Бизнес авиацията за заможните китайци се готви да полети

Франс прес

Когато китайският му клиент поиска да тапицира интериора на неговия частен самолет – един Bombardier Challenger 850 – с много скъпа материя от карбонови нишки, декораторът беше учуден, но бързо се зае с изпълнението на поръчката.

„Всичко каквото пожелаете, стига това да е в нормите за въздушно сертифициране“, заяви Шоп Гилеспи, помощник-директор по продажбите на Flying Colours, американска компания, специализирана в сектора бизнес авиация.

Китайският пазар на частни самолети е малък, но бързо нараства, подхранван от новите богатства, създавани от дръзкия възход на втората световна (икономическа) сила.

Първите машини на американската група Gulfstream – лидер в сектора – се появиха в Китай едва през 2003 година. Само че десетилетие по-късно в страната вече има 248 бизнес самолета, скок с 28% между 2012 и 2013 година, според консултантската компания Asian Sky Group.

Сред техните собственици са Джак Ма, основателят на Alibaba, китайския гигант в онлайн продажбите, и Ван Цзянлин, президент и главен изпълнителен директор на Wanda, световен лидер в киноразпространението и обявен от американското списание „Форбс“ за най-богатия китаец през 2013 година.

„Купувачите (на частни самолети) могат да са на възраст между 20 и 30 години, както и на над 70. Идвайки от всички краища на Китай, те могат да въртят бизнес на пазара за недвижими имоти, финансите или въглеводородите. Тук няма определен прототип“, разказва Ясон Лиао, собственик на China Business Aviation Group, друга консултантска група.

Всички обаче имат една обща черта: те притежават десетки милиони долари, необходими, за да си купят частен самолет.

Европейският концерн Airbus неотдавна предложи на китайския пазар нова версия на своя ACJ-319 „корпоративен“, наречен „Елегантност“ („Elegance“), със салон, стая и баня, за 80 милиона долара .

Когато става дума за лукс, дребните детайли правят разликата. Gulfstream е предвидил автомат за готвене на ориз на борда, бразилският Embraer – система за регулиране на климатика и светлините от iPad-а на собственика, а Airbus предлага кръгла маса за играчите на маджонг (традиционна китайска хазартна игра за четирима души – бел. ред.).

Турбуленции на хоризонта –

Най-честите дестинации за китайските милиардери са големите съседни азиатски метрополии като Хонконг, Макао и Сингапур, където те обичат да се отдават на развлечения.

Дори и за тези кратки полети обаче те предпочитат самолети за дълги полети или „long courrier“, които да имат „просторна кабина“ и да могат да прекосяват Тихия океан, за да стигнат до САЩ, посочват в доклад Airbus и компания за пазарни проучвания Ledbury Research.

Самолетопроизводителите пък на драго сърце представят машините си като полезно средство за бизнес, а не само каприз на богаташите.

При все това небето не е безоблачно за този китайски пазар, който е в пълен възход: икономическият растеж осезаемо забави темпа от една година, а тъй като въздушните коридори се контролират изкъсо от военните власти, страната изпитва остра нужда от инфраструктура, за да приема частните самолети.

В Китай има само 286 обекта за приземяване, пригодени за частни самолети, според държавни медии.

„Има предизвикателства, на които трябва да се отговори, когато става дума за (регулиране) на въздушното пространство, ограниченията за приземяване и излитане“, признава Скот Нийл, старши вицепрезидент на Gulfstream, който отговаря за продажбите и маркетинга.

Освен това потенциалните купувачи стават по-дискретни, откакто президентът Си Цзинпин, който е начело на Китайската комунистическа партия от края на 2012 година, поведе мащабна кампанията срещу корупцията.

„Преди две години този пазар направо експлодира, във въздуха имаше нещо като електричество“, спомня си Стивън Тейлър, президент на Boeing Business Jets.

„Само че пазарът намали активността си и стана по-монотонен от идването на власт на новия екип ръководители и тяхната кампания срещу луксозните стоки“, подчерта Тейлър.

„Сега най-внушителните самолети и най-набиващите се на очи вероятно не са най-добрият начин“ да се продава в Китай, коментира Джефри лоу, директор на компанията Asian Sky. Но допълва: „Ако изключим този вид модел, китайците очевидно имат нужда от частни самолети и повечето намират начин да си ги купят.“

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.