Кошмар за петролната индустрия – сбъдната мечта за европейските шофьори

Ройтерс

Бензиностанция на Лукойл. Цените на бензиностанциите на големите вериги са изравнени с разлика от 1-2 стотинки, но са по-високи, отколкото в някои европейски страни. Монополистът Лукойл обаче твърди, че горивата у нас са по-евтини.

Шофьорите в Европа се готвят за зимна „почерпка“ на фона на силния спад на котировките на петрола и излишъка от дестилати, които се очаква да окажат натиск на цените на дизела по
бензиностанциите. Те и без това вече бележат шестгодишни минимуми.

Петролните компании и страните, зависещи от суровини, страдат от поевтиняващите петролни фючърси, чиито котировки в петък достигнаха нови седемгодишни минимуми близо до 39 долара (днес цената на Брента спадна под 37 долара, а на американския суров петрол – под 35 долара – бел. прев.), след като картелът
ОПЕК не наложи производствен таван на срещата си по-миналата седмица.

Тяхното страдание обаче е в полза за шофьорите в Европа, които трябва да почакат повече от американските си колеги за по-ниски цени заради по-високите акцизи върху горивата и силния щатски долар.

Британските вериги Asda и Morrisons вече свалиха цената на бензина под прага от 1 лира (1,52 долара) за литър. Асоциацията на търговците на бензин обяви, че и други „вероятно ще последват
примера“, ако котировките на петрола останат ниски, а пък браншовата група RAC заяви, че равнището „би следвало да станат нещо обичайно“.

Според RAC Foundation ценовите спадове ще намалят разходите за зареждане на 55-литров автомобил с бензин с около 9 лири спрямо миналата година, а дизелът ще бъде с над 11 лири по-евтин.

По-ниските цени на горивата би следвало да вкарат
допълнителни пари в портфейлите на потребителите за празничния
сезон на пазаруването и потенциално да дадат тласък на
икономическото възстановяване из Европа.

Много собственици на дизелови автомобили в Европа са на път
да направят още по-големи спестявания поради натрупващия се
излишък от дестилати в петролните цистерни в региона.
„Има значително увеличение на глобалното предлагане на
дизел“, отбелязва Дейвид Хънтър, енергиен анализатор в Schneider
Electric Energy and Stability Services. „Виждате, че това се
отрази на цените в Северозападна Европа“, допълва той.

Макар да са обвързани със суровия петрол, цените на горивата
се движат и според динамиката на собственото предлагане и
търсене. Тази година потреблението на бензин, което преобладава
в автомобилните паркове на други места по света, се устреми
нагоре, докато растежът на търсенето при дизела пострада от
по-бавната промишлена активност.

Това, наред с прибавянето на нови ориентирани към дизел
рафинерии в световен мащаб, постави Европа в ситуация на
прекомерно предлагане.

Така бе оказан натиск върху цените на дизела на едро, които
миналата седмица във Великобритания спаднаха под стойността на
бензина, според Асоциацията на търговците на бензин.

Средната цена на дизела на бензиностанциите из Европа освен
това се понижи с малко под 1,5 % спрямо края на ноември до 1,16
евро за литър миналата седмица, сочат данни на Европейската
комисия, което е над двойно по-голям спад, отколкото при
бензина.

Това засили тревогите на петролните рафинерии, които залагат
много на нарастването на търсенето на дизел. През последните
две години само Саудитска Арабия откри две мащабни рафинерии,
ориентирани към дизел, а в Азия и Европа също се появиха нови
преработвателни съоръжения за дизел.

„Определено цената на дестилатите на едро е под голям
натиск“, коментира Стив Сойър, отговарящ за рафинираща дейност в
консултанската компания в областта на енергетиката FGE.
Новината обаче е чудесна за европейските шофьори.

През последните две десетилетия автомобилната флотилия на
континента премина от бензинови на дизелови двигатели на фона на
правителствената подкрепа за дизела като произвеждащ по-малко
емисии на въглероден диоксид и с висока ефективност в сравнение
с бензина.

Към 2014 година на дизеловите коли се падаха над половината
от продажбите на леки автомобили в Европа; нейните автомобили и
камиони сега консумират по около 3,8 милиона барела на ден,
според FGE, което я прави най-големият в света пазар на дизели.
„Предстои нова вълна на натиск“, предупреждава Сойър, щом
приключи зимният отоплителен сезон и рафинериите засилят
производството в отговор на търсенето на бензин.

„При липсата на истински студено време (. . .) е трудно да
се каже как тази планина от дестилати ще бъде изразходвана“,
заключва специалистът.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.