Ovo je standard за свободната преса на Тошо Тошев и Венелина Гочева

Издателите на „24 часа“ и „Преса“ дължат пари на фирми, свързани с КТБ и не искат да ги връщат

Венелина Гочева, шеф на фирмата издател на „24 часа“ и „Труд“ дължи 3 млн. евро на фирма, свързана с Цветан Василев и КТБ и не ги връща почти 2 години след изтичане на срока за погасяване.

Свободната преса у нас си има цена. Вече можем да кажем и това, че тя явно не е много висока. Фирми на флагманите на свободната преса Тошо Тошев, Венелина Гочева и Славка Бозукова** са получавали заеми от компании близки до КТБ. Заеми, които те очевидно не са имали никакво намерение да връщат. Променилата се ситуация около банката обаче ги хвана неподготвени и сега Тошо Тошев и компания се крият от призовкарите, които идват да им връчват нотариални покани да си връщат вересиите. Подробности можете да намерите в документите тук.

Според данните в тях компанията „БГ Корпорейшън“ например е дала на управляваната от Тошо Тошев „Обединени свободни медии“, която издава в. „Преса“, 500 000 лв. Това става още през ноември 2011 г. Това е само два месеца, след като фирмата е регистрирана, и месец преди всекидневникът „Преса“ да започне да излиза. Това означава, че „БГ Корпорейшън“ на практика е финансирала издаването на вестника, който се появя на пазара

с мегаломанските амбиции за нов стандарт в журналистиката

Но кой е този добър кредитор, повярвал в чистите намерения на Тошо Тошев и компания?

Фирма „БГ Корпорейшън“ е регистрирана на един добре познат адрес в София – ул. Дамян Груев 46. На него има регистрирани фирми, които са приписвани на Цветан Василев, но които няма пряка връзка с него. Такава е и „БГ Корпорейшън“. Тя се управлява от Едуард Милано, а предметът й на дейност е инвестиции в страната и чужбина. Сметките на компанията са в Корпоративна търговска банка.

Доколко добра инвестиция е бил заемът към Тошо Тошев, ще покаже връщането му. А това май не е толкова лесно. Плановете на Тошев най-вероятно са били този заем изобщо да не се връща, защото нотариалната покана е от началото на юни 2014 г., а самият кредит е отпуснат преди близо три години. Дали и как този кредит се обслужва, не е ясно, но пък в текста на нотариалната покана пише, че „БГ Корпорейшън“ освен главницата си иска и просрочията по лихвата. А това идва да подскаже, че кредитът не се обслужва редовно. Което пък ще създаде малко работа за квесторите на банката, тъй като Тошев е отказал да приеме нотариалната покана в присъствието на своя юрист.

В бележката си призовкарят пише, че Тошо Тошев, съиздател и главен редактор на „Преса“, заедно с финансовата си директорка, отказват да приемат нотариалната покана да си върнат дълга от 500 000 лева към фирма, свързана с Цветан Василев и КТБ. Дължат парите от 2011 г.

Очевидно плановете на Тошев са или да изчака компанията „БГ Корпорейшън“ да премине през процедура по несъстоятелност, или да изостави „Обединени свободни медии“. Защото на същия 2-и юни, на който е бил посетен от призовкаря за връчване на нотариалната покана, Тошев в регистрирал нова компания с името „Прес медиа“. Бордът на дружеството е съставен от същите трима, както и на „Обединени свободни медии“ – Тошко Тошев, Валери Запрянов и Милка Езекиева-Спиридонова.

Тошо Тошев. Снимка: Булфото

Очевидно е желанието на познатия в медийните среди като „Агент Бор“ Тошев да има резервен вариант, ако нещата с кредита се забъркат така, че да му се наложи да го връща.
Отпускането на кредита и поканата за връщането му някак доста странно се припокриват с промяната в редакционната политика на изданието. Докато КТБ беше в нормално състояние, „Преса“ очевидно имаше политика на благоговение към банката Цветан Василев и Делян Пеевски. Само припомням, че вестникът беше острие в атаката от преди близо две години срещу Огнян Донев и Любомир Павлов, когато те имаха конфликт с Пеевски около владението на „24 часа“ и „Труд“. Но към тези други два стожера на свободното слово ще се върна малко по-късно.

Само преди седмици обаче

„Преса“ се превърна в острие и на атаката към Цветан Василев и КТБ

В няколко поредни броя на цели фолиа във вестника Валерия Велева, Николай Стоянов и сие топ редактори на вестника разстилаха „разследвания“ за банката и фирмите, които са източени. А излиза, че изданието на „Агент Бор“ е част именно от този кръг компании, които са получавали финансиране от банката. Но след като финансиращите са си поискали парите, вече са неудобни и трябва да бъдат унищожени.
И ако си мислите, че това, което „Преса“ твори, е гнусотия, дръжте се – идва още по-голяма. Една от фирмите собственици в „Стандарт“ и сайта Blitz – „ГМ Прес“ е получила финансиране от 600 00 лева по същата схема. Кредитът е отпуснат в края на юни 2012 г. и очевидно не е обслужван, защото по него също се дължат лихва и неустойка, показва текстът на нотариаланата покана.

Тук кредитор на Славка Бозукова и партньори е друго дружество, но също свързано със сметка в КТБ. Това е „Булит 2007“ ЕООД. Фирмата на няколко пъти е забъркавана в схеми, чертани около банката, чиято достоверност е трудно проследима. Но безспорен факт е, че то е кредитирало „ГМ Прес“. Издателят на „Стандарт“ пък се оказва фирма фантом, тъй като не е открита от призовкаря на посочения по регистрацията в Търговския регистър адрес.
“ГМ прес” притежава 34% от „Стандарт“ и 50% от “Интермедиа” ООД, което е издател на жълтия вестник „Шоу“ и още по-жълтия сайт Блиц.  „ГМ Прес“ е едноличен собственик на вестниците „Струма“ и „Марица“.

Венелина Гочева. Снимка: Булфото

Изобщо зад компанията стои голяма медийна машина. И тук подобно на „Преса“ промяната на редакционната политика следва промяната в състоянието на КТБ. Докато банката и мажоритарният собственик бяха в добро здраве, изданията публикуваха дитирамби. След избухването на скандала Пеевски – Василев обаче те заеха страната на ДПС депутата и наляха доста вода в мелницата на атакувалите КТБ.

Последният представител на глашатаите на свободното слово е Венелина Гочева, която чрез своята фирма

„Про нюз България“ дължи близо 4 млн. евро

Кредитор е дружеството „Сайга консулт“ – също със сметка в Корпоративна търговска банка. Кредитът на Гочева е получен през октомври 2012 г. и очевидно е използван за придобиването на контрол на вестниците „Труд“ и „24 часа“. Тогава Гочева стана собственик, изкупувайки ги от Донев и Павлов, които преди това бяха притиснати с действия от прокуратурата. Сценарий, който впрочем се повтаря сега с Цветан Василев. Гочева очевидно не е имала намерение да обслужва кредита си, тъй като срокът, който е даден на дружеството да върне парите, е 10 дни. Това показва, че кредитополучателят очевидно е в нарушение по договора.

За промяната в редакционната политика на „24 часа“ може би няма и смисъл да говорим. Достатъчно е само да спомена, че от страниците на изданието ден през ден се изливат схеми как е източена КТБ, прокурори дават удобни интервюта, в които говорят как 90% от кредити са лоши, а Делян Пеевски изля душата си в пространно интервю, в което всъщност нищо не каза. А не каза, защото удобно не беше попитан. А не беше попитан… сигурно се сещате защо.

Дето се казва, да живее свободното слово! И бахурът!

От блога „Финансови смислици“ (miroivanov.com)
–––-

* Авторът е работил в последните 10 години като финансов журналист във вестниците „Пари“, „Капитал дейли“ и др.

** Тошо Тошев е главен редактор и съиздател на в. „Преса“, бивш главен редактор на в. „Труд“. Венелина Гочева е бивша главна редакторка на „24 часа“, след това управител на фирмата издател на вестниците „Труд“ и „24 часа“ (към сегашния момент в. „Труд“ се отдели от групата), Славка Бозукова е главен редактор на в. „Стандарт“.

На пресконференцията за учредяването на новия издателски съюз. Отляво надясно: Тошо Тошев („Преса“), Тодор Батков („Стандарт“), Светлана Шаренкова („Земя“), Петьо Блъсков („Република“) и Делян Пеевски („Телеграф“, „Монитор“ и др.). Снимка: Булфото
България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.