Социалният радикализъм на папа Франциск му създава неприятели

Франс прес

Президентът на Боливия Ево Моралес подарява на папа Франциск разпятие във формата на сърп и чук. Снимка: Осерваторе романо

Два месеца преди да посети САЩ и след като издаде енциклика с критики срещу финансовите среди и мултинационалните компании, папа Франциск отново си спечели врагове по време на обиколка в Южна Америка – отправи радикални призиви за промени в световната икономическа система. Мнозина консерватори от Щатите, т.нар. неоконсерватори, включително католици, избухват в гняв всеки път, щом папата започне да се меси в икономиката, и го обсипват с обвинения в марксизъм.

Говорейки пред народни движения в Боливия, папата наистина бе твърде прям – критикуваше гневно „този идол – капитала“, „стремежа към печалби на всяка цена“ и „колониализма – вчерашния и днешния“.

„Искаме промяна, истинска промяна, промяна в структурите. Сегашната система вече не работи – непоносима е вече за селяните, работниците, за общините и селата. Както е непоносима вече и за самата Земя“, каза той и прикани бедняците да търсят „творчески алтернативи“.

На този фон насрочената за септември визита на папата аржентинец в САЩ се очертава като най-трудното посещение в чужбина през целия му понтификат, особено след като Ватикана потвърди, че Франциск ще се отбие първо в Куба. Благословията за Раул Кастро трудно ще послужи като препоръка пред американската десница, с която Хорхе Берголио ще се види в Конгреса, коментира един ватиканист.

Завърнал се в понеделник в Рим, папата призна, че тепърва ще прави преценка на критиката, свързана с предстоящото посещение в САЩ. „Чух за някои критични забележки, но още не съм имал време да ги проуча добре“, обясни той.

„Най-опасният човек“

Тези критики, звучали и преди месеци, доста се изостриха след папската енциклика „Laudato Si“ за околната среда – същински манифест в защита на планетата, безпощадно заклеймяващ крайностите на капитализма. Грег Гътфелд – коментатор от американската телевизия „Фокс нюз“, нарече тогава папата „най-опасния човек на планетата“. „Липсват му само расти и да протестира на Уолстрийт“, иронизира го той.

Ултралибералите, по-специално в САЩ, постоянно имат нови претенции към папата – обвиняват го, че е взел страна, говорейки за човешкия фактор в неблагоприятните климатични промени, че се е обявил за заместване на изкопаемите горива (петрол, въглища, газ) с възобновяеми енергоизточници, с което нервира американското петролно лоби, че е разкритикувал многонационалните компании, съсипващи обработваеми земи и гори в бедните държави, а сега и защото зове бедняците на борба с „културата на безразличието“.

Връщайки се в Рим след едноседмична обиколка из Еквадор, Боливия и Парагвай, в самолета папата се опита да разясни някои положения от словото си, произнесено пред народни движения в боливийския град Санта Крус – една от най-дългите му и най-радикални речи.

Призна, че има риск речта му да бъде „превърната в инструмент“ от някои политически лидери (като боливиеца Ево Моралес, когото впрочем не назова), от използващи насилие партии и синдикати или такива с марксистки уклон. Франциск изтъкна, че „Църквата не бива прави избора на анархията и улицата“. Боливийските народни движения „не са анархистки. Те се опитват да превърнат маргиналите в обществото в истински хора на труда“, увери той.

„Теолог на освобождението“

„Нека го кажем направо: Франциск е теолог на освобождението“, пише в сайта Релиджън нюз сървис американският преподавател по богословие Марк Силк от Тринити колидж в Кънектикът. „Той критикува неспирно глобалния капитализъм, назначил е начело на Конгрегацията по въпросите на вероучението един бранител на теологията на освобождението – кардинал Герхард Мюлер, извади от немилост Густаво Гутиерес – основателя на тази теология“, отбелязва експертът.

Папата винаги е заявявал, че в Буенос Айрес се е приобщил към разпространената в Аржентина „теология на народа“, отхвърляйки марксистките акценти в „теологията на освобождението“.

Даде обаче нов повод за скандал: завърна се в Рим с дървена скулптура, подарък от президента Моралес – разпятие върху кръстосани сърп и чук, изработено от йезуит с крайнолеви убеждения, убит през 1980 г. „Този дар не беше обида за мен“, подчерта Светият отец.

БТА

_черновиСвят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.