Преди новогодишната наздравица: Какво казва Библията за алкохола? Грях ли е пиенето?
Библията е пълна с противоречиви притчи, хроники и псалми за алкохола. Ако трябва да се каже с две думи, според Библията алкохолът е добър дар от Бога, на който да се наслаждаваме, но не трябва да се напиваме, особено ако сме водачи. Думата водач е в смисъл на лидер. А в наше време може да разширим понятието и върху водачите на моторни превозни средства.
Ето как виното е представено в Библията като дар от Бог за удоволствие:Псалми 104:15
(Бог ни даде) И вино, което весели сърцето на човека,
И прави да лъщи лицето му повече от дървено масло...
Библията описва и ролята на алкохола като средство да зарадва сърцето и начин временно да намали болката от живота.
Притчи 31:6
Давайте спиртно питие на оня, който загива
И вино на огорчения духом.
Алкохолът, както и нищо друго, което Бог ни е дал, не трябва да бъде отхвърляно или заклеймявано, се казва в Библията:
Тимотей 4:4 Защото всяко нещо, създадено от Бога, е добро, и нищо не е за отхвърляне, ако се приема с благодарение;
Най-популярен е един епизод от Библията, в евангелие от Йоана, в който се разказва
как Исус превърнал водата във вино
на сватба в Кана Галилейска. И тогава като сега имало обичай да се изпива първо хубавото вино, а накрая – каквото е останало. И гостите на сватбата изпили хубавото, после изпили и по-лошото и нямало повече вино. Тогава Христос казал да напълнят делви с вода и я превърнал във вино, а гостите се чудели защо най-хубавото вино се поднася накрая на гощавката. Тоест Исус е превърнал водата не просто във вино, а в най-хубавото вино.
Тази история се възприема като одобрение от Бог на виното за празненства. Въпреки това, както всички добри неща от Бог, в Библията е пълно с предупреждения и напътствия да не се злоупотребява с тях.
Ето как в Библията се казва да не се напиваме:
Притчи 20:1
Виното е присмивател, и спиртното питие крамолник;
И който се увлича по тях е неблагоразумен.
Притчи 23:20а
Не бъди между винопийци,
Между невъздържани месоядци…
В по-точен превод притчата казва: „Не се събирай с тези, които пият твърде много вино“. В тази притча се вижда, че има предупреждения освен за пияници, също и за месоядците, които прекаляват.
Исая 28:7
Но и тия се побъркаха от виното
И се заблудиха от спиртното питие;
Свещеник и пророк се побъркаха от спиртно питие,
Обладаха се от вино, заблудиха се от спиртно питие…
Лука 1:15
Защото ще бъде велик пред Господа; вино и спиртно питие няма да пие; и ще се изпълни със Светия Дух още от зачатието си.
Ефесяни 5:18
И не се опивайте с вино, следствието от което е разврат, но изпълняйте се с Духа;
В едно напътствие, че по-възрастните жени трябва да бъдат добър пример за по-младите, се споменава да не злоупотребяват с вино:
Тит 2:3
Също и старите жени да имат благоговейно поведение, да не са клеветници, нито предадени много на винопийство…
В Библията специално се казва, че консумацията на алкохол поврежда способността за преценка и вземане на решение и не трябва да се злоупотребява от
хора с положение на водачи, които ръководят:
Притчи 31:4
Не е за царете, Лемуиле, не е за царете да пият вино, Нито за князете да кажат: Где е спиртното питие?
По-точен, непоетичен превод на този стих, звучи така: „…не е за царете да пият вино, нито за хора, които ръководят, да пият силни напитки“.
И специално църковните водачи не трябва да са пияници, казва Библията. В Тимотей 3:8 се обяснява, че „Така и дяконите трябва да …не обичат много вино, да не бъдат лакоми за гнусна печалба…“ В Тит 1:7 се казва, че епископите, като Божи настойници, трябва да бъдат безупречни, „да не бъдат арогантни и пияници“.
Библията е съзвучна със съвременното разумно отношение към алкохола – че може да се пие с мярка, и ако сме наясно с неговите последици. Разбира се, има хора, които имат причини напълно да се въздържат от употреба на алкохол – например алкохолици – това е болест, те не могат да пият по малко, трябва пълен отказ, за да опазят здравето, разсъдъка и живота си.