Берлинското летище „Тегел“: история без край?

Ройтерс

Берлинското летище „Тегел“ е несъразмерно, неугледно и възрастта
му личи, но все още отказва да се пенсионира

Летище Тегел. Снимка: фирмен сайт

Построено през 70-те години на миналия век, бетонното
шестоъгълно здание трябваше да бъде затворено преди години. Само
че забавянето на строежа на новото международно летище в града
създаде проблеми и накара собствениците на „Тегел“ да прибегнат
до временни мерки, за да продължи то да работи.

Първоначално проектирано да обслужва около 6 милиона
пътници, когато основната сграда с терминали отваря врати през
1974 година, сега „Тегел“ посреща и изпраща над 20 милиона души
годишно и единственият начин да поеме повече е, ако
авиокомпаниите използват по-големи самолети.

Липсата на инвестиции през последните няколко години, докато
се чака да бъде открито новото летище „Берлин Бранденбург“,
означава, че в момента „Тегел“ се пука по шевовете.

Неговата бетонна конструкция контрастира рязко с бляскавите
стоманени и стъклени структури, предпочитани от модерните
авиовъзли в Лондон, Франкфурт и Париж. Дългите опашки за
проверка на сигурността и обществените тоалетни са нещо
обичайно.

Мнозина обаче все още ценят „Тегел“, тъй като е само на 8
километра от градския център и билетът за градски транспорт до
там струва скромните 2,70 евро.

„Предишния път бях тук през 2002 година, и оттогава нищо кой
знае колко не се променило“, констатира Саймън Уилсън,
55-годишен продуктов мениджър, пътуващ обратно за Лондон след
командировка. Макар да се реди на дълга опашка за проверка, той
казва, че винаги би предпочел малко летище като „Тегел“ пред
голямо.

Историята на „Тегел“ започва през 1948 година, когато само
за 90 дни е изградено летище в подкрепа на Берлинския въздушен
мост – мащабна операция на Запада по снабдяване с продоволствия
(на блокирания от СССР достъп до окупационните зони на
Великобритания, Франция и САЩ в столицата на нацистка Германия –
бел. прев.) и осуетяване на съветската блокада на Западен
Берлин.

Предвиждаше се да бъде закрито някъде към 2012 година и да
бъде заменено от ново международно летище на югоизток от Берлин,
близо до съществуващото „Шьонефелд“.

Само че строителни проблеми на няколко пъти забавяха новото
откриване. През 2012 година се наложи да бъде отменено само три
седмици преди планираното настаняване на авиокомпаниите.
Вече изникнаха въпросителни и около новата целева дата през
втората половина на 2017 година, след като един от
подизпълнителите обяви фалит през лятото.

„ТЕГЕЛ“ ДА ОСТАНЕ ОТВОРЕНО?

За да продължи „Тегел“ да работи безпроблемно, докато бъде
отворено новото летище, държавните собственици инвестират още 19
милиона евро през 2015 и 2016 година.

Освен за други неща, средствата се използват и за полагане
на нов слой против хлъзгане на южната писта, подобряване на
тоалетните съоръжения и подмяна на ръждясалия 40-годишен
резервоар на системата за пръскане с вода.
Летищни представители твърдят, че най-новата инвестиция би
трябвало да стигне, докато бъде отворено „Берлин Бранденбург“.
Някои обаче са на мнение, че трябва да се създадат възможности
„Тегел“ да функционира, а не да бъде затваряно.

Почитатели отбелязват, че новото летище ще има капацитет от
27 милиона пътници, което е по-малко от 28-те милиона,
използвали „Тегел“ и „Шьонефелд“ миналата година, както и че
получаването на разрешително за изграждане на допълнителна писта
е малко вероятно в краткосрочен план.

Сдружението „Tegel Bleibt Offen“ (от немски: „Тегел остава
отворено“ – бел. прев.) се опитва да събере достатъчно подписи,
за да инициира местно гласуване за спасяването му.
Михаел Кромарек, който е председател на асоциацията, казва,
че Берлин трябва да има повече от едно летище, както другите
столици, и че „Тегел“ трябва да бъде запазено и да обслужва
около 10 милиона пътници на година, основно по полети на къси
разстояния.

„То е част от Берлин, част от неговата история и берлинчани
го обичат“, отбелязва той.

Берлинчани вече загубиха едно летище – „Темпелхоф“, масивна
нацистка постройка в центъра на града, известна с ролята си при
въздушния мост. Сега се използва като просторен парк, любим на
бегачи, велосипедисти, скейтбордисти и пускащи хвърчила. Има
планове да се приспособи като място за настаняване при сегашната
бежанска криза.

„Берлинчани са свикнали да се сбогуват с „Темпелхоф“ и са се
научили как да живеят без него. Животът продължава“, успокоява
Буркхард Кикер, оглавяващ туристическата агенция „Visit Berlin“.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.