Как да се понижат рисковете след катастрофата със самолета на „Джърмануингс“
Има доста неща, които още не са известни около трагичната катастрофа с еърбъса на „Джърмануингс“ във Франция. Но това, което все пак знаем, е, че авиокомпаниите могат да предприемат стъпки, за да бъде намален рискът пилоти преднамерено или по невнимание да разбият самолет.
След анализ на записите от черната кутия разследващите заявиха, че внезапното снижаване на машината във вторник по време на полета й от Барселона за Дюселдорф е предприето от втория пилот, когато той е бил сам в кабината, и че след това той не е отворил вратата на излезлия преди това капитан. На записите се чува как командирът на полета се опитва да влезе пак в пилотската кабина.
Според френските разследващи вторият пилот Андреас Лубиц е бил в съзнание, но може би никога няма да узнаем със сигурност дали е било така. Знаем обаче, че нещата е можело да се развият другояче, ако в кабината е имало още един човек. Изпълнителният директор на „Луфтханза“ – компанията собственик на „Джърмануингс“, каза вчера, че европейските регулатори не изискват в кабината винаги да има по двама души.
В САЩ обаче има такова изискване, казват Федералната администрация на гражданската авиация в САЩ и местна браншова организация. Правилото е, че ако пилот трябва да излезе по каквато и да е причина от кабината, стюардеси или намиращи се на борда пилоти, които в момента не са на работа, имат право да влязат в кабината.
Това са разумни правила и всички авиокомпании трябва да ги възприемат. При аварийна ситуация стюардеса може да опита да отвори вратата или да повика излезлия пилот. Присъствието им би било полезно, не само при преднамерен саботаж, но и ако управляващият пилот поради някаква причина не е в състояние да изпълнява професионалните си задължения – например заради инфаркт.
След атентатите от 11 септември законодателите и регулаторите са постъпили правилно, като са поискали от авиокомпаниите да повишат мерките за сигурност в кабините и да ги оборудват с блиндирани врати. Изглежда това решение е попречило на капитана на самолета на „Джърмануингс“ да се върне в кабината. Вчера няколко авиопревозвача, включително „Норуиджън еър шатъл“, заявиха, че ще въведат изискване по време на полет в кабината да има поне двама души.
Като цяло въздушният транспорт си остава невероятно сигурен, а случаите, при които пилоти се самоубиват и погубват пътниците, са изключително редки. В изследване, огласено миналата година, Федералната администрация на гражданската авиация на САЩ посочи само осем такива случая за периода от 2003 до 2012 г. При всички изброени примери става дума за малки частни самолети, а не за пътнически лайнери и само в един от случаите освен пилота на борда е имало и друг пътник.
Няма политика за сигурност, която да предвиди всички ситуации. Но изискването за двама души в кабината по време на полет е разумна стъпка, която ще намали риска от това животът на десетки или стотици хора да е поверен на един-единствен пилот.
Още по темата: Според „Билд“ предполагаемият виновник половин година се е лекувал при психиатър
Пилотът Андреас Лубиц, смятан за виновник за катастрофата на самолета на авиокомпания „Джърмануингс“ общо половин година се е лекувал при психиатър, съобщава в. „Билд“, като се позовава на източници от компанията соБственик „Луфтханза.“ На пресконференция вчера Карстен Шпор, изпълнителният директор на „Луфтханза“ заяви, че в обучението на Лубиц е имало шестмесечно прекъсване през 2009 г., но не разкри конкретни подробности.
Лубиц е страдал от депресия, пише „Шпигел“. Списанието цитира и съученици на 28-годишния мъж, които споделили, че той временно е прекъснал обучението си поради психическо изтощение и преумора. Кореспондентът на „Шпигел“ Матиас Гебауер цитира приятели на Лубиц, според шестмесечното му прекъсване се дължи на синдрома на „прегарянето“ /“burn out“/ или на депресия.
По думите на Шпор прекъсването при обучаващите се е често срещано и от тях се изисква да дадат задоволително обяснение. Германското законодателство обаче не позволява на компанията да получава информация за медицинското досие на пилота. Според Шпор Лубиц е прекъснал за няколко месеца, но после е бил оценен като годен за обучение и е издържал всички последвали физически и психологически тестове, посочва още „Шпигел“.
„Билд“, цитиран от ТАСС, пръв разкри, че Лубиц половин година е ходил на психиатър и че причината за прекъсването в обучението му са били психически проблеми. По данни на „Билд“, който се позовава на източници в „Луфтханза“, с обучението му в лятната школа на германската авиокомпания във Финикс, САЩ, са възникнали проблеми поради депресия.
Като косвено потвърждение за психическите проблеми на Лубиц „Билд“ посочва и следното обстоятелство – в неговото досие във федералното управление за гражданска авиация е имало забележка, че се нуждае от „специализирани редовни медицински прегледи“. Такава бележка имало и в лиценза му за пилот, твърди още „Билд“. Таблоидът е научило и подробности около случилото се на борда на самолета преди катастрофата. По данни на вестника, след като не успял да влезе в кабината, командирът се опитал да разбие вратата с помощта на брадва. От „Джърмануингс“ са потвърдили, че брадвата действително влиза в спасителното оборудване на самолета, но не уточняват дали е била използвана.
„Ню Йорк таймс“ отбелязва, че германските власти и „Луфтханза“ са отказали да назоват името на капитана на полета, но британски и испански вестници го идентифицират като Патрик Зондерхаймер. „Вашингтон пост“ поставя въпроса как в бъдеще да се избегнат катастрофи като тази във Френските Алпи в бъдеще и отбелязва, че този случай е породил въпроси за обучението на пилотите и процедурите за сигурността в кабината.
Авиокомпаниите, макар и със закъснение, вече променят правилата си за пилотската кабина на самолета, като някои вече въвеждат изискване в нея винаги да има най-малко двама души, пише по този повод британският в. „Гардиън“.
БТА