Лоши шофьори и лоши пътища – смъртоносен коктейл в Румъния

france-press1.gifЛипсата на дисциплина у шофьорите и лошите пътища, където луксозни и евтини коли често се озовават пред крави, разхождащи се безучастно, предизвикват хиляди инциденти в Румъния. Това е страната с една от най-смъртоносните статистики в Европа в това отношение.

В края на юли миналата година близо до Букурещ катастрофира и министър-председателят на Румъния Търичану. Той се отърва с леки травми. Снимка: От телевизионния екран

Миналата седмица петима души бяха убити, а други седем – ранени, когато ТИР се вряза в погребално шествие близо до Клуж. Според полицията, въпреки проливните дъждове и тесния път, шофьорът се е опитал да задмине процесията. За да избегне сблъсък с кола, движеща се насреща, той бил принуден да завие надясно и се врязал в шествието. След този случай властите в Клуж решиха да наложат драстични правила за подобни процесии и задължиха хората от погребални шествия да бъдат снабдени с флагчета и светлоотразителни жилетки.

През юли осем души, връщащи се от сватба, загинаха, а други 24 бяха ранени. Автобусът, в който пътуваха, беше блъснат с пълна сила от влак на прелез. Според свидетели, шофьорът решил да не вземе под внимание сигнализацията, която предупреждавала за идващия влак, и уверил, че има достатъчно време, за да пресече линията.

Според Пол Улиеру – отговорен представител на пътната полиция – специфични за Румъния са пътните инциденти, дължащи се на лошото състояние на пътищата, осеяни от дупки и принуждаващи шофьорите да правят опасен слалом. Не са редки случаите, когато стадо овце или крави се движат по магистралите, за да търсят пасище, или каруци изникват на пътя, като предизвикват свистене на гумите и объркват и без това адския трафик.

“В Западна Европа подобни сцени не се виждат”, заяви Улиери. “Но в Румъния, където мантинелите се крадат редовно, за съжаление има много прегазени пешеходци, пресичали магистрала”.

Друг рисков фактор са клатушкащите се микробуси, които сноват между големите градове на ниски цени. Шофьорите им често пренебрегват всички норми за сигурност.

Многото жертви по пътищата в Румъния се дължат и на остарелия автомобилен парк. При 99 процента от тежките катастрофи с Дачия шофьорите загиват. Снимка: resursadefun.ro

През 2006 година в страната са регистрирани 6617 сериозни инцидента, което е със 7,2 процента по-малко в сравнение с предходната година. Броят на загиналите обаче е останал почти непроменен – 2464 при 2491 загинали през 2005 година.

През 2007 година властите искаха да намалят жертвите по пътищата с още 5 процента, но през първото тримесечие на годината статистиката се оказа още по-лоша. Броят на инцидентите е нараснал с 11,8 процента в сравнение със същия период на 2006 година. Смъртните случаи са се увеличили с 5 процента, а тежко ранените – с 12,4 процента. Това, което безпокои полицията, е, че на трима ранени има едни смъртен случай. Тази статистика поставя страната начело на класацията в Европа, където средната цифра е един загинал на 40 ранени.

Според експерти високото равнище на смъртност се дължи и на остарелия автомобилен парк, с коли, лишени от надеждни системи за защита. Ударът на една стара Дачия води в 99 процента от случаите до смърт на шофьора.
Полицията подчертава също, че не трябва да се забравя бумът на автомобили, които достигат 4,6 милиона на 21,5 милиона жители, което е двойно в сравнение с 1990 година. Развитието на инфраструктурата обаче не следва този ритъм.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.