Радикалният ислям в Харманли ще цъфне и ще върже, само малко пари да дойдат от Азия

Специално за e-vestnik

Ремзи Хасан. Снимка: Фейсбук

Има ли ислямисти в Харманли и доколко има опасност за страната?
След публикувана снимка на харманлийски имам със знамето на Исламска държава, през седмицата се вдигна голям шум. Кой е той и колко са последователите му?
Снимка на харманлиеца Ремзи Хасан, държащ знаме на Ислямска държава е от миналата година, но сега се вдига шум около нея. Новината първо бе публикувана в сайта „Афера“, а после в „Блиц“. Само за няколко часа на принципа copy – paste, тя  обиколи множество сайтове.

В понеделник представители на централни радиа, телевизии, сайтове и вестници направиха десант в махалата Хаджияневото герме. Те поискаха да видят имама Ремзи и джамията, в която той води проповедите си. Вместо това разговаряха с баща му Хасан, който не бе словохотлив, а жена му Селвер каза, че не може да дава изявления.

Джамията се оказа порутена къщурка, която се нарича месчит (малък молитвен дом, нещо като параклис). Ключарят Сефер разказа, че Ремзи не е ходжа, а помага на ходжата Али Шеиб. Ходжата пък отрече Ремзи да му помага и каза, че се е разграничил от него и хората около него. Даже проповедите се извършвали в различно време.

Истинският имам на Харманли Али Шеит е служител на Районното мюфтийство в Хасково.  Той няма религиозно образование, а се е учил от стари ходжи. Те според възрастни мюсюлмани са най-праведните и не си позволяват някакви отклонения от исляма. Той много съжалява, че държавата си е затворила очите и е допуснала в страната да навлезнали съмнителни вероизповедания.

Снимката със знамето на Исламска държава. Ремзи Хасан е вдясно. Снимка: Фейсбук

От няколко години в ромската махала се появява Ремзи Хасан, който е изкарал курс за имам в Устина, който е под контрола на Главното мюфтийство. Други негови приятели били в Сърница, където също обучават религиозни дейци. На един Рамазан байрям Ремзи е дошъл с документ от Устина, в който е написано, че ще помага на ходжата за минимална заплата. От джамийското настоятелство не се съгласили.

Тогава Ремзи, заедно с Мустафа, Ахмед, Сунай и Метин са образували някаква група, която се явявала конкурент на ходжата. „Като се върнаха и започнаха разправиите“, спомня си Кезим Юсеинов – пенсиониран учител, който след това се отдава на религията и често е служил в месчита в махалата. „Те си слагат ръцете върху гърдите, а ние пък ги държим зад ушите по време на молитва. Съвсем изчанчиха нещата. Понякога слагат „чаршафите“ и тръгват нанякъде“.

Ходжата Али казва за Ремзи Хасан, че бегло го познава, не си приказва с него и не се срещат. Твърди, че по-рано Ремзи Хасан е идвал „един-два пъти в джамията“, но после ходжата му казал на него и хората му изобщо да не идват, „след като са такива“. И те спрели да идват. Ходжата твърди, че те се събират другаде, не търси контакт с тях, защото „те вярват по друг начин“. Ходжата прави сравнение с християните, при които има православни, евангелисти, нещо подобно било и с исляма.

Молитвеният дом месчит на Ремзи Хасан, в който той проповядва. Някои го мислеха за джамия. Снимка: авторът

Той твърди, че Ремзи Хасан заедно с още няколко мъже живеят и се събират в ромската махала  Хаджияневото герме. Видът на Ремзи е плашещ, с брадата си (която сега е по.дълга от това, което се вижда на снимките) прилича много на онези мюсюлмани, които вършат ужасни неща в Близкия изток.

Докато ходжата Али е с вид на европеец, Ремзи е по-различен. И по друг начин изпълнява  религиозните обреди. Това, което сме свикнали да наричаме „по-радикален ислям“. Мюсюлмани коментират, че на сбирките за молитви се коментирали повече лични отношения, отколкото религиозни теми. Това е накарало някои от тях да се отдръпнат.

ДАНС и полицията знаят за дейността на Ремзи. След акцията в Пазарджик, той бе арестуван за 24 часа, а домът му – претърсен. Няма повдигнато обвинение срещу него, но е под наблюдение. Често пътува до Пазарджик, където има контакти с религиозни активисти. Освен това Ремзи е посрещал като гости ислямисти от Нова Загора. За тях се предполага, че са свързани със салафитското движение*. Те са водели проповед в ромската махала с мощни уредби.

„Снимката на Ремзи със знамето е направена на една сватба в Пазарджик.“ Това обясни пред журналисти Антон Сашев-Айката, местен лидер в ромската махала Хаджияневото герме. Той казва, че след това Ремзи много съжалявал за снимката.
Хората в махалата знаят, че Ремзи не е богат човек, вади си прехраната в строителството. Хобито му е да отглежда пощенски гълъби, с които участва в състезания.

В момента в Харманли мюсюлманската общност се е отдръпнала от „хората с чаршафите“ и не иска да има нищо общо с тях. Въпрос на време е някой да налее малко пари и току виж някои от младите да сложат бурките.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.