Кризата в шведските училища е в центъра на предизборния дебат

Франс прес

Шведското училище, далеч от добрата репутация, с която може би се ползва в чужбина, е в криза и се превърна в централна тема на предизборната кампания за парламентарните избори в Швеция в неделя.

Анели Лин, 42-годишен хирург, е сред онези притеснени родители, които изтеглят децата си от държавните училища и ги пращат в частни училища благодарение на финансиране от държавата. „В държавните училища всичко е невероятно закостеняло. Много малко внимание се обръща на децата, които напредват различно от другите“, разказва тя.

Дъщерята на Анели е на 7 години и нямала право да брои до 20, докато другите деца не се научат също да броят до 20. Учителката й казвала: „Ако я оставим да напредне, тя няма да се интересува от онова, което се преподава и от онова, което обяснявам на другите деца после.“

Сега дъщерята на Анели учи в училище Монтесори, предлагащо нетрадиционни методи на обучение и където английският и китайският се преподават от предучилищната възраст.

С въвеждането през 90-те години на стипендии, които могат да се използват свободно както в държавни, така и в частни училища, частните училища в Швеция не спират да бележат напредък. Днес една четвърт от шведските прогимназисти и една трета от шведските гимназисти учат в частни училища.

Преподавателите и учениците в частните училища се увеличиха шесткратно по-бързо, отколкото в общинските училища в периода 2011 г. – 2013 г. Това понякога е от полза и за фирмите от бранша. Но резултатите на шведските ученици далеч не са се подобрили.

Социалдемократите, сочени за фаворити на изборите в неделя, обещаха по-стриктни правила в образованието. Що се касае до Лявата партия, която евентуално би могла да участва в правителството, тя предлага направо да се забранят печалбите в образователния сектор.

Образователната система е начело на притесненията на шведските избиратели, сочат допитванията до общественото мнение. Шведите си дават сметка за онова, което редовно се подчертава в изследванията ПИЗА на Организацията за икономическо развитие и сътрудничество, а именно, че нивото на шведските ученици по четене, математика и науки намалява.

Частните училища са обект на критики на първо място. Те са обвинявани, че задълбочават неравнопоставеността, като привличат добрите ученици и преподаватели.

„Когато частните училища се появиха, имаше надежда, че те ще позволяват на учениците в по-неравностойно положение да отидат в по-добри училища, както и да насърчат процъфтяването на нови педагогически методи“, казва Магнус Оскарсон, директор на екипа експерти към изследването ПИЗА за Швеция. „Но днес сме свидетели на провал.“

Данните на ОИСР показват, че в Швеция секторът на частното образование е напреднал най-много от 2000 г. в сравнение с другите страни по света. Но за 10 години пропастта в резултатите в сектора на държавното и частното образование, относително малка в началото, се удвои, без нивото на по-добрите училища действително да се увеличило.

„Всички системи водят до разделение“, казва Клаес Ниберг от Шведската асоциация на свободните училища. „Изборът на училище може да намали този ефект“, допълва той.

Според него онова, което действително определя резултатите, е положението в класа. Според него акцентът трябва да се поставя повече върху привличането на подходящи хора за преподаватели.

През 2011 г. беше приета реформа, която ограничава възможността да се набират учители без квалификация. Но въпреки това все още всеки пети преподавател в Швеция няма педагогическо образование и един на двама преподаватели преподава предмет, за който няма необходимото образование.

„Има доста висок процент на неквалифицирани преподаватели, което много добре показва защо са занижени резултатите на учениците“, признава директорката на Агенцията по образование Анна Естрьом.

В Международното училище в Солентуна – държавно училище в северното предградие на Стокхолм Солентуна – директорката Ингела Вал не вижда проблеми в конкуренцията.

„Много са причините за спада в резултатите на шведските ученици, но е достатъчно човек да види колко хора искат да станат днес преподаватели, за да разбере, че това е една от причините за влошаването на резултатите“, казва тя.

Според преподавателите основният проблем са заплатите. „Младите си казват: Не, благодаря, заплатата е много ниска“, констатира Ева-Лиз Сирен, представителка на синдиката на преподавателите.

„Политиците имат идеи за по-малки класове или за повече преподаватели за инвалидите и прочие. Но откъде ще вземем толкова учители. Или ще имаме все повече неквалифицирани преподаватели, или класовете ще бъдат все по-големи“, казва тя.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.