Укриването на данъци – национален спорт и за американските мегакомпании

Както е известно от години, американските многонационални компании са се внедрили до голяма степен в Люксембург, а също и в Холандия. Възползвайки се от едно по-гъвкаво данъчно законодателство и подтиквани от алчни акционери, те прекосяват Атлантическия океан, за да укрият част от реализираните извън САЩ тлъсти печалби в този данъчен рай за големите предприятия, далеч от погледа на американската данъчна администрация.

Предимствата, които те получават, си остават пазени в тайна и трудно контролируеми. Но документите, с които се е сдобила организацията Международен консорциум за разследваща журналистика, позволяват да се научи повече за използваните методи за избягване на американското данъчно облагане. В тези документи фигурират имената на американски компании, като Amazon, Verizon, Pepsi, Heinz, FedEx, Apple и други.

Тези документи изваждат на яве централната роля на Великото херцогство в техните схемите за данъчна оптимизация. Информацията би трябвало да заинтригува администрацията на Барак Обама, която надигна глас срещу неотдавнашната вълна от преместване в чужбина на централи на американски компании, мотивирани от данъчни съображения. Случаят излиза наяве, броени дни преди срещата на върха на групата Г-20 в Бризбейн, Австралия, която ще се състои на 15 и 16 ноември. Очаква се държавните и правителствените лидери на 20-те най-могъщи икономики в света да приемат план за борба срещу агресивната данъчна оптимизация на многонационалните компаниите.

В сферата на корпоративното данъчно облагане САЩ не прилагат териториалния принцип, който е в сила в страни като Франция. При него се изисква данъците да се налагат в страната, в която са реализирани печалбите. САЩ прилагат принципа на така наречената глобализация, тоест печалбите, изкарани където и да е по света, трябва да бъдат облагани на американска територия.

Като вземем предвид този факт, разбираме, че данъчната оптимизация за многонационалните корпорации се изразява в блокиране на печалбите, реализирани извън САЩ, далеч от компанията майка, така че те да не бъдат обложени от американските данъчни власти. Това блокиране далеч от САЩ става в привлекателни в данъчно отношение страни, които прилагат данъчната тайна. Това позволява на компаниите да оптимизират тези печалби, без някои да им търси сметка. Подобно нещо се случва в Люксембург.

Примерът с компанията гигант в хранителната промишленост Heinz, прочута със своя кетчуп, дава доста светлина в тази насока. Данъчното споразумение, което предприятието сключи с Великото херцогство през 2010 година, показва как с централа в Пенсилвания и акции, котирани на Уолстрийт, тя успява чрез схема, фокусирана върху Люксембург, да избегне данъчното облагане в САЩ.

Схемата, представена на данъчните власти на Великото херцогство от консултантската компания PricewaterhouseCoopers, носи кодовото име „летен проект“ и се основава на широкото преструктуриране на компанията, подето през 2009 година. Тя тръгва от САЩ, преминава през Канада и Гибралтар, преди да стигне до Люксембург. На всеки етап от този път са създавани фирми, като например Heinz Canada, Sharpsburg Holdings или пък Goodwood Holdings в Гибралтар, които имат облагодетелстващ ги и неясен статут и между които се извършват прехвърляния на акции и на пари.

Накрая са създадени две компании в Люксембург. Първата цели да блокира всички глобални печалби на Heinz извън САЩ. Тази компания е освободена от данъчно облагане и е собственост на американската компания майка и на Heinz в Гибралтар. С нея са свързани всички филиали на групата по света и съответно всички печалби. Втората компания, създадена в Люксембург, пък е натоварена със задачата да управлява вътрешното финансиране в холдинга. Данъците, с които е облагана, са също много ниски.

Случаят с Verizon, най-големия мобилен оператор в САЩ, също ни дава богата информация. Различни данъчни документи, от които последният с дата от 2010 година, показват как групата още от 2007 година прилага схема за данъчна оптимизация, съчетаваща привлекателните аспекти на данъчните системи в Люксембург и Холандия, за да блокира глобалните си приходи извън САЩ.

В общи линии в тази многопластова схема имаме люксембургски холдинг, освободен от данъци и „притиснат като в сандвич“ между две люксембургски дружества с ограничена отговорност. Над тях стои компанията майка Verizon International Inc, а под тях холандски холдинг. Други данъчни споразумения придават законна сила на цяла серия от необлагани с данъци финансови операции между всички в схемата.

Примерът с Apple е много интересен. Както разкриха няколко медии, интернет гигантът вече не е удовлетворен от прочутото данъчно облагане в Дъблин, известно като „двойно ирландско“ (позволяващо делокализиране на печалбите в офшорен център), и затова разположи в Люксембург европейската централа на доходоносния си филиал за сваляне на музика iTunes. Този филиал се ползва с множество данъчни преимущества. И така средствата от всяка покупка в iTunes отиват директно в Люксембург, напълно освободени от данъци. Подобна схема нанася щети не само на САЩ, но и на Европа, втория по големи пазар за Apple след САЩ.

Като цяло според оценките на експертите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) печалбите, натрупани от американските дружества в данъчните убежища и невърнати в САЩ, възлизат на 2 трилиона долара (1,595 трилиона евро).

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.