Убийци по пътищата в Сърбия се подиграват със закона

ДПА

К

атастрофи със смъртни случаи, извършени от безразсъдни млади шофьори в последните месеци, принудиха сръбските власти да планират по-сурови пътни закони. Но без те да бъдат прилагани, шофьорите само ще продължат да се подиграват с властите и да убиват по пътищата.

„Тази година 76 младежи загинаха при пътно-транспортни произшествия в Сърбия“, каза министърът на транспорта Зорана Михайлович в края на ноември. „Ние не искаме да намалим този брой. Искаме да сложим край на тези смъртни случаи“. Михайлович говори дни, след като 16-годишно момиче и двама младежи около 20-годишна възраст се удавиха, след като колата им падна в река Дунав в центъра на Белград.

19-годишният шофьор бил пиян и нямал шофьорска книжка, но законно е притежавал автомобил БеЕмВе, с което катастрофира. Той оцеля заедно с още двама от пътниците в колата. Няколко месеца по-рано 13 други младежи, нито един над 23 години, бяха убити в три катастрофи, причинени от млади шофьори, шофирали след купон.

Новите пътни правила, които трябва да заработят от януари, все още се изработват, но вече е ясно, че младите шофьори ще имат сериозни ограничения. Предложенията включват забрана на шофьорите между 17 и 21 години да шофират от 11 вечерта до 6 часа сутринта, а управляваните от тях автомобили може да бъдат до 76 конски сили и един тон.

Санкциите за нарушителите също ще бъдат по-сурови – две нарушения ще бъдат достатъчни за отнемане на шофьорската книжка за една година, писа вестник „Блиц“ миналата седмица, цитирайки вътрешния министър Небойша Стефанович. Други идеи предвиждат незабавна конфискация на превозното средство, по-големи глоби и намаляване на разрешеното количество алкохол в кръвта от 0,05 на 0,03 на сто промила за всички шофьори с книжки.

Макар длъжностните лица да се надпреварват да предлагат нови и рестриктивни мерки, трима приятели, все по на 20 години, загинаха миналия уикенд, когато автомобилът им се блъсна в бетонен стълб в Бегеч, на 100 километра западно от Белград. Тези катастрофи показват обаче, че новите рестрикции може и да не са достатъчни без други промени.

Мъжът, каращ пиян в Бегеч, вече два пъти е бил залавян да шофира пиян и три пъти със скорост над разрешената, но все още е имал шофьорска книжка. Шофьорът на колата, паднала в река Дунав, изобщо не е имал книжка, но е имал 27 нарушения в досието си за пет години и нито веднъж не се е явил в съда.

Експертите са на мнение, че сръбските закони за движение по пътищата са адекватни. Проблемът е, казват те, че те не се спазват и прилагат от шофьорите, семействата, полицията и съдилищата. „В нашето общество за съжаление сме възпитавани от малки да заобикаляме закона“, казва Владимир Йевтич от сръбската комисия за безопасно движение. „Когато това се прави на пътя, последиците може да са смъртоносни“.

Обновяването на закона „винаги е за добро“, казва Йевтич, но предупреждава, че новите правила сами по себе си не са достатъчни. „Трябва да построим цялата инфраструктура, като започнем от образованието, от семейството, от училището и курсовете за шофьори, от работата и полицията, от съда“, казва Йевтич.

В момента сърбите може да получат едногодишно разрешително за шофиране на 17 години, което им позволява да шофират, придружавани от опитен шофьор само в часовете между 6 сутринта и 11 вечерта и без алкохол в кръвта. След година те може да получат постоянна шофьорска книжка.

Но белградски адвокат казва, че в момента е прекалено лесно да се пренебрегнат тези ограничения и дори да се измъкнеш и с по-сериозни нарушения. „Детето (при катастрофата в Дунав) например, е трябвало само да не допусне да получи призовка“, казва адвокатът, пожелал анонимност, обяснявайки, че шофьорът се е отървал от наказание за 27-те си пътни нарушения, използвайки правилото за давност от само две години.

Ако някой все пак получи призовка и дата за явяване в съда, „една проста телеграма, че е болен“ му осигурява отлагане във времето на делото. Ако делото не се гледа преди да изтече срокът по давност, то обвиненията може да отпаднат, казва той.

Бояна Попович, 19-годишна студентка от Белград, която този месец трябва да смени временното си разрешително с постоянна шофьорска книжка казва, че по-строгите правила са “ в ущърб на нормалните хора“. „Безразсъдните хора ще продължат да карат така, както и сега“, казва тя. „Новите правила ще затруднят живота само на тези, които така или иначе спазват правилата за движение“.

Адвокатът е съгласен с това и казва, че хората правят това, което им се позволява. „Докато е така, може да се държиш дивашки и да се смееш в лицето на полицията, съда и всички правораздавателни органи, нарушавайки закона“, казва той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.