Бърни Сандърс – трън в петата на Клинтън

Бърни Сандърс. Снимка: от тв екрана

Битката на първичните избори на американските демократи вреди на популярността на бившата първа дама, която въпреки това е почти сигурна, че ще спечели президентската номинация, освен ако не загуби изненадващо на изборите в щата Ню Йорк в средата на април.

Убедени, че Хилари Клинтън ще спечели номинацията, нейните съветници очакват едно единствено нещо – Бърни Сандърс да се откаже от битката. Това ще позволи на бившия държавен секретар да насочи усилията си върху Доналд Тръмп. Лагерът на Клинтън обаче ще трябва да се примири с факта, че Сандърс, за когото миналата седмица беше най-добрата в кампанията му, няма никакво намерение да се оттегли. Или да смекчи нападките срещу фаворитката на демократите.

След като на 22 март победи на първичните избори в
щатите Айдахо и Юта, сенаторът от Върмонт спечели на 26 март и
трите партийни събрания на демократите във Вашингтон, Аляска и
Хавай, осигурявайки си преднина от 4 пункта пред съперничката
си. Първият урок от това е, че партийните събрания, тези малки
местни събирания, на които избирателите трябва да се явят в
точен час, а после да останат до края на процедурата, са
определено успешни за сенатора социалист. Досега той спечели 10
от 14 състояли се досега партийни събрания благодарение на
прекомерната мотивация и ентусиазъм на симпатизантите му.

Вотът от събота, по-специално в Аляска и във Вашингтон,
потвърди още една тенденция, наблюдавана от началото на
първичните избори – колкото по-голяма част от населението на
даден щат е бяло, толкова по-добър е резултатът на Сандърс.
Делът на цветнокожите избиратели изглежда е решаващ фактор – в
щатите, където той е под 7 процента, сенаторът се налага средно
с 30 пункта. В обратния случай Клинтън печели с 26 пункта
преднина.

И ако трите победи в събота на сенатора от Върмонт бяха
предвидими, то мащабите им му позволяват да понамали част от
изоставането си зад Клинтън по брой на осигурени делегати.
Според прогнозите Сандърс може да намали с една пета, дори с
една четвърт изоставането си, което до миналия петък беше около
300 делегати. „Не вярвайте, ако някой ви казва, че не можем да
спечелим номинацията на демократите или изборите“, каза
надъханият до максимум Сандърс на привържениците си. „Ще
спечелим и двете!“.

В лагера на Клинтън приемат без паника петте поражения
от миналата седмица, припомняйки, че от седем така наречени
„колебаещи се щата“ (Охайо, Колорадо, Айова, Невада, Ню Хемпшър,
Вирджиния и Флорида), които са решаващи за президентските
избори през ноември, бившата първа дама е спечелила пет, между
които трите основни (Флорида, Охайо и Вирджиния). В лагера на
Клинтън повтарят, че досега тя е привлякла повече избиратели,
отколкото всеки друг кандидат, било то демократ или
републиканец. „Получих гласовете на 2,6 милиона избиратели
повече отколкото Бърни Сандърс“, подчерта преди няколко дни
фаворитката на демократите.

Друго предимство за Клинтън е това, че календарът на
идващите първични избори както изглежда е в нейна полза. Остават
партийни събрания в три щата (Уайоминг, Гуам и Вирджинските
острови), които нямат голяма тежест за крайния резултат. Но в
четирите щата, където предстоят първични избори (Ню Йорк на 19
април, Пенсилвания на 26 април, Калифорния и Ню Джърси на 7
юни) и които излъчват най-голям брой делегати, значителен дял
имат цветнокожите и латиносите, което е в нейна полза. За
момента допитванията показват, че тя ще спечели и в четирите
щата, а това ще й осигури крайната победа.

Бърни Сандърс обаче продължава да вярва в шанса си. И
той не е единственият. В последните дни неговите митинги събраха
12 000 негови последователи в Портланд, 13 000 в Сан Диего, 17
000 в Сиатъл. Всеки път магията заработваше – посрещане като на
рок звезда, младо множество, възпламенено от социалната програма
на кандидата (Сандърс обещава безплатно образование и
здравеопазване и задължително майчинство). Точно такава страст
Клинтън все още не може да разпали.

Съзнаваща своя дефицит на популярност, бившият държавен
секретар се опита в последните месеци да се ориентира наляво.
Но без успех. Тя си мечтаеше, че на този етап от кампанията ще
бъде единствената в надпреварата, за да може да обедини лагера
на демократите и да убеди избирателите на Сандърс – младите, по
специално – да я подкрепят. Вместо това й се налага да води
тежка битка в щата Ню Йорк. Както след всяка победа, към Сандърс
в следващите ще потекат онлайн дарения. С тях той ще финансира
приоритетно рекламите си на скъпия медиен нюйоркски пазар.

Свръхмедиатизираните първични избори в щата Ню Йорк, предвидени
за след три седмици, се очертават решаващи. Ако Сандърс бъде
победен, той ще загуби почти всички надежди да догони
съперничката си. И обратното, поражение на Клинтън ще бъде
смущаващо, тъй като тя беше сенатор именно от Ню Йорк в периода
от 2001 г. до 2009 г. и нейният предизборен щаб е в Бруклин.

За да победи Клинтън на неин терен, Сандърс предвижда да
води кампания по всички направления – митинги, язвителни
нападки, по-специално за обременяващите връзки на бившия
държавен секретар с Уолстрийт. Той се надява по този начин да
мобилизира много избиратели, демократи и независими, които не се
доверяват на Клинтън. Според национално допитване на Си Би Ес и
„Ню Йорк таймс“ от миналата седмица Клинтън е подкрепяна от 31
процентна от анкетираните, а 52 процента не я подкрепят. Само
Тръмп се представя по-зле в допитването, като получава едва
24-процентна подкрепа. И това не е единственият абсурд в тази
кампания – ако двамата настоящи фаворити спечелят това лято
своите партийни номинации, президентските избори през ноември ще
противопоставят двамата най-непопулярни кандидати в страната.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.