„Ал Джазира“ в немилост

Ройтерс

След Арабската пролет дръзката телевизия се сблъсква с арабски правителства, които я обвиняват в подкрепа за ислямистите

„Ал Джазира“ – финансираната от Катар телевизия, чиито предавания по време на бунтовете от Арабската пролет през 2011 г. й спечелиха милиони зрители в Близкия Изток, се държи предизвикателно след внезапната враждебност на някои арабски правителства, които я обвиняват, че подкрепя ислямистите.

На 23 юни трима журналисти от „Ал Джазира“ получиха от египетски съд присъди до 10 години затвор за подпомагане на „терористична организация“. Има се предвид движението „Мюсюлмански братя“, спомогнало за свалянето на Хосни Мубарак от власт през 2011 г., за да бъде свалено на свой ред само година по-късно с военен преврат.

Присъдите бяха отражение на неволите на „Мюсюлмански братя“ – минали в отстъпление в голяма част от Близкия изток, след като Арабската пролет се превърна във война между ислямски религиозни течения – и нанесоха удар едновременно по „Ал Джазира“ и нейния собственик Катар.

Те са подложени на натиск в страни като Египет, Саудитска Арабия, Бахрейн и Обединените арабски емирства, решени да смажат „Мюсюлманските братя“ и обвиняват Катар и „Ал Джазира“, че пропагандират дейностите на движението.

Журналистите отхвърлиха египетските обвинения, а съдебното решение беше осъдено от защитниците на свободата на печата. „Ал Джазира“ заяви, че няма „грам доказателства“ срещу нейните служители и че те са осъдени за това, че „защитават правото на хората да знаят какво става в техния свят“. Телевизията твърди, че отразява обективно всички опозиционни организации.

Редакционната политика на „Ал Джазира“ не може да бъде предмет на пазарлъци или компромис, ние никога не правим това и това не подлежи на обсъждане“, заяви пред Ройтерс Мостефа Суаг, изпълняващ длъжността генерален директор на мрежата.

Телевизията е подложена на натиск от властите на няколко места, тъй като „е най-прозрачната, балансирана и безпристрастна от всички арабски телевизии“, каза в интервю Суаг.

Основана през 1996 г. като израз на усилията на Катар да превърне икономическата мощ в политическо влияние, „Ал Джазира“ често възприема ролята на защитник на онеправданите.

„МЮСЮЛМАНСКИТЕ БРАТЯ“ НЕ МОЖЕ ДА БЪДАТ ПРЕНЕБРЕГНАТИ

От 2011 г. до миналата година „Ал Джазира“ и нейният благодетел от Персийския залив Катар изглежда печелеха от новия арабски ред. Споразумението за подялба на властта в Тунис (където започна Арабската пролет), военният преврат в Египет и загубите на бойното поле в полза на екстремистките ислямистки сили в Сирия обаче преобърна победите, довели „Мюсюлманските братя“ на власт.

Освен това по време на Арабската пролет имиджът на „Ал Джазира“ като защитник на потиснатите се промени, след като начинът, по който отразяваше събитията, й навлече обвинения от някои зрители, че подкрепя „Мюсюлманските братя“ повече от други опозиционни организации, работещи за сваляне на авторитарните управници на Тунис, Египет и Либия. „Ал Джазира“ твърди, че отразява събитията безпристрастно.

„Престанах да гледам „Ал Джазира“, понеже вече не казва на зрителите истината. Тя всява смут и подстрекава към унищожение в арабския свят“, казва Мохамед Семай, собственик на магазин в алжирската столица.

Неприятностите на „Ал Джазира“ достигнаха връхната си точка в Египет, след като миналата година главнокомандващият въоръжените сили Абдел Фатах ас Сиси свали президента Мохамед Морси от „Мюсюлмански братя“ след протести срещу управлението му.

Суаг каза, че офисите на телевизията често били нападани от „разбойници“ и властите в крайна сметка са ги принудили да ги затворят през юли 2013 г., след свалянето на Морси. През май тази година Ас Сиси беше избран за президент. Въпреки затварянето на офиси и арестите, телевизионните канали „Ал Джазира лайв“ и „Ал Джазира лайв Иджипт“ продължиха да излъчват преки репортажи от протестите на „Мюсюлмански братя“ и предавания с включване на зрители в ефир, чиито участници подкрепяха сваления президент Морси.

НОВИ МЕДИЙНИ НАЧИНАНИЯ

Катар пробва силите си и в медийната диверсификация. Държавата от Залива планира да открие базиран в Лондон новинарски канал, наречен „Ал Араби“, казват източници от сферата. Източник, свързан с проекта, отбеляза, че телевизията ще даде трибуна на „всички онези, които подкрепят революциите от Арабската пролет“.

Усилията за създаване на пазар в САЩ обаче не дадоха резултат. „Ал Джазира Америка“ заработи през август 2013 г., с 12 центрове в големи градове из страната. Телевизията не успя обаче да привлече достатъчно голяма американска аудитория и се стигна до съкращаване на разходи и работни места, посочват близки до „Ал Джазира“ източници.

Според маркетинговата компания „Нилсен“ „Ал Джазира Америка“ има средно едва 15 000 зрители – приблизително половината от тези, които гледаха предшественика й „Кърънт Ти Ви“. Финансираният от Катар канал „Ал Араби“ ще се ръководи от Азми Бишара – палестинец, който оглавява мозъчен тръст в Катар.

Още не е известно какви ще са отзивите за „Ал Араби“ от консервативните арабски държави в Залива, но тези страни продължават да оказват силен натиск върху самия Катар да прекрати подкрепата си за опозиционните организации в района.

Саудитска Арабия, ОАЕ и Бахрейн предприеха безпрецедентни стъпки през март, изтегляйки посланиците си в Доха в знак на протест срещу предполагаема намеса на катарците в техните вътрешни работи – промяна, която, според дипломати, се дължи на недоволство, че „Ал Джазира“ не отразява ласкателно техните династично управлявани общества.

Катар отхвърли обвиненията. Суаг, от своя страна, заяви, че „Мюсюлмански братя“ са сила в и извън Египет, и не може да бъдат пренебрегвани от медиите.

„Ал Джазира“ си спечели врагове още преди Арабската пролет. Освен в Египет нейни центрове бяха затваряни в Ирак през 2004 г., в Бахрейн през 2010 г. и в Сирия в първите месеци на събития, започнали като народен бунт срещу президента Башар Асад. Тя трябваше да спре работа и в Саудитска Арабия, след като Рияд изтегли посланика си през март.

Алжир и ОАЕ – и двете бдителни към ислямистите – не разрешиха на „Ал Джазира“ да отвори в тях свои центрове. Нейните журналисти не се отърваха невредими: суданецът Сами ал Хадж беше арестуван на път за Афганистан през 2001 г. и държан в затвора Гуантанамо до 2008 г. Заподозрян във връзки с Ал Каида, той беше освободен, без да му бъдат повдигнати обвинения.

През 2005 г. репортерът Тайсир Алуни беше осъден в Испания на седем години затвор по обвинения, че е финансов куриер на Ал Каида. Алуни отрече обвиненията.

Сега критики към „Ал Джазира“ отправят с лекота както арабските правителства, така и обикновените хора.

Някои зрители се ориентираха към конкурентната телевизия „Ал Арабия“, която изразява по-консервативни виждания за съседите на Катар, които днес са във възход в района. Базираният в Дубай саудитски канал отразяваше възторжено действията на Ал Сиси, а през 2009 г. взе първото телевизионно интервю от американския президент Барак Обама.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.