 2009 г. обаче икономиката бързо започна да се съвзема, като растежът през 2009 г. беше 9,2 процента. Едно от най-важните развития, отнасящи се до икономическия растеж, стана през 2011 г. В тази година, когато европейската икономика се бореше с криза, турската икономика отбеляза растеж от 8,8 на сто и Турция зае позицията на втората страна след Китай с най-бърз растеж. През 2012 и 2013 г. страната имаше икономически растеж съответно от 2,1 и 4 процента.

ПЕРИОД НА ЕДНОЦИФРЕНА ИНФЛАЦИЯ И БЕЗРАБОТИЦА

Инфлацията и безработицата, основни икономически показатели, също се промениха в положителна посока в периода 2003-2013 г. спрямо предходните периоди.

През 2003 г., когато Ердоган дойде на власт, инфлацията беше 18,4 процента. Само за една година тя намаля с 9,1 процентни пункта до 9,3 на сто. През 2008 и 2011 г. инфлацията беше съответно 10,1 и 10,4 на сто и като изключим тези години, не е била отчитана двуцифрена инфлация. През последните десет години най-ниска е била инфлацията през 2012 г. – от 6,2 на сто.

Едноцифрени данни имаше и по отношение на безработицата във въпросния период. Нивото на безработицата – 10,3 процента през 2003 г., в края на миналата година бе регистрирано на 9,7 процента.

УВЕЛИЧЕНИЕ НА ИЗНОСА С 3,2 ПЪТИ

С възприемането на разбирането за основаващ се на износа растеж, износът, който през 2003 г. беше на стойност 47,3 милиарда долара, се увеличи с 3,2 пъти за десет години, достигайки миналата година приблизително 152 милиарда долара. Турция, която разнообрази пазарите за износа си, отбеляза значителен подем на износа към страни от Африка, Америка и азиатско-тихоокеанския регион.

РАЗВИТИЯ В ЕНЕРГЕТИКАТА И ТРАНСПОРТА

Както и в много други области, в енергетиката и транспорта също имаше важни развития. Много „гигантски проекти“ бяха реализирани, а на други бяха положени основите.

В разглеждания период бяха изградени 16 500 километра скоростни пътища, с което общата дължина на тези пътища в Турция достигна 22,6 хиляди километра. Докато през 2002 г. шест окръга бяха свързани помежду си със скоростни пътища, към края на 2013 г. броят на окръзите, свързани със скоростни пътища, е 74.

В Турция, която осъществи и важен напредък в областта на въздухоплаването, растежът в гражданската авиация е средно 16 на сто. Единственият авиопревозвач през 2002 г. извършваше вътрешни полети от два центъра до 26 точки, докато в края на 2013 г. секторът на гражданската авиация на Турция извършва полети със седем авиокомпании от седем центъра до 52 вътрешни дестинации и до 236 външни.

БРОЯТ НА ЛЕТИЩАТА СЕ УВЕЛИЧИ ДВОЙНО

Броят на летищата – 26 през 2002 г., нарасна до 52. Това развитие в сектора се отрази и на броя на пътниците. Броят на пътуващите със самолет, който през 2002 г. беше 36 милиона души, превиши 150 милиона към края на 2013 г.

ТУРЦИЯ СЕ ЗАПОЗНА С „МЕГА ПРОЕКТИТЕ“

В Турция бе сложен подпис под огромни проекти, като по време на този период с „Мармарай“ беше реализирана 150-годишна мечта за тунел, свързващ континентите Азия и Европа под морето. През разглеждания период Турция за първи път се запозна с високоскоростния влак и започна строежът на проекти за автомагистрали, които ще свързват Анкара, Истанбул и Измир.

В същия период стартира изграждането на трети мост над Босфора и бяха положени основите на трето летище в Истанбул, което ще бъде едно от най-големите в света. Започна и строежът на тунела „Евразия“ – „близнака“ на „Мармарай“, който ще позволи преминаването и на автомобили под Босфора.

72 ОКРЪГА БЯХА ГАЗИФИЦИРАНИ

По време на правителствата на Ердоган в Турция бяха осъществени и важни енергийни проекти. Докато през 2003 г. инсталираните енергийни мощности в Турция са били 35,6 хиляди мегавата, това число е достигнало през 2013 г. – 64 хиляди мегавата. През 2002 г. природният газ е достигал до девет турски окръга, а в края на 2013 г. – до 72 окръга, като се работи и за останалите девет.

Инвестициите в проучванията и производството на петрол са се увеличили във въпросния период от 147 милиона долара на 871 милиона долара. Докато през 2003 г. износът на турска руда е бил на стойност 0,84 милиарда долара, през 2013 г. той е нараснал до 5,04 милиарда долара.

С цел да бъде осигурена енергийна независимост на Турция, бяха направени конкретни стъпки за инвестиции в атомната енергетика. Започнаха работи по изграждането на атомни електроцентрали в Аккую (окръг Мерсин, на Средиземно море) и Синоп (окръг на Черно море).

ТУРИЗЪМ

Броят на туристите, който през 2003 г. беше 16,3 милиона души, през 2013 г. нарасна до 39,2 милиона души. Приходите от туризъм се увеличиха от 13,8 милиарда долара през 2003 г. на 32,3 милиарда долара през 2013 г.

ИЗНОС НА ОТБРАНИТЕЛНАТА ПРОМИШЛЕНОСТ

Турция успя да увеличи износа си в областта на отбранителната промишленост и въздухоплаването, който през 2003 г. беше на стойност 331 милиона долара, на 1,4 милиарда долара към края на 2013 г.

През същия период бяха направени и големи стъпки към придобиването на национален характер на отбранителната промишеност. В този контекст бяха реализирани проекти за местно производство на боен кораб (МИЛГЕМ), на хеликоптер (АТАК), на учебно-тренировъчен самолет (Хюркуш), на съвременна пехотна пушка, на местен танк (АЛТАЙ), на безпилотен самолет (АНКА), на противотанкови ракетни комплекси.

Голям скок през този период се наблюдава и по отношение на способността на Турските въоръжени сили да посрещат нуждите си с местни капацитети – съотношението се е увеличило от 25 на над 60 на сто.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.