Защо правителствентите самолети зимуват на открито бетер трактори на село? Колко инцидента има досега?

Николай Марков. Снимки: e-vestnik

Бившият офицер от Националната служба за охрана Николай Марков разкрива в интервю необичайни факти за т. нар. Авиоотрад 28 и полетите с правителствените самолети в интервю за в. „Шоу“. Марков е завършил военното училище във Велико Търново, а след това и право във Великотърновския университет. Започва работа в Националната служба за охрана (НСО) през 1993 г. Уволнен е от нея през 2007 г. с предявени обвинения за неизпълнение на задача – да направи… 50 лицеви опори и за обида на началник! Истинската причина е, че Марков пише писмо до президента (тогава Първанов) в който разкрива злоупотреби в службата, че държавните охранители шпионират наши и чужди политици, но това не е разследвано.

Ето какво разказва Марков за предишни инциденти с правителствени полети:

В случая става дума за рутинен отказ да се затвори левият колесник на самолета (Бел. ред. – за полета на Борисов със самолета „Фалкон“). Лично аз съм присъствал няколко пъти на такива случаи. Откривали са дефекти, включително и на колесник, само че на Ту-154. Винаги могат да се получат дефекти. На 30 януари 2008 г. подобен инцидент имаше и при полет на президента Георги Първанов.
Тогава той отмени официалното си посещение в Мексико заради авария с правителствения самолет. Повредата също бе в колесника и бе констатирана малко след излитането от летище „Лажес” на Азорските острови. След този инцидент правителственият самолет бе кръстен „Куцото Ту“ (Бел. ред. – след този инцидент правителстовото на тройната коалиция реши да купи два правителствени самолета „Еърбъс“. Следващото правителство на Борисов отмени купуването на единия, а сегашното правителство, пак на Борисов, иска да продаде и наличния „Еърбъс“).
Тези драми, които разиграват политиците, че са се разминали едва ли не “на косъм” от умиране, е абсолютна глупост или преиграване. Те самите са уведомени още с възникване на аварията лично от пилотите и от шефа на авиоотряда, че заплаха за живота им няма. С тази техническа неизправност, когато колесникът не може да се прибере, самолетът може да продължи по предназначението си дори, просто с по-малка скорост, а може и да кацне, когато си пожелае, при нулева заплаха за живота на пасажерите.

Присъствал съм като гард в НСО на прекъсване на двигател, на отказ на двигател дори! Имало е случаи дори и на аварийни кацания на правителствен самолет извън България. Присъствал съм на такъв в Индия с парламентарна делегация. Самолетът трябваше да кацне на най-близкото летище, защото имаше проблеми в сигнализацията. Тя показваше авария, а такава нямаше.

Имало е случай, когато самолетът на летище София не можеше да кацне поради много силен вятър и точно преди летището се наложи да направи втори заход за кацане. Пак беше с министър-председател на борда.
Заради лошо време самолет не е можел да кацне в Пловдив, и е кацал в Бургас. Но това звучи страшно за хората, които слушат! Тези ситуации са рутинни за професионалните пилоти, за тях това не са тежки проблеми!

Има един случай, но аз не съм този, който трябва да го коментира. Имало е опасност самолетът да се разбие поради лошо време! С министър-председател на борда!

Защо самолетите седят на открито, без хангари?

Министър Московски е отговорен за състоянието на „Авиоотряд 28”!
Той е отговорен, че тези самолети са без хангари!
Той е виновен, че се харчат много милиони левове за договори за поддръжка, а няколко хиляди за хангари не се намират! И че при финансирането се краде безобразно! Ако е заинтересован, нещата в отряда щяха да бъдат перфектни, машините изправни, техниката – идеална! А не пилотите и техническият състав сутрин да разриват с лопати от снега и от леда самолетите като трактори! Това е абсолютно безобразие! Самолетите от правителствения авиоотряд нямат хангари, стоят отвън на атмосферните влияния като селскостопанска техника! А подобни самолети на известни бизнесмени и олигарси в България стоят в топли хангари, и то на летище София, където правителствените самолети стоят под открито небе!
Държавата ли е по-бедна от разни олигарси и боклуци, които държат частните си самолети в хангари?! Защо е така? – Много се краде, малко се мисли! Ако не знаят откъде да намерят хангари, аз ще им кажа без пари откъде да ги вземат! Те стоят празни, само трябва да ги преместят! Това е пряка задача на министър Московски, който, вместо да влиза в ролята на прокурор, да каже защо не си е свършил работата!

Марков обяснява и как се проверяват самолетите преди полет:

Преди да излети самолетът с ВИП персоните, той се вдига на определена височина и се тестват крайните му параметри – пълна скорост, минимална скорост, възможно най-голям наклон надясно и наляво… Това се нарича облитване на самолета преди същинския полет. Прави се, ако има някакъв дефект, той да може да се прояви преди качването на ВИП-овете в него. Задължително присъства един служител на НСО. Докато бях в НСО, съм правил десетки облитвания. След приключване на облитването самолетът отива на ВИП стоянката пред камерите и му се слага специална охрана от НСО. До момента, в който се качат ВИП-овете на него и излети, никой няма достъп до него!

Из интервю на Валерия Калчева във . „Шоу“ с големи съкращения.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.