Русия – корупцията е включена в цената

Асошиейтед прес

Изпълнителният директор на московска строителна компания негодува заради подкупите, които строителните компании обикновено плащат за дългия списък разрешителни и инспекции, необходими в Русия за построяване на жилищна сграда или на каквото и да било друго.

Именно те, според оценките му, в крайна сметка оскъпяват всеки апартамент е с 10 до 15 % над нормалното, а допълнителните, но по принцип скрити разходи в крайна сметка се прехвърлят на клиентите.

Русия отдавна е определяна като изключително корумпирана страна. Тази оценка е подкрепена от мястото й в международните индекси, измерващи корупцията, а подкупите са дълбоко вкоренени в обществото. Дори преди колапса на комунизма бутилка водка можеше да разчисти пътя към получаване на виза или официален документ и да спечели благосклонността на хората, чието влияние би могло да доведе до хубав апартамент или работа.

Ако обаче сега попитате средните руснаци колко често дават подкупи, отговорът ще бъде „никога“ или „рядко“.  Причината – корупцията в Русия бе институционализирана и е невидима за повечето хора, макар да се отразява върху цената на почти всичко – от ябълки до билети за метрото и здравни услуги.

Подкупите са включени в цената на хранителните стоки и други продукти. Шофьорите на камиони например казват, че трябва да плащат на полицаите по маршрута си. Множество вносни стоки са по-скъпи не само заради митата, но и защото вносителите трябва да плащат под масата, за да пропуснат по-бързо товарите им.

Георги Сатаров, бивш съветник в Кремъл и политолог, изучаващ корупцията, посочва, че в Русия няма изчерпателно изследване, което да установи как корупцията се отразява на крайните цени на стоките.

Изследване, проведено в Киргизстан от неговия институт Indem, обаче показва, че близо половината от цената на стоките на дребно в бившата съветска република идва от корупцията. Той предполага, че влиянието върху цените в Русия е приблизително същото.

Обикновените руснаци, разбира се, все още плащат подкупи.  Асошиейтед прес разговаря с над двадесет души, които разказват за рушветите, които са дали – за да осигурят парцел в гробището, за да минат напред в списък на чакащи за операция, заплащана от националната здравна система, или да избегнат глоба за неправилно шофиране.

Малко хора обаче биха говорили публично за даване на подкупи, защото това е равносилно на признаване на престъпление, което се наказва с до 12 години затвор.

Московската полицията посочва, че средната сума на подкупите, плащани от хората, които са били арестувани през 2015 година, се е удвоила за годината до 654 000 рубли (9300 долара) на подкуп. Някои от по-известните случаи включват рушвети в правителството и подкупи на такова ниво отразяват сумите, които компаниите плащат, за да заобикалят бюрократичните пречки.

Подкупите, давани от отделни лица, в повечето всекидневни ситуации по-често са от порядъка на 1000 рубли (15 долара) до 15 000 рубли (220 долара).

Вече са минало дните, когато парите бяха просто пъхвани в нечия ръка или предавани в плик. Опасността от арест обяснява защо. Вместо това плащанията обикновено се правят чрез трета страна.

„Преди време се приемаха пликове, но сега никой вече няма да вземе плик“, казва директорът на строителна компания Андрей. Той се съгласи да говори, при условие че фамилията му няма да се споменава, защото се опасява от последиците, които това може да има за компанията и клиентите му.

„Ще бъдете хванати на местопрестъплението. Всичко се прави с помощта на компании фантоми“, разказва той. Според Сатаров тази „институция на посредниците“ се е развила, за да „намали риска и неудобството при плащането на подкуп“.

Например, чиновник ще намекне да преведете пари на отделна компания, или болница ще свърже пациент с посредник, който може да заобиколи списъка на чакащите и да уреди плащане.

В Русия плащането на подкуп също така може да помогне на хората да заобиколят безсмислен закон или да пренебрегнат закон, който е оценяван като неудобен, например – ограниченията на скоростта.

Според директора на строителна компания плащането на подкупи е единственият начин бизнесът му да оцелее. „Системата работи така, че за теб по този начин е по-лесно – да платиш на чиновниците. По-бързо и по-евтино е, отколкото да се справяш без подкупи“, казва Андрей.

Всяко забавяне в получаването на разрешително може да удължи строежа, принуждавайки предприемачите да плащат повече за заплати и лихви по кредити, посочва той.

Идването на пазарната икономика след разпадането на Съветския съюз през 1991 година донесе инвестиции и строителен бум в Москва и други големи градове. Съветските регулаторни агенции обаче като цяло останаха с остарелите си изисквания и безбройни инспекции.

Андрей описва сложна система на получаване на разрешителни и преминаване на инспекции с поне 12 етапа, при които строителните компании обикновено плащат подкупи. Има доста държавни агенции, чиито правомощия се препокриват. Това създава ситуации, при които някои инспектори издават сертификати за дейности, вече одобрени от други служби.

Правителството взема мерки срещу подобни корупционни практики, но се оказва трудно те да бъдат разбити. В обращение до президентския Съвет за борба с корупцията руският президент Владимир Путин миналия месец похвали полицията и прокуратурата за усилията им в борбата с корупцията.

В подкрепа на думите си Путин посочи, че над 8000 души са били обвинение в корупционна дейност между януари и септември миналата година, а 11 000 чиновници са били наказани заради „нарушаване на антикорупционните стандарти“.
Путин обаче предупреди, че изкореняването на всекидневната корупция и подкупи може да отнеме много време.

„Не говорим за победа над корупцията днес или утре. Това е тежка задача, много трудна за постигане, но ако спрем, нещата само ще се влошат“, каза той.
Руските шофьори на камиони разказват, че плащането на рушвети е част от работата им.

„Трябва да плащаш на всяка крачка по пътя“, обяснява Андрей Бажутин, който кара камион по дълги маршрути.

„Колко – това зависи от апетита на пътните полицаи. Тръгвам от Санкт Петербург за Иркутск, който е на 5000 километра. Ако пътен полицай започне да ме изнудва за подкуп по средата на пътя, какво да направя? Да се върна обратно?“, казва той.

Според Бажутин и други негови колеги един шофьор може да очаква да плати между 50 000 рубли (715 долара) и 70 000 рубли (1000 долара) за подкупи по 5000-километровия маршрут за какво ли не – от претоварване на камиона до лоша поддръжка.

Те бяха сред двадесетината камиона, които с месеци бяха паркирани край търговски център в покрайнините на Москва като протест срещу нова пътна такса. Според шофьорите новата такса, прибавена към подкупите, които вече им се налага да плащат, ще бъде последната капка.

Любов Собол работи заедно с Алексей Навални – най-известния руски опозиционен лидер, който се бори срещу корупцията. Като част от екипа му тя е разследвала договори, сключени от московските власти с компании, свързани с правителствени служители, или съдържащи евентуални нарушения на закона.

„Всеки, който живее в Москва, не получава полагащите му се услуги, тъй като значителна част (от бюджета) се губи, защото заради корупция и подкупи властите плащат по-високи цени за стоките и услугите“, твърди тя.

При един от договорите, които е разследвала, градските власти са се задължили през идните 30 години да купуват мотриси за метрото от Трансмашхолдинг – компанията, в която имаше дял шефът на транспортния департамент на Москва. Преди компанията да спечели договори за общо 277 милиарда рубли (4 милиарда долара), няколко други потенциални участници в търга, включително чуждестранни компании, изпратиха жалба до антимонополната служба, твърдейки, че условията за търга са в ползва на Трансмашхолдинг. Службата установи нарушения при търга, но все пак го обяви за валиден.

Ръководителят на транспортния департамент Максим Ликсутов първоначално заяви, че адвокатите му са направили грешка, като не са го освободили навреме от дела му. По-късно делът, оценяван на под 50 %, се оказа в ръцете на жена му, с която той в последствие се разведе. Ликсутов отхвърля всички обвинения.

Според Собол обаче мотрисите за метрото струват на града повече, отколкото би трябвало. „Така че всеки път, когато цените на билетите се увеличават, московчани плащат за това“, отбелязва тя.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.