Феноменът ,,Шарапова’’ срещу ефекта ,,Курникова’’
И двете са руси красавици, но с различен успех в тениса
Ана Курникова е родена в Москва (на 7 юни 1981 г.), но родителите й се местят във Флорида, където започва да играе тенис.
Докато постиженията й на сингъл са разочароващи – никога не е печелила турнир, то на двойки тя стана една от най-добрите състезателки. Заради красивата си външност тя бързо се превърна в звезда. Интернет-пространството е изпълнено с образа й. Като изпишете името й в “Google”, се появяват сайт след сайт, пълни с нейни снимки. Анна превърна това внимание в индустрия.
Мария Шарапова е роден в Няган, Сибир, на 19 април 1987 г. Тя също емигрира във Флорида, за да стане тенисистка. Но Шарапова има предимство пред сънародничката си в чисто спортен аспект, просто защото се е фокусирала върху играта. В резултат на това Мария стигна №1 в женския тенис. Във визитката й фигурират титлите от “Уимбълдън” и “U.S. Open” на сингъл. И въпреки това има милиони почитатели в интернет заради красотата си.
Няма съмнение, че Шарапова е истински шампион, който печели много и от интереса към себе си, но в случая с Курникова се оказва, че маргинална кариера също може да доведе до огромно богатство и популярност.
Ефектът “Курникова” се забелязва и при други спортисти – примерно, Даника Патрик, Джеси Палмър, Натали Гулбис и т. н. Патрик е талантлива като пилот в Инди кар, не спира да подписва рекламни договори. Но все още не е спечелила състезание. Палмър е просто резервен куотърбек в НФЛ с приличен талант, който натрупа известна сума с появата си в “Ергенът”. Гулбис пък е “звезда” от лигата по голф, която – подобно на Курникова – има поредица сайтове, посветени на нея, пълни със секси-снимки. Подобно на Курникова не е печелила турнир.
За да бъде разбран по-добре този феномен – как спортът се оказва второстепенно занимание за спортиста след нарастването на имиджа му – е полезно да се изследва разликата между двете руски тенисистки.
Противно на популярното схващане, Курникова не е творение на полуделите фенове и масмедиите. Тя бе невероятен играч, който показа огромен потенциал, докато се състезаваше на ниво девойки. На 16 години тя стигна до полуфиналите на “Уимбълдън” при жените, като загуби от бъдещия шампион Мартина Хингис. На следващата година тя влезе в Топ 20 при синглите и стана №1 на двойки при жените. Но растежът й спря дотук. “Тя наистина бе добър тенисист, отбелязва Бъд Колинс, коментатор на NBC. – Но постепенно попадна сред много известни личности, които я промениха. Тя продължаваше да бъде добра на двойки, защото има отличен удар с воле, а понякога това бе достатъчно, защото при жените такива умения не са често срещани. Можеше да стане много добра, но нейната външност й спечели доста пари”.
Всъщност, профилът на известна личност засенчи способностите й на спортист до такава степен, че ESPN я посочи сред “25-те най-големи провала в спорта през последния четвърт век”.
Това, което може да учуди някои, е, че чарът на Курникова на пазара влияе повече на жените, отколкото на мъжете. Преподавателят по спортен маркетинг в университета в Индианаполис Лари Дегарис смята, че Анна се възползва от всички възможни атрибути на облеклото. “За Курникова твърдяха, че е само гарнитурата към основното ястие. От изследването, което направих, се видя, че външността на Анна интересува повече жените, отколкото мъжете. Жените са склонни да коментират повече нейната външност. Това обяснява безумния успех на продажбите й. Кой си купува парцалки? Жените! Те са направени за тях. Най-тъжното е, че тя бе добър играч. Просто не беше велика”, твърди Дегарис.
От другата страна е Шарапова. Докато Курникова е аутсайдер в женския тенис, то Мария може да се оттегли като една от най-великите състезателки на своето време. Тя е само на 19 и вече е спечелила два големи турнира. Това само по себе си не е невероятно – през 1979 г. Трейси Остин бе най-младата победителка в историята на “U.S. Open”, когато бе едва на 16. Спечели го отново две години по-късно и после … не триумфира нито веднъж в турнирите от Големия Шлем. Съдейки от страстта, с която играе, Шарапова едва ли ще последва съдбата й. “Тя се справя много добре – смята Колинс. – Това е удивително за 19-годишно момиче, което е във фокуса на вниманието към женския тенис. Тя също прави фотосесии, но работи усилено да се усъвършенства”.
Макс Айзенбъд е агент от спортния маркетингов колос IMG. Той следи кариерата на Шарапова от 11-годишна, след като бил пратен в академията във Флорида на представянето на 10-те най-талантливи деца по онова време. “Гледали ли сте стари записи на Тайгър Уудс как удря топката като дете. Всичко бе очевидно – разказва Айзенбъд. – Мария притежаваше огромен талант, целеустременост и работна етика. Наистина бе специална”.
Естествено IMG искаше да направи от Мария Шарапова същия маркетингов феномен, какъвто е Тайгър Уудс в света на голфа. До голяма степен този план успя – тя е най-добре платената спортистка в света в момента. Миналата година сп. “Форбс” и CBS пресметнаха, че годишно получава около 20 милиона долара, а предложенията за нови договори не спират да валят.
Тъй като Курникова приемаше всяка оферта, която изникнеше, IMG постъпи по-разумно и методично с Шарапова. Айзенбъд и сие установиха контакти с Motorola, Land Rover, Nike, Canon и Gatorade още преди Мария да триумфира на “Уимбълдън” през 2004 г. След тази титла, IMG подписа големите договори със споменатите компании.
Дори днес Шарапова ограничава рекламните си изяви до две седмици през годината, като не прави нищо в тази сфера четири седмици преди старта на даден турнир. Тенисът остава неин приоритет, макар той да носи съвсем малка част от богатството й. Не всичко е труд. Миналата година тя се появи по бикини за фотосесия в “Спортс илюстрейтид”. 12 месеца по-рано пък попадна сред 50-те най-красиви знаменитости на сп. “People”. Всъщност, нейното желание да играе тенис предотвратява превръщането й в “новата Курникова”. “Тя вече се доказа – смята Дегарис. – Харесвана е и извън тениса, но има огромен потенциал за успехи в спорта. Дотук Шарапова демонстрира правилния подход. Тя преследва победата до последно и показва страст в това. Играе на всички турнири, което е послание към феновете. Тя е стройна, руса и божествена, което се превежда като “знаменитост”.
Колинс обобщава разликата между Курникова и Шарапова. “Не знам колко желание за игра имаше Курникова, но със сигурност Мария го притежава в изобилие. Тя иска да е най-добрата и в момента е”.
(със съкращения)