Магистралата ли е крива или шофьорите?

Тия дни се вдигна голям шум, че новият участък от магистрала “Тракия” бил открит набързо и необезопасен, затова станали няколко катастрофи.
Имах удоволствието да мина там на третия ден, след катастрофите и репортажите по телевизиите. Спомням си как в новините един шофьор обясняваше пред камерата – “Ами няма знаци…” Затова внимателно разгледах, а после и разпитах за знаците. Оказа се, че знаци има от самото начало. Първата табела е за край на магистралата, с допълнителна табелка отдолу – 300 м. Следват още 2 табели за край на магистрала на 200 и на 100 м. И табели за ограничаване на скоростта. Оказа се, че са сложени още преди откриването на новия участък. Седят и от двете страни на пътното платно, и отдясно, и по средата между мантинелите.
На който и да разказвах, че там има табели и не разбирам защо е тоя шум, той казваше: “После са ги сложили”. Като излъжат нещо по телевизията, иди после доказвай, че не е така. Е, аз видях, разпитах. Не са ги сложили после. Просто шофьорите си карат и хич не обръщат внимание на знаците. Ама имало край на магистрала, ограничение на скоростта… И като излезе със 100 км в час на кръговото, където свършва магистралата, изведнъж се оказва, че не може да вземе завоя и излита в полето. Или се блъска в друг, който върти в кръга.
Е, има проблем с това кръгово. Пред него не е имало специален знак за пресичане на път с предимство. Сложен е после, забучен в купчина камъни. Но и без него по правилник всяко кръгово движение е с предимство, освен ако няма други знаци. А в края на магистралата са наслагани и стрелки, и табели, които да предупредят за това кръгово.
Може би на шофьорите не са им достатъчни.
Какво трябва да се сложи пред очите на българския шофьор, за да му обърне внимание? Пътни знаци с двуметрови табели? И те може да се окажат недостатъчни. В България никой не спазва ограничения и забрани. Полицията не си е на мястото, затова шофьорите са придобили този манталитет. Знаят, че могат да минат с 10-20 лв. или повече – според нарушението.
Затова навсякъде коли паркират и спират на забранено, влизат в затворени улици, карат с превишена скорост. Отношението към правилата за движение тук е показателно за отношението към правилата и законите въобще. Само по уличното движение може да се постави диагноза на държавата. Записите от камерите на софийските кръстовища (виж ги вляво или тук) са достатъчно красноречиви

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.