Версии за трагедията в метрото на Москва

Аварията в московското метро. Снимка: от тв екрана

Новата авария в метрото на Москва взе 22 жертви. Движейки се с пълна  скорост, влакът дерайлира на стрелка и се блъсна в бетонна  тунелна стена, напомня „Комерсант“.

Според следствените власти вина за трагедията може да имат  както обикновените служители от метрото, носещи отговорност за  състоянието на коловозите и подвижния състав, така и  ръководството, че не се е погрижило за сигурността на пътниците.  Експерти обясняват инцидента със системни грешки в  експлоатацията и развитието на метрополитена, посочва вестникът.

Близо 1150 души бяха евакуирани от катастрофиралата   композиция, добавя той. Пострадалите и семействата на жертвите  ще получат обезщетения от метрото и от градската управа;  президентът Владимир Путин разпореди най-внимателно разследване  на случая и наказателното дело е поето от федералното следствие.

Според говорител на Следствения комитет със сигурност става  дума за техническа авария и се разглеждат няколко версии:  „незадействане на стрелката, пропадане на жп платно и повреда в  подвижния състав“.

По предварителни данни стрелката, монтирана преди седмица,  може да не е била надлежно блокирана и да се е изместила от  вибрациите. „Заради голямата скорост машинистът физически не е  можел спешно да удари спирачки“, предполага изданието.

Според цитиран машинист от метрото спадът в напрежението, за  който бе съобщено вчера, може да е превключил на червено всички  светофари по линията, което автоматично задейства и стрелките.

Още преди месец московчани са се оплаквали от вибрации в  метрото. В официален отговор, качен вчера във Фейсбук,  ръководството на метрото твърди, че не са открити никакви  нарушения.

Корпорацията „Руские машини“ планира да участва в търг за  нови метровагони съвместно със „Сименс“ и следи вече от години  аварийността в московския метрополитен. „Инвестициите са огромни  (…); парите обаче отиват в погрешна посока“, заявява  нейният вицепрезидент Елена Матвеева. Според нея ръководството  на метрото отказва да модернизира мотрисите и инфраструктурата –  „именно консерватизмът е глобалната причина за такива  извънредни произшествия“.

Най-чудното и най-странното според „Московский комсомолец“  е, че пожарникарите са получили първите достоверни данни за  станалото чак 40 минути след катастрофата.

Първият вагон излязъл от релсите и „започнал да хвърчи из  тунела, рушейки всичко наоколо“, били прекъснати кабели, из  тунела плъзнал пушек и чакащите на близката станция започнали да  нервничат – а междувременно служителите в метрото „бавно и  почти достолепно преговаряли как по-добре да организират  спасителната операция“.

Все още не се знае какво точно е станало в тунела.  Министерството на извънредните ситуации твърди само, че не е бил  терористичен акт. Заводът производител на авариралия влак  „Метровагонмаш“ отказва коментар до края на следствието, пише  „Новие известия“.

Тази година имаше над 10 инцидента в подземната железница на  Москва, изтъква „Росийская газета“.

Московската градска управа обмисля дали да уволни началника  на столичния метрополитен  Иван Беседин, информира „РБК дейли“.

За всестранен и открит одит на „най-натоварената транспортна  система в Москва“ настоява „Ведомости“, цитиран от Би Би Си.

Тази трагедия не бива просто да потъне в историята, защото  пътуващите с метрото са 56 на сто от общия пътникопоток в  Москва. Това са средно 8,5 милиона души в делничен ден и броят  им постоянно расте, а пропускателната способност на линиите  остава същата, предупреждава всекидневникът.

Днешните изявления за предстоящи уволнения и наказателни  дела „отразяват моментното политическо значение на темата за  сигурността в московското метро“. Трябва обаче „да се помисли и  за дългосрочна стратегия за децентрализация на Москва“, резюмира  „Ведомости“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.