Одиране на овцата с цените на дизела. Непрекъснато

Да напълниш един резервоар на дизелов автомобил вече струва над 120 лв. Снимки: e-vestnik

В e-vestnik неведнъж сме писали за монополно високите цени на горивата у нас. Миналото лято отбелязахме, че дизелът е по.скъп отколкото в 8 други държави в ЕС, при положение, че у нас акцизът е най-нисък и производствени разходи и заплати са най-ниски (виж тук). Положението не се е променило, въпреки движенията на цените в европейските страни, България отново може да се похвали като първенец по цени на дизела. Коментарът по-долу отразява моментното състояние.

Петролът падна под 100 долара за барел за първи път от 14 месеца. Поевтиняването е трайна тенденция, дължи се на понижено търсене и би трябвало по правилата на пазарната икономика да доведе да поевтиняване на горивата по бензиностанциите.

Така и става. По-евтино е горивото от няколко седмици в Австрия, Франция, Германия, даже и в Гърция, за която не съм съвсем сигурен дали има пазарна икономика.

В България е наопаки. В смисъл – няма никакво мърдане на цените на бензиностанциите. И това води до драстични и с нищо необясними освен с алчност разлики с другите европейски държави, особено при нафтата.

С днешна дата дизелът е по-евтин, отколкото в България в следните европейски държави: Австрия (минус 4 стотинки), Хърватия (-4), Естония (-20), Франция (-10!), Гърция (-2), Латвия (-18), Литва (-16), Люксембург (-26), Полша (-10), в Чехия и Испания струва колкото в България. Малко по-скъп е в Словакия, Словения и Малта (виж тук цените в Европейския енергиен портал).

Справка в Европейския енергиен портал сочи, че като правило в повечето европейски страни дизелът е по-евтин от бензина, при това чувствително. Логиката е проста: нафтата е горивото на индустрията, така се помага и на бизнеса. А и много хора карат личните си коли с нафта.

Ако се наложи това правило за България и предвид на разходите за производство на горива, нафтата би трябвало да поевтинее с поне 20 стотинки при сегашните цени и да се продава на дребно за около 2,40, а бензинът да бъде с няколко стотинки по-скъп от тази цена – примерно 2,44.

Но в България това правило не важи. Важи правилото за одирането на овцата. За грабежа. При това правило нафтата е 2,60, а бензинът – 2,55 и ни се обяснява, че Средиземноморската борса, трендът и либорът, инвестициите и пазарната икономика и тути кванти (Бел. ред. – в България акцизът за дизела е по-нисък от този за бензина, а като цяло акцизите са най-ниски в ЕС).
Ако някой, който и да е, какъвто и да е експерт успее с икономически аргументи да обясни защо нафтата във Франция и Австрия е по-евтина от българската, без да си плюе в муцуната, шапка ще му сваля и доземи ще му се поклоня.

Ама не ми се вярва да ми се наложи.

Горивата са само един пример, да не излезе, че имам зъб на някоя компания. Сакън.

С изключение на тока, но и там предстои бързо да наваксаме, всички бързооборотни и от първа необходимост стоки и услуги са с цени като в много по-богатите европейски страни, често и отгоре. Това даже няма нужда да го доказвам, всеки може да си види сам – било в интернет, било като се разходи из Европа при възможност.

Причината е една: алчност, която не ограничена от нищо. Мафията е овладяла държавата и смуче парите на хората.

Идат избори и отново ще си говорим, че е съдбовно, супер важно, цивилизационно.

Така е.

Но докато австрийската нафта е по-евтина от българската при тези заплати и пенсии, разликите между едните и другите и третите са чисто козметични. И предимно теоретични.

От ekipnews.com

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.