Самолетът паднал в Алпите от прекалена сигурност или самоубийство?
Сигурно ще подейства донякъде успокоително на страхуващите се от техническа повреда на самолета фактът, че Airbus A320 на полет 9525 на Germanwings, който се разби оня ден във френските Алпи, не е паднал заради технически проблем. Но всъщност причината, подари която загинаха 150 души от 18 страни, може би е още по-нелепа и неприемлива. Вече е доказано в резултат на прослушване на записа от черната кутия, че единият от пилотите в последните минути на полета се е опитвал да си влезе обратно в кабината. Първо тихо, после с блъскане, накрая е опитвал и да разбие вратата – и така до последната секунда, но неуспешно.
Разбира се, това не отговаря на въпроса защо другият пилот не е отговарял, не му е отворил – дори и на въпроса защо е бил сам (и дори дали е бил сам – но по правилник когато единият пилот излезе от пилотската кабина, там при другия трябва да влезе друг член на кабинния екипаж, за да има вътре винаги двама души – точно за в случай че на единия му прилошее).
Но едно е ясно. По някаква причина единият пилот не е успял да се върне в кабината, въпреки че за това има предвидена процедура с набиране на код, с която той да извести влизането си, и ако другият пилот е припаднал или умрял, до 30 секунди вратата ще се отвори автоматично – ако пилотът отвътре не натисне изрично бутончето за заключване. Съответно самолетът е останал неуправляем, запазил е курса си на плавно спускане, докато е ударил голия планински масив на 2600 метра височина.
Вече е сигурно, че извън кабината е бил капитанът, а в нея – помощникът, и той е направил умишлен (и очевидно успешен) опит да разбие самолета. Защо – това все още никой не знае, но именно той, след излизането на капитана от пилотската кабина (вероятно за да отиде до тоалетната, преди което е казал на помощника да поеме управлението) задава умишлено от селектора на височината новата височина, на която самолетът трябва да се спусне, след което не отговаря на нито едно от исканията на капитана да му отвори вратата – включително и на блъскането и опита му накрая да я разбие, което уви, след 11 септември, е практически невъзможна задача.
Междувременно, докато капитанът чука, блъска и опитва да отвори вратата, на записа се чува нормалното дишане на неговия помощник в кабината до самия момент на сблъсъка, което изключва варианта той да е бил в безсъзнание или да е имал някакво друго тежко медицинско състояние, което да му е попречило да управлява самолета – а и очевидно е бил окей, за да може да откаже технически отварянето на вратата, което се прави със специално копче).
Името на човека, разбил самолета, е Андреас Лубиц.
Дали става дума за нещастен случай или умишлено действие на пилота в кабината (или на който или които са били там в този момент), още не може да се каже – но поне е ясно, че на самолета му е нямало нищо технически, че причината не е в това, че е бил на 20 години или че последно е обслужван технически в София в края на миналата година – обаче косвено е станал жертва на прекалената сигурност на пилотската кабина, която се наложи да бъде въведена след атентатите от 11 септември, и заради която не е било възможно дори да се разбие вратата на кабината, за да се предотврати бедствието.
И във всеки случай ми се струва, че този сериозен инцидент ще доведе до нови промени в сигурността в самолетите, за да не може да се случи отново точно тази ситуация. От което обаче на загиналите няма да им стане по-добре…
Коментарът е от страницата на автора във Фейсбук