Житото, другият петрол на „Ислямска държава“

Франс прес

Карта с мечтания в бъдеще Ислямски халифат, който искат да създадат ислямистите.

Източник на доходи и средство за засилване на господството над населението: контролът над житото е основен в стратегията на групата „Ислямска държава“ (ИД, на арабски „Даеш“), която се настани в големите зърнопроизводителни региони на Сирия и Ирак.

Териториалното присъствие на „Даеш“ съвпада с житниците на региона – в Северен Ирак и в Североизточна Сирия, подчертава Себастиен Аби, изследовател в Института по международни и стратегически отношения и автор на „Геополитиката на житото“ (издадена от Арман Колен).

При светкавичната офанзива в Северен Ирак през юни 2014 г., бойците на „Даеш“ поеха контрола над зърнените силози на провинциите Ниневия и Салах ад Дин, в които е концентрирана над една трета от производството на жито и 40 на сто от производството на ечемик на страната.

По този начин „Даеш“ завзе над един милион тона жито, или една пета от годишното потребление на Ирак, изчислява Жан-Шарл Бризар, специалист по финансирането на тероризма. В Сирия джихадистите сложиха ръка на над 30 на сто от производството на жито в провинциите Ракка и Дейр аз Зур, които контролират, изчислява той. И освен това сложиха ръка и на три четвърти от производството на памук. Сирия беше голям износител на памук преди войната.

Както в целия Близък изток и Северна Африка, хлябът е в основата на прехраната в Ирак и Сирия, на които се налага да внасят жито в допълнение към националното си производство.

200 милиона долара на година

Джихадистите се възползваха от това: от една страна „те прехвърлиха много жито от Ирак в Сирия, за да го преработят на брашно и да го препродават“. От друга страна, също като петрола, те започнаха да продават житото извън зоната си на влияние, и конкретно отвъд турската граница, отбелязва Бризар.

Това може да донесе, според експерта, печалби от около 200 милиона долара годишно, въпреки че количествата са незначителни в сравнение със световната търговия с на пшеница в света.

Житото позволява да се гарантира и доброто отношение на населението. „Колко хлебарници бяха завзети от началото на военния пробив в някои градове?“, пита Себастиен Аби. „Даеш“ започна да раздава безплатен или много евтин хляб в зоните под свой контрол.

Но в бъдеще войната „поставя истинска заплаха за хранителната сигурност на региона“, предупреждава Аби, според когото „вече има спад в производството, макар че не могат да бъдат цитирани никакви числа“, както в Сирия, така и в Ирак.

Боевете унищожават посевите, вредят на почвите и отделят от полето работната ръка, необходима за земеделската работа, припомня изследователят. Ударите на коалицията, макар и да избягват нарочно житните полета, унищожават средствата за складиране и транспорт, добавя Бризар.

Земеделският сектор е унищожен

Близо 10 милиона сирийци са изложени на риск от глад, което е почти половината население, обяви неотдавна ООН.

„(Сирийският) земеделски сектор е унищожен от конфликта. Необходима е спешна помощ от международните дарители, за да могат земеделците да се справят със следващата сеитба, която ще започне през октомври“, обясни представител на ФАО, Организацията по прехрана и земеделие на ООН.

Следователно проблемите на земеделието могат „да се обърнат срещу „Даеш“ в средносрочен план. Какво ще направят, ако реколтите се влошат още повече?“, пита Себастиен Аби.

„Ислямска държава“ може да е „автономна“ по отношение на житото в този момент, но „контролът й върху природните ресурси няма да е достатъчен, за да се гарантира жизнеспособността й“, предвижда Бризар.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.