Може ли „Крайслер“ да възроди минивана?

Асошиейтед прес

Крайслер Пасифика. Снимка: фирмен сайт

Преди 33 години Chrysler изобрети минивана. Сега го преоткрива –
със стилни препратки към SUV моделите, високотехнологични
характеристики и първата в историята хибридна версия, чрез която
концернът се надява отново да популяризира миниваните.

Моделът Chrysler Pacifica 2017 бе представен в понеделник,
11 януари, на автомобилното изложение в Детройт.
Той е най-новото превъплъщение на семейния автомобил, който
превзе с щурм предградията.

Лий Якока, бившият председател на група Chrysler, пусна
първия миниван на компанията през 1983 година. „Бейби бум“
поколението* се влюби в плъзгащите се врати и уютния интериор и
миниванът бързо замени микробусите като предпочитан автомобил за
возене на деца. До началото на 90-те години Chrysler продаваше
над 500 000 такива автомобила годишно. Продажбите на минивани в
САЩ достигнаха върха си от 1,37 милиона през 2000 година.

След това обаче миниваните понесоха удар, тъй като
автомобилопроизводителите започнаха да правят кросовъри –
по-малки автомобили с висока проходимост, със същото по големина
пространство като миниваните, които обаче се управляват
по-лесно като коли и имат по-ефективен разход на гориво.

Изведнъж миниваните започнаха да изглеждат тромави и нежелани.
General Motors и Ford изобщо спряха да ги произвеждат. Миналата
година концернът Fiat Chrysler Automobiles (FCA), който в
момента притежава Chrysler, продаде в САЩ едва 200 000 минивана.

FCA обаче си е поставил за цел да обърне тази низходяща
тенденция с модела Pacifica, чиито продажби ще започнат през
пролетта на текущата година. Той ще замени моделите Chrysler
Town and Country и Dodge Grand Caravan, въпреки че ръководителят
на автомобилното подразделение на FCA Тим Кунискис заяви, че
компанията ще продължи да произвежда актуалния модел на Grand
Caravan, докато има търсене за него. Продажбите на Grand Caravan
обаче миналата година се понижиха с 28 %.

Едва ли има нещо, което компанията да не променя с Pacifica.
Членовете на някои целеви групи дори не осъзнават, че това е
миниван, твърди компанията. По думите на Кунискис толкова
различен автомобил заслужава ново име. Компанията се е спряла на
Pacifica – малък SUV, продаван от Chrysler преди десетилетие.
Pacifica има по-заоблен, стреловиден вид от сегашните
ръбести модели, чиито дизайн бе променен за последно през 2008
година. Новият автомобил е по-нисък и с по-големи колела, което
създава усещане за по-голяма стабилност. Той изглежда
по-луксозен, с блестящи хромирани ленти, очертаващи прозорците,
предни и задни фарове с LED светлини.

FCA обаче знае, че само външният вид не е достатъчен, за да
изпревари конкуренти като Honda Odyssey и Toyota Sienna, които
от години отнемат от пазарния дял на Chrysler.

Поради тази причина компанията прави няколко нововъведения
за сегмента. Pacifica ще бъде единственият миниван с
електрическа хибридна версия. Благодарение на литиево-йонен
акумулатор, монтиран под задните седалки, хибридният модел ще
може да изминава до 30 мили (около 48 км – бел. прев.),
задвижван от електричество, преди да се включи бензиновият му
двигател. Бензиновият модел има 3,6-литров V-6 двигател с 287
конски сили. Крайслер обещава, че новият миниван, който е с 200
паунда (около 75 кг – бел. прев.) по-лек от предшествениците си,
ще има най-ефективният разход на гориво в сегмента.

Chrysler променя и една отличителна черта на миниваните –
плъзгащите се врати. При Pacifica те са алуминиеви и се отварят
автоматично без ръце – достатъчно е шофьорът да размаха крак под
тях. Колата може също така автоматично да паркира
перпендикулярно и успоредно, а развлекателната система за
возещите се на задните седалки включва два 10-инчови сензорни
екрана, които дават възможност на пътниците да играят игри, да
гледат филми или да сърфират в интернет.

Засега няма версия, при която се задвижват всички колела.
Според Кунискис продажбите на модели с такова задвижване са
малка част от пазара на минивани, така че според FCA търсенето
не е достатъчно.

Все още не са обявени цените на новия модел. Сегашната
версия на Chrysler Town and Country, който е най-луксозният,
предлаган от компанията, започват от около 30 000 долара.
Миниванът ще се произвежда в Уиндзор, щата Онтарио. Кунискис
посочва, че малка част ще бъдат продадени в чужбина, но 95 % са
предназначени за пазара в Северна Америка.

Според Марк Уилямс, анализатор в Kelley Blue Book, на
миниваните им престои трудна битка. През есента на миналата
година малките модели SUV станаха най-големият сегмент от
американския автомобилен пазар – 14 %. Малките минивани имат
пазарен дял от едва 3 %, според данни на Ward’s AutoInfoBank.
Въпреки това според Уилямс Pacifica е миниван, чийто
собственик му може да се гордее, че го кара.

Към родителите е насочена и още една характеристика, която
се подчертава при продажбите – на сензорните екрани пред задните
места има анимирани карти, които да показват на детето колко
далеч е колата от целта си.

Истина е, че повече няма да чувате въпроса: „Колко още
остава?“.

БТА

*бейби бум – термин, използван основно в САЩ, за силно
повишената раждаемост след края на Втората световна война в
периода 1946-1964 година.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.