Гърция: Китай иска пристанището в Пирея

Франс прес

На кейовете на Пирея – най-голямото гръцко пристанище, високите силуети на товарните кораби, върху които е изписана абревиатурата Коско („Cosco“), символизират присъствието на Китай на един от морските входове на Европа, едно трайно установяване, според експертите, въпреки желанието на правителството на Ципрас да не отстъпва тази стратегическа инфраструктура.

Преди две седмици именно пристанище Пирея избра предишният гръцки премиер консерватор Андонис Самарас като акцент на предизборната си кампания. Заобиколен от китайски представители, премиерът на коалиционното правителство между социалисти и консерватори постави началото на строеж за разширяване на терминал 3, нова инвестиция на Коско в размер на 230 милиона евро.

От 2008 г. конгломератът чрез своя филиал Piraeus Container Terminal (PCT) оперира на концесия два терминала за стоки на пристанището.

Коско бе също един от претендентите за закупуването на 67 процента от дяловете, които гръцката държава притежава в компанията, управляваща пристанище Пирея (OLP) – придобивка, която щеше да му даде контрол върху цялото пристанище и специално неговата пътническа дейност, неговите милиони туристи годишно и фериботите, пътуващи ежедневно към островите.

Тази амбиция отживя: едва встъпило в длъжност правителството на Ципрас обяви в съответствие със своята програма, че държавата ще остане собственик на компанията OLP, „стратегическа за възстановяване на продуктивния апарат на страната“. „Държавният контрол върху пристанищата е едно от условията за това възстановяване“, изтъкваше по време на предизборната кампания депутатът от СИРИЗА Теодорос Дрицас, който стана заместник-министър на търговския флот.

Дотолкова, че да застраши Коско на вече завоювания терен? Заместник-министър Дрицас бе уклончив, като спомена в един и същи ден „преразглеждане на споразуменията с Коско“ и „открити хоризонти“ за сътрудничество с Пекин, чийто посланик бе един от първите, приети от премиера.

Китай обяви в четвъртък, че е „силно обезпокоен“ и обеща да „призове гръцкото правителство да защити законните права и интереси на китайските фирми в Гърция, включително Коско“.

„Законово не си представям, че може да има отказ от сключените договори с Коско и това не е в интерес на правителството, като се има предвид тежестта на тази инвестиция, най-голямата през последните години в Гърция“, отбелязва Георгиос Ксирадакис, консултант в сектора на морското дело.

От 2008 г. насам идването на Коско извади Пирея от“летаргия“ и я „наложи на морската карта на Европа като неизбежен пункт за преминаване между Севера и Юга“.

Правителството на Самарас изтъкваше осемкратното увеличение на контейнерната дейност от 2008 г. насам. Бившият премиер инвестира много във връзките си с Пекин, където той бе на посещение през 2013 г. преди да посрещне миналата пролет китайския премиер Ли Къцян, на когото бе гид в Пирея.

На терминала, управляван от китайския конгломерат, бяха инсталирани нови кранове, за да се ускори разтоварването на контейнери. В офисите на PCT, филиал, ръководен от капитан Фю Чен Кю, снимки от Партенона и Китайската стена посрещат посетителите за отбелязване на древността на двете култури, които Андонис Самарас никога не се уморяваше да сравнява.

Подчертаването, че Пирея е входна врата на Китай към Европа и Балканите е също и покана към инвеститорите от другите сектори. Именно тях изявлението на правителството на Ципрас би могло да възпре“, казва Ксирадакис. Вече компании като Хюлет Пакард или Филип Морис избраха Пирея като база в Южна Европа.

Китай ще остане привилегирован партньор на Гърция, прогнозира специалист от сектора на морското дело, пожелал анонимност. След кризата и идването на Коско „компанията OLP е много по-конкурентноспособна“, уверява той, като подчертава трудността, която би създал от гледна точка на европейските правила за конкуренцията, монопол на Коско върху собствеността и управлението на пристанището.

Това щеше да е нещо невиждано в Европа, казва успокоен Георгиос Георгакопулос, председател на синдиката на докерите.

Той критикува също „условията на работа на две скорости на работниците на Коско и тези на OLP“, като първите според него са подложени на удължено работно време и на по-малко заплащане, на два терминала, намиращи се един от друг само на „неколкостотин метра “ разстояние.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.