Кремена Будинова: Православната църква е абдикирала от гетата. Там са евангелистки църкви. Ако ги няма, ще е по-зле

Целта е да се раздели България на циганомразци и българомразци. Това е изкуствено, казва журналистката

Кремена при своите рози в двора на къщата си. Снимка: Невена Борисова

Кремена Будинова е журналистка от ромски произход, с кариера в телевизията, печата и радиото. Родена е в квартал Факултета. Като дете изгубва зрението си и на 14 годишна възраст постъпва в училище за деца с нарушено зрение. Въпреки чисто физическата трудност да се подготви за изпитите, през 1993 г. изкарва сред най-добрите оценки на кандидат-студентския изпит по литература. Докато следва българска филология работи в множество медии, сред които „24 часа”, „Демокрация”, „Нощен труд”. Учи магистратура в Журналистическия факултет. (Виж повече за нея тук). По същото време доказва (включително на себе си), че е възможно незрящ човек да стане телевизионен репортер – въпреки допълнителни затруднения, като стереотипите и интеграцията на малцинството, към което принадлежи.
Журналистическата й работа, свързана с ромите, започва през 1997 г. с предаването „Романо Дуняс” по ТВ 7, което после се прехвърля в БНТ под името „Романи Лумия” („Светът на ромите). От 2011 г. проектът е под шапката на „Малки истории”. От януари до април 2012 Кремена преживява един от най-тежките си моменти, когато остава безработна. Впоследствие отново намира финансиране за проекта, като към днешна дата отново е изправена пред трудността да се справи финансово и да съхрани предаването.

– Може ли да говорим за бунтове на етническа основа? Наскоро ти си присъствала на „опит” за такъв. Информацията стига до медиите, но те не разследваха допълнително случая.

– Само преди няколко дни във Факултета плъзна мълва, че скинари блокират бул. Възкресение. Когато отидох на булеварда, там имаше цяла тълпа цигани (б.а. Кремена, която е с ромски произход, употребява спокойно думата „цигани“) – кой със сопа, кой с лопата, беше почерняло от хора. Това ми напомни селските бунтове. Първото нещо, което ми хрумна, е да звънна на трето районно управление и да попитам наистина ли има нападение на скинари. Отговорът бе: „Нищо такова няма. Би ли се обърнала към тях, би ли ги помолила да се успокоят и приберат? Ние гарантираме, че няма скинарско присъствие”.
Същевременно видях там Илия Илиев от ДПС, правеше си трибуна. Първият въпрос е какво той прави той във Факултета, след като тук е мирно. Би трябвало да е в Гърмен, където е „горещо”. Каква е полза има? Трябва да си създадем този въпрос. Той си приготвяше трибуна, за да направи бунт. Щеше да има нажежаване, по метода на заразата, това е целта им. Той ги насърчаваше. В момента, в който ме видя, каза: „Приберете се, ще протестираме по друг начин”.
Аз успях да потуша това нещо, като се обърнах към тях: „Слушайте ме, не съм се оцветявала с нито една политическа партия, гарантирам, че тук няма скинари. Не допускайте хора, които политически ви оцветяват!”. И няколко дни по-късно видях как отново ги е събрал пред Жабарника (б.а. центъра на Факултета). Не можах да разбера в качеството си на какъв ги събира, защото той не е издигнат от квартала…
Аз ще отворя една скоба. Има я агресията между българи и цигани… Един скорошен случай в автобус е красноречив за случващото се в главата на българина – тогава жена ми свали очилата и ме обиди. Бедният безработен българин спря да разсъждава. Има само една част, която не се поддава. И е двупосочно. От една страна имаме продажници цигани, от друга – продажници българи.

– На какво се дължи това?

– Това е заради националните медии, които ни събуждат и приспиват с цигански новини, ясно подчертават циганския ни произход. Каква е целта им, това е друг въпрос. Моя цел като журналист е да накарам всички, използващи разсъдъка си, да не се поддават на тези гадории. Това е отговорност. Националните медии ще са отговорни, ако в България се случи нещо на етническа основа. Виждам, че леко намалиха тона си, но медиите показаха на политиците какво трябва да правят, на националистите – как да действат; събудиха онези, които искат етнически проблем, за да се котират. Обществото трябва да знае, че националистите и тези, които лансират тази линия, сядат на масата и си пият питието, и цялата сметка поднасят на българина, без значение от етническа и религиозна принадлежност. И вниманието ни се разфокусира от онова, което трябва да е фокус. Ето сега, увеличиха се цените на тока, но говори ли се за тока?

– Може ли да се говори за принцип на мълвата, включително скорошния случай?

– Това е принципът на ДПС, да пускат бомбички. Идват и казват: „Пребиват цигани!” и т.н. За мен голяма част от вандалите са платени от хора като Валери Симеонов, поръчка на Боян Расате или продукт на Красимир Каракачанов. Илия Илиев е посланикът на ДПС, той има вече механизъм, вече хвана онези роми във Факултета, които са по-заможни, и работи с тях, те пък работят на по-ниско ниво и така ще се получи етническата бомба. Така както се закупиха гласовете, така ще се запали и бунтът. Ако политиците мислят, че спим и че на наш гръб ще си сготвят политическа манджа, това ще ги опари, обществото ще се изправи…
Доколко ДПС го е грижа за ромите? Знаем колко турчета са изпратени в университетите, стават „кадри”…Защо те не работят за това циганите да са образовани? Да привличат некорумпирани лица в редиците си, които са пример не само за циганите, но и българите. Въпроси можем да зададем на БСП, които също не привличат тези хора. Нали политиците се бият по гърдите, нека дадат извадки на интелигентни и образовани хора. Излизат с аргумент, че нямало квалифицирани цигани. Това е лъжа, пак е изкривено. Циганите не участват в политическия живот. Държавата трябва да ги намери и те да подават идеи в посока разрешаване на социалните ромски проблеми. И следващ реторичен въпрос. Държавата ни кара да вярваме, че тя има нужда от тези невежи хора, но защо?

– Съвсем наскоро ти беше в Гърмен. Какви са впечатленията ти?

– Продължавам да си мисля какво става в душата на едно дете в Гърмен. Как тези деца ще растат… Имам предвид и ромските деца, и българските.. Това, което видях, е един концлагер. Една камара полиция пред входа на Гърмен. Виждаш едни хора, които са се затворили в квартала. Аз се прибрах оттам почти душевно съсипана. Кого пази полицията? Циганите да не бъдат нападнати? Ако пази това, то говори лошо за нашата държава. И ромите докога ще се затварят в тази дупка? Няма ли тяхното ежедневие да продължи?

Кремена фестивала CIVIS Media Prize в Берлин. Снимка: личен архив

– Какви настроения усети там?

– Аз изчаках първо всички колеги да се изредят, след което да отида и да видя какво се случва. Хората в Гърмен наистина имат нужда от психолог. Те са стресирани, децата им са изплашени. Не трябва да допускаме незаконни постройки, вярно е, че законите трябва да важат за всички. Но никой не си е задал един  въпрос… Ако влезе човек в Гърмен, вижда църква, подредено село, чистичко, това е показателно, че гърменци плащат данъци, че са граждани. Влизаш в квартала и какво гледаш – пълна мръсотия, боклуци до шия, бараки, липсва вода, ток. Погледнете хигиената им, водата, от която пият, къщата, в която живеят. И великият въпрос е на база на какво да плащат данъци тези хора? Това са неща, за които трябва да се пише. Друг е въпросът, че е опасно да живееш в такава среда. Ако тези хора живеят сред боклуците и ако се разболяват, те ще заразят и нас. Аз мисля, че такива квартали не трябва да съществуват. Нещата трябва да бъдат очовечени, те трябва да бъдат граждани на тази държава. Тези закони, които спазваме всички, трябва да ги спазват и те. Но за да се случи, ние трябва да се стараем те да заживеят в  човешки условия, иначе нямаме право да изискваме от тях. На база на какво да накарам аз циганина да плаща данък…

– Въпросът с данъците като че ли стои като въпросът кое е първо – кокошката или яйцето?

– Трябва да се създадат условия, които да позволяват един елементарен човешки живот, защото това не е живот… Може ли многочленно семейство да живее в барака? И другото, което ми направи впечатление, и ги питам, ако искат да ви узаконят, да си купите земята, те всички казват, че биха искали земя тук. И една жена ми отговори: „Моят дядо е починал тук, и аз искам да почина тук”. Това, което обществото не разбира, е че циганите са много свързани помежду си. И никой не показа картината, която аз видях. Капсулираната част, където няма нищо, но в същото време гърменци викат, че циганите не са си плащали данъците. Как да ги накарам да плащат данък, нали трябва да има ток, вода, човешка база. Нито един мой колега не си направи труда да разясни това. Аз, кьоравата, Дядо Йоцо гледа (смее се), трябва да стъпвам там последна, да видя този проблем, и да се прибера с душевна умора.

– Ако се върнем на ситуацията с гетата, какво е практическото разрешение?

– За мен това е много важен държавен проблем, защото една голяма общност в държавата има проблеми. Тук е важен подходът, по какъв начин ще се  разреши този проблем. Аз си давам сметка, че никаква вересия не съм получавала никога. Борила съм се за образование, дом, дете. В случая обаче говорим за маса необразовани хора, това ме различава от тях. Образованият човек знае за какво се бори, необразованият няма идея. Тези, които знаем накъде да се върви, трябва да тласнем тази маса. Не може просто ей така да бутаме къщите им. В тази къща е родено цигане, за него тя е сакрална. Идеята ми е следната, трябва многопосочно да се работи, гетата няма как да ги ликвидираме.

Кремена при своите рози в двора на къщата си. Снимка: Невена Борисова

Поне постройките, които са стабилни и не са сгъстени, има го и обратното и този проблем – къща до къща и при пожар… Тези, които отговарят на стандартизацията, трябва да бъдат узаконени, да се прокарват пътища, вода, ток. Да узаконяваме – за мен това е нормален начин за разрешаване на тези проблеми. Когато се разрушава, трябва да се направи. Къде ще отидат иначе тези хора? Ако разрушаваме във Факултета, те ще отидат в Орландовци. Идеята е ако има баракообразна постройка, остави законовите правила, самите те да участват в изграждането на този дом (нали ревем и за високия дял безработица). Нищо на тази земя не получаваме ей така. Тези хора трябва сами да се трудят. Имаше много добър модел в Кюстендил – къщи, направени от религиозна организация, Съботянска организация. Масово са такива. Впрочем православната църква е абдикирала от гетата. Там се настаниха протестантство, евангелистки църкви, баптистки църкви. Но ако ги няма тези мисионери, ще е по-зле. Те помагат срещу проблеми като наркомания, алкохолизъм.

– Познаваме ли достатъчни ромите?

– На първо място е важно да се посочи, че те са 10 % от населението, около милион. Това е измама – че са по-малко. Когато имаме една такава огромна маса, ние трябва да я опознаем. Когато тръгнат да работят, да са добре информирани, ще е друго. Друг е въпросът, че циганинът трябва да разсъждава, правейки дете. Всичко това идва от факта, че те не са образовани. Защо показват само сополивите, необразованите. Ако трябва да направим ретроспекция, циганинът е далеч по-напред, в сравнение с преди. Циганите почнаха по-малко да раждат, имаме маса студенти, никой не отчита това. Направете само справка колко студенти  завършват медицинския университет… Тепърва ще се види как се оформят лекари, учители роми.

– На какво се дължи това подобрение?

– Започна да се говори все пак, почва разкодирането на проблемите. Имаше благоприятен вятър. Друг е въпросът, че държавата нищо не направи. Има положителни неща…Десетилетието помогна на рома сам да обърне поглед върху себе си. Друго положително нещо е десегрегационният процес. Ромите започнаха да осъзнават, че е важно децата им да учат, образованието – да навлиза в ценностната им система. Циганите се отвориха към това да следят какво правят децата им, да искат и настояват нещо да стане от тях. Отговорно казвам, че това става все по-масово. Виждам по-малка раждаемост, не просто чисто механично, с помощта на спирали, а поради разум. Наблюдавам бедни семейства, децата на които стават студенти. Няма да забравя как, в кв. Христо Ботев – Миро, отгледан от баба си, следва кардиология. Има още много примери. Всеки работи по свой начин. Д-р Ивайло Търнев помогна на много деца, това е един бъдещ лекарски капацитет. Рада Стаменкова имаше мобилни кабинети за семейно планиране, инсталирани в махалите по цялата страна. Тя работеше с жените (не държавата)…Отпушиха се нещата. Ако сега го има това напрежение, то е на държавно ниво. НПО сектора няма как да узакони циганските квартали. Но на въпроса циганите започнаха ли да разсъждават върху себе си, аз казвам да. Никой не го казва, но повечето хора вече раждат по три деца. В най-страшните квартали – по четири. Вече се вижда как сутрин майки изпращат децата по училищата с автобуси. Разбира се има върху какво още да се работи… А помним ли и миналото, строителни войски, където има немалко цигани и от техните ръце излизат панелните сгради… Мен ме гневи, че на преден план върви пошлото. Ако колегите от национални медии не са оцветени, как ще убедят мен, независимата журналистка, че в материалите им трябва да присъства само негативното? И журналистиката ли е разделена политически? Аз съм независим журналист, съществувам благодарение на НПО сектора. В тази посока съм много щастлива, че запазих човешки облик. Следва друг въпрос:  Доколко имаме медии в България? Двупосочно сме разделени, целта е да се раздели България на две – циганомразци и българомразци, да се получи „бум”. Всичко това е изкуствено. Обаче кой диктува и какво следва?

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.