Русия – кои са медийните олигарси?

Путин награждава Прохоров. Снимка: официален сайт

Намерението на руския милиардер Михаил Прохоров да купи вестник „Ведомости“, който сега принадлежи на финландския медиен холдинг „Санома“, отново привлече вниманието към въпроса между кого е поделено медийното пространство в Русия.

ДЪРЖАВНИЯТ ИНТЕРЕС

Първото място в списъка на собствениците на големите медийни холдинги заема държавата. Тя контролира Общорускката държавна телевизионно и радиопредавателна компания (ВГТРК), в която влизат пет национални тв канала, над 80 регионални и пет национални радиостанции. Държавата в лицето на Федералната агенция по управление на държавното имущество, агенция ИТАР-ТАСС и телевизионния технически център „Останкино“ притежава един от най-популярните телевизионни канали в Русия – „Първи канал“. Наистина не изцяло, а 51 на сто от акциите. Останалите 49 процента са разпределени между структури на Роман Абрамович и „Националната медиа група“.

В притежание на държавата са два национални вестника – „Росийская газета“ и „Парламентская газета“, както и медиа холдингът „Россия севодня“, обединил в края на 2013 г. агенцията РИА „Новости“, радиопредавателната компания „Голос Росии“, телевизионната компания „Ръша тудей“, агенцията ИТАР-ТАСС и новинарския сайт smi.ru. С държавни средства отчасти се финансира международният тв канал „Мир“, а също създадената наскоро „Обществена телевизия на Русия“.

По данни за септември 2013 г. държавата е харчела около 2,1 милиарда долара за различни медийни проекти (главно за телевизия и радио), но се планира постепенно да бъдат намалени с една четвърт тези разходи през следващите няколко години.

ХОЛДИНГЪТ „ГАЗПРОМ-МЕДИА“

Този холдинг също може до известна степен да бъде смятан за държавна собственост, тъй като 100 процента от неговите акции принадлежат на руската национална компания „Газпром“. „Газпром-медиа“ владее два национални телевизионни канала (Ен Те Ве и развлекателния канал Те Ен Те), както и сателитния канал Ен Те Ве-ПЛЮС. Холдингът притежава и пет радиостанции, вкл. „Ехото на Москва“ и Сити-ФМ), издателската къща „Сем дней“, която на свой ред притежава няколко вестника и списания, сред които сп. „Итоги“.

Основните си активи холдингът придобива през 2001-2002 г. от „Медиа-мост“ на Владимир Гусински по време на неговия „спор за стопанисващите субекти“ с „Газпром“. Крайните собственици на „Газпром-медиа“ не са известни.

„НАЦИОНАЛНА МЕДИА ГРУПА“

Основаната през 2008 г. „Национална медиа група“ (NMG) се контролира от банката „Россия“, чийто основен акционер е Юрий Ковалчук, известен с близостта си с президента Владимир Путин. Сред другите големи собственици на акции от NMG са енергийната компания „Сургутнефтегаз“ и един друг индустриален гигант – „Северстал“. Малък пакет акции държи компанията „RTL group“ с регистрация в Люксембург.

Сред активите на този холдинг са: 25 на сто от акциите (блокиращ дял) в „Първи канал“, както и контролни пакети в „Пети канал“ и „РЕН ТВ“. В списъка следват радиостанцията „Русская служба новостей“ (до ноември 2005 г. тя бе в ефир под името „Русское радио-2“) и националният вестник „Известия“. Основните акционери в NMG притежават също „Видео интернешънъл“ (след ребрандиране – Vi), който е най-големият оператор на пазара за медийна реклама в Русия, ОНД и Източна Европа.

МЕДИЙНАТА ИМПЕРИЯ НА УСМАНОВ

Ако на главата на най-богатия бизнесмен в Русия Алишер Усманов бъде нахлузена медийна „корона“, то в нея ще се намери нещо, което да проблясва. Един от главните „диаманти“ би бил интернет холдингът „Mail.ru Group“. Негови главни акционери са южноафриканската медийна група „Насперс“ (31,7 на сто) и компанията „Ню мидия текнолоджис“(NMT – 17,9 процента), контролирана от Алишер Усманов. NMT владее повече от половината акции с право на глас в „Mail.ru Group“, което прави Усманов фактически стопанин на този медиен холдинг.

Той притежава и издателската къща „Комерсант“, която издава едноименния вестник, приложенията към него, а също списанията „Денги“, „Власт“, „Огоньок“, „Уикенд“, Секрет фирми“ и други. Усманов е собственик на дялове в медиахолдинга Ю Те Ве, който притежава канала „МузТВ“, младежкия канал „Ю“ и редица регионални средства за масова информация. Ю Те Ве притежава и контролния пакет акции в руската версия на канала „Дисни“. Чрез „АФ Телеком“ Усманов държи около 31 на сто от акциите на мобилния оператор „Мегафон“, а чрез инвестиционния фонд Ди Ес Ти (DST) – дялове във „Facebook“, „Groupon“ и „Zynga“.

ПОТАНИН И МАМУТ

Холдингът „ПрофМедиа“ принадлежи на инвестиционния гигант „Интеррос“ на Владимир Потанин. Сред телевизионните активи на холдинга са „ТВ3“, „Пятница“, и „2х2“, а в радио сегмента – „Авторадио“, „Energy“, „Юмор FM“ и „Радио Романтика“.

През март 2013 г. популярният новинарски и обществено-политически ресурс lenta.ru, принадлежащ на „ПрофМедиа“, премина под управлението на друг руски мултимилионер – Александър Мамут. Така „Лента.ру“ стана част от новата обединена медийна империя под названието „Афиша-Рамблер-SUP“. Освен „Лента“, „Рамблер“ (интернет портал с търсачка) и „Афиша“ в нея влизат например заемащата първо място по цитируемост сред интернет медиите gazeta.ru, а също livejournal.com.

Бе съобщено, че стратегически решения в компанията на Потанин-Мамут ще бъдат вземани съвместно от двете страни.

ПРОХОРОВ И ДРУГИ

Групата „Онексим“ на споменатия в началото Михаил Прохоров държи контролния пакет в медийната група „РосБизнесКонсалтинг“ (РБК) и притежава още списанието „Сноб“ и едноименния портал. През последните години се съобщаваше, че портфолиото с принадлежащи му медийни активи постоянно се свива. Но сега ситуацията може да се промени, ако в негови ръце премине вестник „Ведомости“.

В последно време се появи един нов холдинг – „Москва-медиа“, обединил няколко ресурса на московската администрация: тв каналите „Москва 24“ и „Москва доверие“, радиостанцията „Москва ФМ“, „Говорит Москва, вестник „Вечерняя Москва“ и новинарския портал „м24.ru“.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.