Спомен от 1983: Руските увъртания след свалянето на южнокорейския самолет

Асошиейтед прес

Онези, които търсят истината за случилото се при свалянето на малайзийския авиолайнер над Украйна едва ли биха могли да намерят утеха от историята на друг пътнически самолет, който беше взривен с ракета над Съветския съюз преди повече от три десетилетия: тогава Кремъл увърташе, усукваше и замъгляваше. И днес все още не знаем какво точно се е случило с полет 007 на „Корейските авиолинии“ (Korea airlines).

Бях шеф на московското бюро на Асошиейтед прес, когато съветски изтребител „Сухой“-15 свали KAL 007 на 1 септември 1983 г. Пътническият самолет беше на път да напусне съветското въздушно пространство след повече от два часа летене встрани от маршрута над свръхсекретни военни съоръжения по крайбрежието на Тихия океан. Пилотите на полета от Ню Йорк за Сеул през Анкоридж, щата Аляска, очевидно бяха въвели погрешни навигационни точки в бордовия компютър. Загинаха всички 269 души на борда.

Три дни поред съветските власти не казаха почти нищо. После, на четвъртия ден, потече порой от объркващи и неправдоподобни твърдения.

Властите заявиха, че Червената армия в Далечния изток взела погрешно лайнера на КАL, с характерната за 747 гърбица на носа, за американския шпионски самолет RS-135, модифициран „Боинг“-707. По онова време САЩ поддържаха цяла флотилия от тези разузнавателни самолети по света и много от тях летяха край тихоокеанското крайбрежие на Сибир.

Същия ден генерал-полковник Семьон Романов беше цитиран от официалната агенция ТАСС да казва, че „ужасното е, че САЩ са изпратили самолета на мръсната му мисия“, което е било „груба и умишлена провокация“.

Нито едно от двете изказвания не признаваше, че съветите са свалили граждански самолет. ТАСС съобщи само, че съветски прехващач е изстрелял „трасиращи снаряди“ по маршрута на полета на самолета. Според други информации в съветската преса после корейският самолет напуснал съветското въздушно пространство и 10 минути по-късно изчезнал от радарите.

Търсейки известна яснота, се свързах със съветски източник, който беше в позиция да знае истината, но не желаеше да го идентифицирам в статиите си. Неговият разказ беше по-достоверен. Той потвърди, че ракета „въздух-въздух“ с топлинно насочване взривила KAL 007 във въздуха. Каза, че висши съветски военни решили да го свалят, защото наистина вярвали, че изпълнявал шпионска мисия. Каза, че военните имали доказателства, но не пожела да каже какви. Съветите бяха чувствителни към чужди натрапници над секретните военни обекти в Камчатка и Сахалин и властите в Москва трябва да са били информирани броени минути след нарушаването на съветското въздушно пространство. Но тогавашният президент Юрий Андропов, болен и в отпуска в околностите на Москва, не е бил уведомен, заяви източникът.

Написах за разказа на този източник, но дни наред пак нямаше официален отговор от съветска страна. После, осем дни след свалянето, събраха репортерите, за да формулират твърдението, че самолетът е изпълнявал шпионска мисия за Вашингтон и, най-накрая, да признаят, че един от техните изтребители го е свалил.

Бях в пресцентъра на министерството на външните работи, когато висши военни командири изложиха тезата си, използвайки огромни карти и диаграми на чувствителния във военно отношение регион недалеч северно от Япония. Те заявиха, че няколко бойни изтребителя следели лайнера, докато летял през руското въздушно пространство. Те казаха също, че техните прехващачи са го сбъркали с американски шпионски RS-135, който според Москва се движел зад пътническия самолет.

Около месец след това, съветски източници предложиха още едно обяснение: те ми казаха, че две от трите най-големи радарни станции в района се били повредили, оставяйки силите за ПВО в неведение за случващото се със самолета нарушител.

Какво и защо се е случило още не е казано. Наистина ли са мислели, че граждански самолет е бил използван за шпионска мисия? Или са го взели погрешка за шпионски самолет? Тази несигурност може би ще се повтори със свалянето на полет МН17.

Руският президент Владимир Путин се опита да хвърли вината за трагедията на украинското правителство и неговия опит да потуши бунта на проруските сепаратисти, подкрепяни от Москва, в източната част на страната. Той не заяви изрично, че украинците са свалили самолета. Друго обяснение не последва.

Служители на американското разузнаване твърдят, че самолетът вероятно е бил свален от ракета „земя-въздух“ SA-11, изстреляна от сепаратистите. Те се позоваха на прехванати разговори, сателитни снимки и постинги на сепаратистите в социалните мрежи, автентичността на някои от които беше потвърдена от американски експерти.

Но това пак би оставило ключовия въпрос без отговор. Кой е дал заповед за стрелбата? Бил ли е сбъркан пътническият самолет с украински военен самолет?

Историята сочи, че може би никога няма да разберем.

БТА

Стивън Р. Хърст отразява Съветския съюз и Русия в течение на 12 години от 1979 до 1994 година. Той отразява международните отношения повече от 30 години и е международен политически коментатор на АП във Вашингтон.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.