За много бежанци пътят към Европа започва с Фейсбук

Мартон Дунай, Александър Васович
Ройтерс

Потенциалните бежанци, надяващи се да избягат от войната в
Близкия изток, използват Фейсбук за намиране на трафиканти на
хора, които да ги отведат до по-добър живот в Европа.
Базираният в САЩ сайт и други социални медии, които бяха
използвани, за да се мобилизират въстанията от „Арабската
пролет“, днес съдържат информационни услуги за бягащите от
сирийската гражданска война и други конфликти в региона.

Там бежанците могат да открият голяма част от това, което
имат нужда да знаят, включително цените, бакшишите и подкупите,
които трябва да платят по време на пътуването си, изпълнено с
опасности, които варират от удавяне в морето до задушаване в
товарен камион.

Освен това приложения за размяна на съобщения като
„WhatsApp“ и „Вайбър“ им помагат да се свързват по пътя както с
приятелите и семействата си, така и с трафиканти, а картите в
интернет гарантират, че няма да се загубят.
В арабскоезични Фейсбук групи потребителите публикуват
телефонните номера на контакти, за които твърдят, че могат да
отведат бежанците от турския бряг до близките гръцки острови или
дори по-навътре в Европа, континент, който се бори с
миграционната криза.

За тези, които търсят превоз с кораб до Гърция, подробности
за това къде е най-добре да се пресече сръбско-унгарската
граница, или за цената за незаконно отвеждане от Турция до
Германия, потребителите на тези групи изглежда предлагат много
от отговорите.

Публикувана тази седмица обява предложи останало в последния
момент място в гумена лодка, потегляща от турския крайморски
град Измир, едно от основните места, от които потеглят
сирийските бежанци в опит да достигнат Гърция. Цената е 1200
долара.

„Пътуването е утре, 100 процента сигурно“, се казва в
обявата. „Ще получите безплатна спасителна жилетка“.
Друг пост предлага места на по-комфортна „туристическа яхта“
на цена от 2500 евро (2800 долара).

Фейсбук води бежанците още преди да напуснат Сирия, каза
Мухамед Салих Али, ръководител на базираната в Измир Асоциация
за солидарност със сирийските бежанци.

Мнозина научават от страници във Фейсбук, че трябва да
пътуват до квартал Басмане в община Измир, неофициалното сборище
в Турция за трафиканти и за тези, които се надяват да преминат
границата.

„Те успяват да се свържат с посредници във Фейсбук. Щом
пристигнат в Басмане, могат да прекарат три или пет дни в хотели
и да проучат вариантите си. Те разговарят с други кой трафикант
е по-евтин или има репутация за сигурност“, заяви той в
интервю.

Безнадеждност и отчаяние

Социалните медии играха ключова роля в безредиците,
обхванали арабския свят от 2011 година. Те помогнаха на
активисти да мобилизират протести срещу управляващите в страни
като Египет, Либия и самата Сирия в началото на Арабската
пролет, а след това станаха средство за гражданите да съобщават
за последвалото насилие.

Те остават важно организационно средство и практичен
инструмент в помощ за пътуващите до, а след това и през 26-те
„шенгенски страни“ на Европейския съюз, които са премахнали
граничния контрол помежду си, докато се насочват на север към
страни като Германия и Швеция, където се надяват да получат
помощ.

„Използваме предимно смартфоните си, за да имаме Джи Пи Ес
сигнал и да не се загубим“, заяви сирийски бежанец, представил
се с името Ахмад на гара в Будапеща, където миналата седмица
лагеруваше заедно със стотици бежанци.

„Използваме социалните медии, включително WhatsApp, Вайбър
или Фейсбук, за да общуваме с хора, които познаваме. Ако те вече
са в Западна Европа, ни изпращат информация, за да ни помогнат
да преминем пътя“, заяви той. „Понякога това включва информация
за трафиканти, както и неща, за които да внимаваме“.
Предвид, че Турция дава подслон на около 1,9 милиона
сирийски бежанци, бягащи от война, която не дава признаци на
затихване, все повече хора се насочват към ЕС през съседна
Гърция.

Агенцията на ООН за бежанците е регистрирала над 4 милиона
сирийски бежанци в Близкия изток и други 7 милиона разселени в
Сирия след началото на войната, при която се смята, че са убити
250 000 души.

Потребители на Фейсбук споделят и последните новини от
Европа за кризата, включително съобщение за германски футболни
фенове, развели плакати, с които приветстват бежанците. Друго
съобщение се отнася до усилията на Унгария да подсили границата
си със Сърбия, за да забави потока от хора.

Пътуването по целия маршрут от Истанбул до Германия струва
6000 евро, според едно съобщение във Фейсбук.
„Турция, след това Гърция, след това Македония, след това
Сърбия, след това Унгария, до пристигане в Германия. Трябва да
ходите само един час и след това да прекосите реката, останалото
е с кола до Германия“, се казва в съобщението.

Потребител е публикувал видеоклип, за който твърди, че
показва група мъже със спасителни жилетки, които празнуват
пристигането си с лодка до гръцкия остров Лесбос. Надпис към
видеоклипа предлага два телефонни номера за бъдещи клиенти.
Някои бежанци изминават целия път от Сирия, използвайки един
агент. Хафез, 31-годишен бежанец от Дамаск, заяви, че е намерил
своя агент чрез социалните мрежи.

„Получихме информация за агенции, цени, хонорари, подкупи,
телефони – всички логистични подробности“, заяви той пред
Ройтерс в интервю в Белград.

„Използвахме широко и „Гугъл мапс“, а хора, които
преминават в Унгария, ни изпращат ориентири и координати. За
момента има две добри места по границата и едно, което е
потенциално проблемно“, заяви той, сочейки телефона си.
„Отне ми три месеца да взема решение да напусна Сирия.
Отчаянието и безнадеждността след години на война и убийства
бяха главното, което ме подтикна да напусна“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.