Що плюете хубавата изложба, бе… Живковистите пак са тук

Вежди Рашидов наоткриване на изложба и премиера на книгата на Валерия Велева в Културния център в Париж. Снимка: Правителствен пресцентър

В различни медии излязоха текстове и репортажи за изложбата на тракийско изкуство в Париж, които трябваше да бъдат подписани с бележка отдолу „С подкрепата на Министерство на културата“. Така се прави по света, като те е спонсорирало министерството да отразяваш министъра.

Но в сайта „Площад Славейков“ излезе един текст, който е трудно да се каже с каква бележка  отдолу трябваше да бъде подписан. Може би „Спомени от социализма“ или „Златна свирка за министъра“.

Със заглавие „За кожата на един министър“, авторката Милена Фучеджиева по един пламенен начин защитава и възхвалява изстрадалия оплют Вежди Рашидов. Брани го с голи гърди от куршумите. Подобни възхвали имаше по времето на Живков, някой беше написал коментар по този повод „Този живот вече сме го живели“.

„Наблюдавам вече от години как всяко построено или създадено нещо от Рашидов е обречено на облак скакалци, които искат да докажат, че то няма стойност, че е грешно, глупаво, че е нищо, нула, искат да го унищожат.
Вежди Рашидов създаде европейско събитие в центъра на Европа, ние нахранихме него и демоните си. И все пак остава това, което остава. Историята ще помни тези събития“ – пише Фучеджиева.

Но въпросът е – къде е оплют Вежди?

В „Панорама“? В сутрешните блокове на бТВ и Нова тв? При Кулезич? По БНР и Дарик? В „Телеграф“, „Труд“, „Уикенд“?
Не.
Във Фейсбук. Един хорист от „Йоан Кукузел“ написал нещо там, няколко сайта го цитирали. Един емигрант в Париж написал нещо там, няколко сайта го цитирали.
В нито един вестник, радио или телевизия нямаше оплюване на Вежди Рашидов, а напротив, представяха културната делегация в Париж съвсем пропагандно, възхваляваха успехите на министъра (само в. „Сега“ остана встрани от хвалебствията). Но това е недостатъчно. Изглежда трябва да замлъкнат и критичните гласове в интернет и Фейсбук.
Ето образецът, как трябва да се пише за Вежди Рашидов и изложбата в Париж, от същия сайт, същата авторка:

„В най-прекрасния сезон в Париж, пролетта, попаднахме в слънчево, лятно време с цъфнали дръвчета, отрупани с бели и розови цветя. Няма да описвам красотата му, защото тя е всеизвестна и бляскава. Елегантността и вкусът на парижани са ненадминати.
Сравненията с тях, с нашата малка, бедна държава, са нелепи. И ненужни. Това, което може да достави само тъга, трябва да бъде игнорирано, за да можем да имаме някакво национално самочувствие. В този смисъл двете събития, организирани от най-оплювания български министър, единственият не-етнически българин министър на културата, са ненадминати по мащаб и по сърце, с което са организирани.

Карикатура: Чавдар Никилов, Фейсбук

…Тези неща не стават само с хладен разум, високо образование и елитна принадлежност. За да ти дойде на ум мегаломанската мисъл да изложиш национални съкровища в Лувъра и да направиш концерт в Нотр Дам – два от стълбовете на световната култура и цивилизация, трябва да имаш и нещо повече. На жаргон се казва „топки“. Но и топки само не стигат. Трябва сърце. Трябва и любов към страната, която искаш да издигнеш на такова високо място. Мащабът на организацията по двете събития е зашеметяващ за нашите представи и размери. Говоря за духовни и материални мащаби, които са несъизмерими с тези на Франция, и все пак турчинът Рашидов успя в две последователни вечери да вкара името и културата на България не само в ушите и очите на парижани, но и на целия свят. Изложбата в Лувъра беше отразена и в световните медии.
Вежди Рашидов е всичко друго, но не и прост човек…“ (тук целия текст).

За по-младите читатели – така се пишеше навремето за Тодор Живков. Въобще, около тази изложба някак витае духът на живковизма. Премиерът Борисов каза, че това била „мечтата на Людмила Живкова“.
И сега Вежди Рашидов и Борисов я осъществиха. Светлин Русев пак е тук, аранжира новия „български Лувър“, беше и на откриването в Париж…

И се появи преродена и самата Людмила Живкова

– в тялото на банкерката Цветелина Бориславова. Тя също е в Париж на събитието. Журналистката Валерия Велева, прочула се с това, че омеси баница на Борисов за изборна победа, е интервюирала Цветелина Бориславова и ето как говори тя, сякаш е организаторка на изложбата:

„Благодаря и на всички участници за това, че вложиха сърцето си, уменията си, знанията си, че вложиха толкова много от себе си за това да излезе България в истинския си велик образ пред света. Тази изложба я виждам като начало на една тотална духовна трансформация в нацията, в нашия живот. Крайно време е тя да настъпи!“ (тук цялото интервю).

Съвсем като Людмила Живкова. „Тотална духовна трансформация на нацията“, породена от изложбата в Париж?! Цветелина Бориславова се държи като продължителка на Людмила Живкова отдавна. Миналата година откри заедно с Жени Живкова изложба в нейна чест, с картини на Николай Рьорих в собствената си банкерска галерия.

Но понеже вече живеем в епохата на интернет, извън фанфарите в големите медии, отнякъде се промъкват някакви гласове на недоволни, които са против. И развалят красивия идеал.

Затова Фучеджиева пише:
„В последните дни България е облак от скакалци. И този облак не руши само Рашидов, той руши България. Реакциите около събитията в Париж показаха, че врагът не е отвън, а отвътре. Да, всичко може да бъде обяснено с бедност, #кой, комунизма, турското робство, но в чужбина никой не го интересува какви безчинства извършваме един срещу друг тук. “

Бандата на четиримата

Фучеджиева и Кулезич, като адвокати на Вежди Рашидов,  търсят врага. Кулезич дори го посочва – при нея Вежди Рашидов (наред с възхвалите, които трогнат изрече за Фучеджиева), каза, че имало четирима врагове, които вършат това „свинство“ – да „оплюват изложбата“. Ти му викаш – „Защо бе, байно, си организирал на Валерия Велева – Мадам В. – премиера на книга в Париж, той ти вика – „оплюваш изложбата“. Ти му викаш – защо си подбираш журналисти от частни медии и ги командироваш на държавна сметка, той ти вика – „оплюваш изложбата“. И т. н. И министърът вика, че тия четиримата нямали право на мнение.

Четирима провокатори. Ще ги обявят и за национални предатели, съвсем по живковски. Кулезич посочи дори две имена – Божидар Чеков и Румяна Угърчинска, които живеят в Париж. По живково време на такива им викаха „невъзвръщенци“. Журналистката Угърчинска дума не е обелила за изложбата и Вежди, но я вкарват в скандала като съпруга на Чеков, който писа във Фейсбук, че никакви съобщения няма за изложбата от посолството, няма отзиви във френските медии. И него няколко сайта го цитираха, вкл. e-vestnik.
Сега ситуацията е като при хунвейбините и културната революция в Китай. Търси се Бандата на четиримата, да ги изправят на позорния стълб.

Живковистите, както маоистите, не търпят критика. Сега дори има антикомунисти живковисти, което е оригинално българско явление.

Иначе моделът власт-медии у нас се очертава точно като в Русия. Само Фейсбук и някакви сайтове са извън контрол.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.