Мюсюлманите трябва да се борят с рака на екстремизма

в. Уолстрийт джърнъл

Фетхулах Гюлен. Снимка: личен сайт

Докато групировката, нарекла се Ислямска държава,
продължава да извършва кланета в Близкия изток, мюсюлманите
трябва да се противопоставят на тоталитарната идеология, която я
мотивира, както и други терористични групи. Всеки терористичен
акт, извършен в името на исляма, дълбоко засяга всички
мюсюлмани, отдалечавайки ги от съгражданите им и задълбочавайки
погрешното разбиране за религиозните им нрави.
Не е честно да обвиняваме исляма за зверствата на
радикалните насилници. Но когато терористите се възползват от
религията, тогава те ползват тази идентичност, дори и само
привидно. В такъв случай мюсюлманите трябва да направят всичко
по силите си, за да спрат този рак да развие метастази в нашите
общества. Ако не го направим, ще бъдем отчасти виновни за лошия
имидж на нашата вяра.

Първо трябва да отхвърлим насилието и да не изпадаме в
положението на жертва. Това, че си претърпял потисничество, не е
оправдание да го причиняваш или да не осъждаш тероризма. Това,
че терористите извършват тежък грях в името на исляма, не е само
мое мнение; това е неизбежното заключение при необременено
четене на първоизточниците: Коранът и житието на пророка
Мохамед. Основните принципи в тези източници отхвърлят
терористични действия в името на религията.

Второ – важно е да се подкрепя холистичното разбиране
за исляма, доколкото понякога може да се злоупотреби с
гъвкавостта за пригаждане към различния произход на вярващите.
Основните етични принципи на исляма обаче не са обект на
интерпретация. Един такъв принцип е, че отнемането на живот само
на един невинен е престъпление срещу цялото човечество (Коран
5:32). Дори и при защита по време на война, насилието срещу
цивилни, особено жени, деца и духовници, е изрично забранено.
Трябва да демонстрираме тези ценности, показвайки
солидарност с хората, които се стремят към мир по целия свят.
Като се има предвид естеството на човешката психология и
динамиката на новините, очевидно е, че гласовете на умерените е
по-малко вероятно да предизвикат внимание, отколкото тези на
екстремистите. Но вместо да обвиняваме медиите, би трябвало да
намерим иновативни начини, така че тези гласове да бъдат чути.

Трето – мюсюлманите трябва публично да подкрепят
човешките права – достойнство, живот и свобода. Това са
най-основните ислямски ценности и нито един индивид, нито един
политически или религиозен лидер, няма властта да ги отнеме.
Същността на нашата религия означава уважение на различността –
културна, социална, религиозна и политическа. Според Господ
основната задача на различността е да се учим един от друг
(Коран 49:13). Да уважаваме всяко човешко същество като божие
създание (17:70) е като да уважаваме Господ.

Четвърто – мюсюлманите трябва да осигурят възможности за
образование на всеки член на своята общност. Правителствата в
мюсюлманския свят трябва да създадат учебна програма, която
възпитава демократични ценности. Гражданското общество има роля
в разпространяването на уважение и приемане. Това е причината
участниците в движението „Хизмет“ (движението, ръководено от
турския ислямски проповедник Фетхуллах Гюлен, автор на текста –
бел.ред.) да са създали повече от 1000 училища и центрове за
обучение в повече от 150 държави.

Пето – предоставянето на религиозно обучение по ислям
е от съществено значение за лишаване на екстремистите от
оръжие, което те използват, за да разпространяват изкривената си
идеология. Когато религиозната свобода е забранена, така както
е било десетилетия в част от мюсюлмански свят, вярата се
разпростира скришом, оставяйки възможност за интерпретации от
неквалифицирани и радикални лица.

Накрая – от най-голямо значение е, че ислямът
подкрепя равните права на жените и мъжете. На жените трябва да
им бъдат предоставяни възможности и трябва да не бъдат подлагани
на социален натиск, който отрича тяхната равнопоставеност.
Мюсюлманите имат своя голям пример в съпругата на пророка
Мохамед Аиша, високообразована жена, учител и забележителен
лидер в общността за времето си.

Тероризмът е многостранен проблем, така че за
решаването му трябват политици, икономисти, социални и
религиозни представители. Подходът за ограничаване на проблема
до религията прави лоша услуга на застрашените млади хора, както
и на останалите. Международната общност ще направи добре ако
разбере, че мюсюлманите са основните жертви на тероризма – както
буквално, така и символично, и че тя може да маргинализира
терористите и да предотврати вербуването им. Затова
правителствата трябва да избягват изявления и действия, които
имат като резултат отчуждението на мюсюлманите.

Ожесточените терористи нямат религия; те винаги ще
бъдат хора, които манипулират свещените текстове. Така както
християните не одобряват изгарянето на Корана или дейността на
Ку Клукс Клан, а будистите не одобряват зверствата срещу
мюсюлманите рохинги, обикновените мюсюлмани не одобряват
насилието.

Мюсюлманите имат значителен принос към процъфтяването на
човешката цивилизация. Най-големият принос е от времето, когато
е имало взаимен респект между религиите, свобода и
справедливост. Може да е значително трудно да се възстанови
накърнения имидж на исляма, но мюсюлманите може да са светлината
на мира и спокойствието в своите общества.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.