Как ще изглежда Русия за инвеститорите през 2016 година

Изграждането на кулата на федерацията в Москва отне по-малко от
година. Въпреки кризата руските строители издигат паметник на
капитализма с надеждата за светло бъдеще

Кулата Федерация в Москва. Снимка: от тв екрана

През изминалия месец руските акции поевтиняваха, но
инвеститорите, които преценяват и поемат дългосрочни рискове,
могат да направят инвестиции сега, при ниските нива на акциите
от индекса на фонда Market Vectors Russia. Очаква се идната
година Руската централна банка (РЦБ) в по-голяма степен да бъде
ориентирана към повишение.

Инфлацията в Русия спадна малко в началото на ноември до 15%
в сравнение с 15,6% през октомври. И макар равнището на
инфлацията да се е понижило слабо, то месечна инфлация от 0,8% е
твърде висока и се равнява на 9% с годишно натрупване. Както
съобщи РЦБ, инфлацията продължава да бъде над приемливите
граници. И макар темпът на нарастване на цените на хранителни
продукти да започна да отслабва, други стоки продължават да
поскъпват.

Инфлацията продължава значително да превишава целта на РЦБ
от 11% и през идната година едва ли ще спадне до желания праг от
7%. Само че, отчитайки постепенното понижение на темповете на
инфлация, РЦБ в крайна сметка ще започне да сваля процентните
ставки, а това – на теория – може да активизира кредитирането и
икономическия растеж. По-ниските лихви освен това позволяват на
компаниите да се рефинансират при по-ниски разходи, подобрявайки
печалбите си.

Ако седмичната инфлация продължи да спада, то РЦБ вероятно
ще започне да сваля лихвите още от януари 2016 година, каква
Даниел Хюит, анализатор на руския пазар в Barclays Capital. В
момента основната лихва в Русия е 11%. „Ако възникнат някакви
трудности, които да предизвикат нарастване на инфлацията, то РЦБ
ще изчака до мартенското си заседание“.

В момента инфлацията спада в повечето страни.
По-високият коефициент на съотношението на цената на златото
и цената на петрола, който сега е 25 към 1, говори за това, че
равнището на инфлацията ще се понижава в цял свят. Обикновено
това съотношение е равно на 14 барела петрол към 1 тройунция
злато. То се увеличаваше до 20 през миналата година, когато
стана ясно, че ОПЕК няма да намали производството си и иранският
петрол скоро ще се появи на пазара, след като на санкциите
срещу Техеран им се вижда краят. В момента има свръхпредлагане
на петрол, което ще доведе до повишение на този коефициент. А
подобна ситуация често води до изявена инфлация.

Инфлацията често става причина за отслабването на
националната валута спрямо долара и за рязък скок на цените на
суровините и преди всичко на петрола.

Петролът остава най-силният насрещен вятър в Русия и
движението му се следи много внимателно от наблюдаващите
геополитиката. Срещу руските компании бяха наложени санкции от
Запада заради битката й с Украйна.

Основната инфлация в Русия вероятно ще продължи да спада,
след като в края на миналата година удари 13%, според прогнозите
на Barclays. Ефектът от ниската база ще помогне тя да стане още
по-ниска още през януари – вероятно до 10%, ако прогнозата на
Barclays е вярна.

Инвеститорите в облигации и инвестиционните фондове купуваха
руски акции цяла година. При все това всички те се отнасяха към
тях твърде критично заради политическите рискове и петролните
фючърси.

„Ние много подценяваме Русия“, казва Стивън Ръсел, фондов
мениджър на Lazard Asset Management, Ню Йорк. „Русия превиши
средните показатели на пазара само заради резкия си спад през
миналата година. Щом цената на петрола рязко спадна под прага от
100 долара за барел, ние възприехме това като червен флаг и си
отидохме“.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.