Бъркотия в Рим, искат оставката на кмета

Асошиейтед прес

Иняцио Марино. Снимка: от тв екрана

Прасета се ровят в камари боклук в работнически квартал. Градски автобуси импровизират маршрути по улици, задръстени от паркирани в три редици коли. Когато вали дъжд, запушените канали превръщат пресичането на улицата в Херкулесово усилие.

Иняцио Марино обеща да внесе ред в хаоса на Рим, когато беше избран за кмет миналата година с голяма преднина. Вместо това, според критиците му, този хирург, специалист по чернодробни трансплантации, е по-скоро проблем, отколкото лек за болежките на италианската столица и той е подложен на натиск да подаде оставка.

Най-голямото предизвикателство за Марино, откакто дойде на власт, беше да се справи с прословутите задръствания на италианската столица. И какво беше неговото първо действие като кмет? Той забрани колите по булеварда около Римския форум, така че разходката за туристите да бъде по-приятна, но това само задуши още повече центъра на Рим. Забраната разгневи жителите и търговците, чиито улици се задръстиха още повече заради отклонения по тях трафик.

После Марино увеличи таксите за паркиране, непопулярна мярка сред столичаните, изоставили поголовно често обхванатия от стачки масов градски транспорт. Но онова, което наистина отрови настроението на римляните, беше, че след като приложи голямата си идея за таксите за паркиране, самият Марино няколко пъти наруши правилата за движение по пътищата с яркочервения си Фиат Панда и натрупа глоби, без да ги плаща.

Обикновените жители на Рим могат да шофират в историческия център единствено с годишно разрешително, което струва стотици евро. А Марино през изминалото лято е карал колата си из центъра на Рим, дори след като разрешителното му било изтекло. Така той натрупа осем фиша за глоби и после обвини небрежни сътрудници за това, че разрешителното му не е било подновено. Гневът нарасна, когато национална телевизия улови Пандата на Марино паркирана в забранена зона близо до Сената.

Дори членовете на Демократическата партия на кмета започнаха да критикуват действията му, обезпокоени, че той може да навреди на имиджа на премиера Матео Ренци, който ръководи партията. От канцеларията на Марино отклониха поканата той да даде интервю за този материал.

„Оставка, оставка!“, скандираха неотдавна римляни, когато Марино влезе в залата Юлий Цезар в Кампидолио сградата на общината на Рим на Капитолийския хълм, за да бъде изслушан от общинския съвет относно скандала с автомобила му.

„Смешник, смешник!“, викаха някои от протестиращите, които си бяха сложили големи червени клоунски носове.

Опитвайки се да бъде чут, Марино възприе предизвикателен тон: „Прочетох писанията, в които се настоява за моята оставка и честно казано, те ме накараха да се засмея“, заяви той по време на изслушването в общинския съвет, в присъствието на множество зрители. Марино с насмешка каза, че забелязва една „болезнена фиксация“ върху неговата кола и се зарече, че вместо да напусне поста си, ще продължи да се грижи за Рим след години на занемаряване.

По време на бурното изслушване, Марино съобщи, че в крайна сметка е платил глобите си и дори показа разписки за над 1000 евро, за да докаже твърденията си. Но тъй като освиркването продължи, той възприе позиция на известно разкаяние, извини се на римляните и се обърна към тях с призива: „Надявам се, че ще спрете да искате оставката ми.“

Хората обаче не изглеждат склонни да му простят. Допитване до общественото мнение разкри, че едва 20 процента от жителите на Рим подкрепят Марино. Но още по-смущаващ е фактът, че човекът, поръчал допитването, е ръководителят на местния клон на Демократическата партия на Марино, който после направи обществено достояние онова, което трябваше да бъде проучване за вътрешни цели.

Неотдавна Марино беше разкритикуван, че твърде дълго се бави преди да отиде в работническия квартал Тор Сапиенца, където в продължение на няколко дни и нощи имаше протести, прераснали в насилие, на местните жители срещу бежански лагер. Марино по онова време беше в Лондон, опитвайки се, както после той обясни, „да постави Рим на световната карта“. Когато няколко дни по-късно той се появи в Тор Сапиенца, беше наобиколен от гневни местни жители. Той се опита да разсее напрежението, като седна да разговаря с квартални представители, но протести срещу него продължават да избухват спорадично в предградията.

„Марино наистина не долавя настроението на града“, казва Франко Павончело, преподавател по политически науки и лектор на университета „Джовани Кабото“ в Рим. Това може би е дори сдържано изказване. Някои коментатори нарекоха Марино „Марсианеца“.

За ужас на кмета скандалът с Пандата засенчи някои негови истински постижения. Тази есен той откри няколко станции на нова линия на метрото – проект, изостанал с години. Той също така закри сметище, което местните жители, притеснени за здравето си, искаха отдавна да бъде затворено. Сметището е собственост на местен бизнесмен със силни политически връзки.

В изказването си на изслушването в кметството, Марино свърза непопулярността си с желанието си да се бори с корупцията и да навреди на специалните интереси на някои хора.

Римляните също имат роля за градската бъркотия. Те имат навика да изхвърлят големи предмети, като например стари матраци и развалени телевизори на тротоарите, вместо да викат общинската служба за хигиена, която осигурява безплатен транспорт.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.