И ГДБОП участва в заверата с фалшивите бандероли

Мастика „Карнобат“ на промоция за 5,10 лв. (плюс малка бутилчица!). В момента на промоция се продава и мастика „Пещера“ на 5,30 лв. Само акцизът, спиртът и ДДС-то в тези бутилки струват колкото крайната цена.

През седмицата стана нещо любопитно. Т. нар. антимафиоти нахлуха в завода за производство на алкохол “Селект дистилъри” в Княжево и обърнаха складовете му да търсят фалшиви бандероли. Не намериха. Взели обаче проби от алкохола, от бандеролите. Щели да анализират.
Същевременно антимафиотите намериха бутилки с фалшив бандерол в някакъв друг склад, като прессъобщенията на полицията целяха да покажат, че това са бутилки, произведени от „Селект Дистилъри”.

Защо беше тази акция?

Само няколко дни по-рано директорът на “Селект дистилъри” Павлин Найденов, в качеството си на председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на алкохол, обяви на пресконференция, че най-големите производители на алкохол у нас използват фалшиви бандероли. До Найденов на пресконференцията седяха още няколко от членовете на асоциацията – представителката на “Джони Уокър” и “Смирноф” за България Ели Герганова, един от шефовете на “Вини”-Сливен. Някои вестници изтълкуваха изнесените данни като война на дребните производители срещу големите. Но данните бяха потресаващи сами по себе си.
Найденов не спомена имената на трите големи фирми. Те обаче са добре известни – най-големите производители на алкохол у нас са заводите на “СИС индустрис” край Карнобат, винпром “Пещера” и винпром “Търговище”.
В отговор на обвиненията последва акция на ГДБОП в … завода на обвинителя.
Асоциацията е направила анализ, който показва, че тези три производителя продават алкохолната си продукция на нереално ниски цени. Стойността само на акциза за бутилка концентрат 0,7 л е над 3 лева (в зависимост от градуса), а по магазините се продават такива бутилки концентрат с крайната цена 5 лв. с ДДС. Само стойността на спирта в бутилката е около 1 лв. с ДДС (за водка и др.) или 1,60 лв. и нагоре с ДДС за ракия.

Само „Дневник“ съобщи за какво става дума.

В момента в София във “Фантастико” например има промоция на мастика “Пещера” 0,7 л за 5,30 лв. Това е цена на дребно, а без ДДС цената е 4,42 лв. В тази цена само стойността на акциза и спирта общо е към 4 лв. А къде е печалбата за производител (около 30%), за търговец на едро (около 10%), за търговец на дребно (около 20%) от общата цена? Освен това има стойност на бутилка, капачка, заплати, производствени разходи, транспорт. Излиза, че производители и търговци работят на загуба. Как е възможно такава фантастика да се продава във “Фантастико”?
Търговците обаче не са благотворително дружество и си взимат своя процент. Тогава излиза, че само производителят работи на загуба.
Всъщност цялата държава е

фантастика по отношение на твърдия алкохол
.

Той е най-евтин в цяла Европа – бутилка концентрат струва около 3 евро цена на дребно. В Европа, с която уж се изравнихме по акцизи, бутилка концентрат е от 7-8 евро и нагоре.
Има просто обяснение за тези ниски цени у нас, което повече от 10 години е публична тайна в алкохолния бранш – фалшивите бандероли. Когато един производител произведе 500 000 бутилки концентрат, той трябва предварително да си плати акциза, като купи 500 000 бандерола за над 1,5 млн. лв. (една бандеролова лепенка е на цена над 3 лв. – според градуса на питието). Ако обаче производителят лепне фалшиви бандероли на половината произведени бутилки, ще си спести към 800 000 лв. Фалшивите бандероли вървят евтино – по около 30 ст. Така въпросният производител може да продава продукцията си на ниски цени и да смачка конкуренцията, която лепи истински бандероли.
А два от най-големите производители – Пещера и Карнобат – имат рекламни бюджети само в телевизиите по над 1,5 млн. лв. годишно, сочат мониторингите на рекламата.
Това прави по 1 лв. на 1,5 млн. бутилки – тоест себестойността на питието е по-висока от тази на другите производители, които не са дали толкова за реклама. Примерно рекламите на мастика „Пещера” я правят доста по-скъпа като себестойност от останалите, които не се рекламират. А „Пещера” се продава на смешно ниски цени.
Въпреки големите рекламни бюджети на тези две фирми, цените им са нереално ниски.
Познавачи на пазара казват, че в момента не половината, а 2/3 от алкохола е с фалшиви бандероли. Ако през 2005 г. държавата е събрала акциз от бандероли за концентрати към 180 млн. лв., в момента, до август, е събрала само 26 млн. лева. Излиза, че българинът вече не пие алкохол. А е точно обратното – той пие повече. Потреблението се е увеличило в почти всички области, няма как в алкохола да е намаляло. Платеният акциз за вносни водка, уиски и др. се увеличава. Вносителите очевидно не лепят фалшиви бандероли.
Тези продажби въвличат и търговците в сивата икономика – складовете на едро им дават част от алкохола без фактура – в момента примерно, ако някой търговец на дребно вземе 100 бутилки, ще плати с фактура 30-40, а останалите са в брой. Така се генерират пари в сивата икономика, които финансират политици, подкупват чиновници и полицаи на високо равнище.
За фалшивите бандероли и нереално ниските цени се знае отдавна. Още през 1995 г. при акция в завода на „СИС индустрис” в с. Венец до Карнобат бяха заловени големи количества фалшиви бандероли. Нямаше никакви последствия за фирмата. Пак там имаше тараш и бяха намерени фалшиви бандероли 10 години по-късно, пак без последствия.
Но на най-големия им конкурент – Пещера – никой, никога, по никакъв повод не е правил подобни проверки с качулати полицаи и прочее. А продукцията му се продава на дъмпингови цени и рекламните им бюджети са най-големи.
В момента е очевидно, че ГДБОП прави тараш на дребен производител, чийто шеф е обвинил големите в използване на фалшиви бандероли. Действието е толкова демонстративно и преднамерено, че нямам как да е случайно.
Не са случайни и

публикациите в медиите по случая.

Когато на пресконференция Асоциацията на производителите и вносителите на алкохол обяви, че в момента почти 80% от продавания алкохол е в сивия сектор, а трите най-големи производителя лепят фалшиви бандероли, „24 часа” примерно пусна кратка информация най-долу по страниците си. Когато ГДБОП и полицията пуснаха прессъобщение, че са намерени няколко хиляди бутилки с фалшиви бандероли, същият вестник отпечата голяма статия, горе на страницата „Бизнес”. В статията се раздува историята, като специално се цитира това, което иска полицията – че напитките са произведени от „Селект дистилъри”.

Кратката информация за скандалните данни за фалшивите бандероли на стойност около 170 млн. лв. – най-долу на страниците на „24 часа“.
Новината от полицията за заловени няколко хиляди бутилки с фалшиви бандероли – водеща на страница „Бизнес“ в „24 часа“.

Въпросните бутилки, които полицията залови, са били залежали в някакъв склад непродадени със стария бандерол, а търговците, които са ги притежавали, са лепили фалшиви нови бандероли на ръка, за да пробутат на печалба стоката си. Това обаче е хубав повод за пропагандна акция.
Заловените в склада бутилки са били и на винзавода в Търговище. С „Търговище” обаче никой не се занимава, не му прави тараш.
В. „Труд” например описа без много шум първата новина – за фалшивите бандероли и сивия сектор. Втората – за акцията по складове – беше съобщена съвсем накратко само в първото издание, а после беше въобще съкратена.

„Монитор“ раздува новината, като чак си измисля алкохол менте.

В. „Монитор”, подобно на „24 часа”, описа шумно, но и с груба дезинформация за акцията на полицаите – „Нелегален склад бълва алкохол менте”. Вестникът дори ехидничи, че шефът на „Селект дистилъри” съвсем неотдавна обвинил конкуренцията, че лепи фалшиви бандероли, а сега си бил изключил телефона и не давал обяснение.
Единствено в.„Дневник” отбеляза, че според шефа на „Селект дистилъри” МВР се е включило в алкохолната война.
Всеки по-запознат с продължаващата над 10 години нагла кражба и нелоялна конкуренция с фалшивите бандероли, е наясно, че акцията на ГДБОП и публикациите в някои медии не са случайни. Тъй като „Карнобат” и „Пещера” са едни от най-големите рекламодатели и във вестниците, връзката е очевидна. В „24 часа” примерно са излизали пиар публикации за „Карнобат” и „Пещера” и техните босове.
В някои вестници от страна на рекламодателите дори са се обаждали директно, за да ги помолят въобще да не съобщават за пресконференцията, на която бяха изнесени данни за фалшивите бандероли на трите най-големи производители.
Получава се така, че едно огромно беззаконие се закриля от полиция, данъчни, медии.
Става дума за около 170 млн. лева неплатен акциз годишно, съобщиха на пресконференцията на Асоциацията на алкохолните производители и търговци. Тези огромни пари корумпират всичко по пътя си – полиция, данъчни, медии.

Сигурно е, че занапред ГДБОП съвсем справедливо ще направи проверка на когото трябва, а ако се наложи – който трябва ще бъде предупреден своевременно. С показната акция, която хвана двама-трима търговци, производителите вече са предупредени.
И все пак фалшивите бандероли не могат да се скрият – те са навсякъде. Чудно е как държавата не я е грижа, че приходите от алкохолен акциз падат главоломно.

Коментар по темата – тук

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.