„Дизелгейт“ в Германия отваря път за електрическите коли

Франс прес

Норвежкият електромобил „Бъди“. Снимка: фирмен сайт

В разгара на скандала с дизеловите двигатели на Volkswagen с
монтиран софтуер за манипулиране на резултатите от тестовете за
газовите емисии, германското правителство е под натиск, за да
прояви повече усърдие в усилията „електромобилността“ да
престане да бъде нереалистично пожелание.

Първият залп дойде от високо. „Дизелът има бъдеще, но само
при условие че (автомобилната) промишленост може да докаже, че е
в състояние да го направи наистина чист“, критично заяви
миналата седмица министърката на околната среда на Германия
Барбара Хендрикс.

„Горчивата ирония“ в скандала с подвеждащите двигатели на
Volkswagen е, че „групата ще трябва да плаща с огромни санкции
въвеждането на програма за милиони електрически автомобили на
пазара, която би могла да бъде финансирана“, с ироничен тон
допълни министърката.

Берлин субсидира изследванията в областта на електрическия
автомобил с 1,5 милиарда евро през последните шест години,
припомни г-жа Хендрикс, която обещава да обмисли редица мерки и
най-вече данъчни стимули и субсидии при покупката (на
електрическа кола).

Нейният колега, министърът на икономиката Зигмар Габриел,
последва примера й и обяви, че той е напълно „за“ финансови
стимули, без обаче да посочи под каква форма, и намекна, че
могат да бъдат въведени квоти за електрическите коли в
автомобилния парк на държавните администрации, „за да се създаде
търсене“.

Тези идеи се приемат с ентусиазъм от федерацията на
производителите на чуждестранни коли (VDIK), която настоява за
премия при покупка от „най-малко 5000 евро“ на електрическа кола
„през преходен период“, чийто срокове все още не са уточнени.

Водна змия

Германското правителство огласи още през 2009 година и
потвърди през отминалата пролет целта си по пътищата на страната
до 2020 година да се движат един милион електрически коли. Само
че по средата на пътя до този рубеж дебатът придоби формата на
водна змия, а конкретните резултати далеч няма да бъдат
постигнати до посочената дата. През септември 2014 година едва
19 000 електрически коли са се движели в Германия.

Тази цел на правителството „просто е неизпълнима“, коментира
пред АФП професор Щефан Брацел, директор на Центъра за
автомобилни изследвания в град Бергиш Гладбах, на 10 километра
източно от Кьолн. Според него в случая става дума за „много
еуфория на фона на липсата на визия за истински икономичен
модел“ за електрическата кола в Германия.

Скандалът във Volkswagen е мечтаната възможност за
активизиране на проекта за електромобилност, но за това е
необходима „истинска съгласувана дейност между производителите и
властите“, продължава Брацел. Той подчертава риска от заблуда
за истинското състояние на нещата, породена от първите покупки.
Определящите фактори за успеха на електрическите коли са
„самостоятелността на батериите, инфраструктурата и цената“,
отсича специалистът.

Освен ефективността под въпрос се поставя и намирането на
пари за евентуални държавни помощи. Зелените, които са в
опозиция, настояват „да се върне данъкът за колите“, според
който ще се искат повече пари за по-големите цилиндри,
„хипермоторизирани и изключително замърсяващи“. Правителството
обаче не е особено склонно да поеме по този път.

Берлин предпочете да обяви на 26 септември, седмица след
избухването на скандала „дизелгейт“, че ще бъдат изградени 400
станции за зареждане (на електрически коли) по магистралите до
2017 година. Освен това властите заявиха, че електрическите коли
ще имат редица предимства по държавните пътища и най-вече ще
могат да се движат по бус лентите, както и да паркират безплатно
на обществени паркинги, носейки нови специални регистрационни
номера.

Претоварване на бус лентите

В крайна сметка обаче общините ще имат последната дума по
тези мерки, а „градските общини няма никакъв интерес да се
претоварват бус лентите с частни автомобили, та били те и
електрически“, заключава Брацел.

Времето притиска, а електромобилността остава на стадия на
утопията и активистите еколози губят търпения. „Всяка година
Германия пропилява 7 милиарда евро за привилегии“ за дизела,
една „замърсяваща“ технология, с критичен тон посочва Даниел
Мозер, един от лидерите на Грийнпийс Германия по транспортни
въпроси.

Според екологичната организация обаче не би било много
правилно действията да се ограничат с прехвърляне на тези помощи
за електрическите коли. Трябва да бъде подкрепена една
екологична градска транспортна система – от трамваите до
велосипедите, като се мине през електрическите автобуси, а не да
се стремим към „повече частни електрически коли в градовете“,
заключава Грийнпийс.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.