За Великобритания в ЕС – подкрепа в медиите, а сред избирателите?

Ройтерс

Активистите от кампанията за оставане на Великобритания в ЕС (Remain), които получиха подкрепа от посещението на американския президент Барак Обама, изглежда печелят битката в ефира, но тепърва може да загубят решаващата война на терена за мобилизиране на избирателите.

При условие, че социологическите проучвания показват минимална преднина за лагера „За оставането в ЕС“ два месеца преди вота, а мнозина още не са решили как ще гласуват, избирателната активност ще бъде решаваща на референдума на 23 юни.

Малцина британци се застъпват за оставането със същата
страст, с която евроскептиците предират за излизането, така че
има риск онези по средата между двете крайности – апатични
избиратели или не съвсем убедени поддръжници на членството в ЕС,
да си останат у дома в деня на гласуването.

Според Едуар Льосерф, глобален директор за политически
изследвания и проучвания на общественото мнение в компанията Ти
Ен ЕС (TNS global market research), под 60 процента от
избирателите казват, че със сигурност или вероятно ще гласуват и
само 46 процента със сигурност ще гласуват. Това е спад спрямо
66,1 на сто гласували на парламентарните избори миналата година.

Макар че кампанията за оставането има добре смазана медийна
машина и подкрепата на повечето шефове на бизнеса, на лидерите
на главните политически партии и на профсъюзите, може би й
липсват „войниците на терена“, чиято роля е жизненоважна, за да
накарат избирателите да отидат до урните.

Управляващата Консервативна партия не е единна, като
редовите й активисти често са върли евроскептици. Опозиционната
Лейбъристка партия, макар да е повече настроена проевропейски,
проявява пасивност от нежелание да прави услуга на премиера
Дейвид Камерън.

Лейбъристки активисти казват, че техният базов електорат –
работниците, са гневни заради имиграцията, загубата на
индустриални работни места и понижаващите се жизнени стандарти и
не им се слушат проевропейски послания на прага на дома им.

Докато от страната на лагера „За напускане“ (Leave), агитатори
от Партията за независимост на Обединеното кралство, която
привлече много бивши лейбъристки избиратели и евроскептични
консерватори, вече чукат по вратите в провинциална Англия,
където живеят многобройни по-възрастни и по-бедни избиратели.
„Ключовата битка ще бъде за избирателната активност“, каза
Саймън Хикс, професор по политология в Лондонската икономическа
школа и председател на организацията „Воут уоч“ (Vote Watch EU),
която наблюдава изборните модели в евроинституциите.

„Висока избирателна активност ще означава, че са гласували
младите хора, а те вероятно имат нагласа за оставане в ЕС
(pro-Remain). Този лагер има много ефикасна медийна кампания, но
повечето зрители и слушатели вече са направили своя избор.
Leave разполага с агитатори „от врата на врата“ във всяко кътче
в страната, докато Remain няма много кадри за агитация „на
прага“, поясни той.

Социологическите проучвания показват, че т.нар. Келтски
покрайнини – Шотландия, Северна Ирландия и Уелс, които бяха
най-много облагодетелствани от фондовете на ЕС за регионално
развитие, са повече проевропейски настроени, както и
гласоподавателите в космополитния Лондон. Но голяма част от
Англия, включително старата индустриална сърцевина – Мидландс и
Севера, както и по-селския югозапад, клонят повече към
напускането.

Рискът от слаба и непредставителна избирателна активност се
влошава от изборните правила.
Гражданите на Великобритания, Ирландия и Общността на
нациите, постоянно живеещи в Обединеното кралство, имат право да
гласуват, но трябва да се регистрират. Младите избиратели вече
не се регистрират автоматично.

Тези, които гласуват за първи път, ще пропуснат вота, освен
ако не се регистрират до 7 юни, а мнозина изглежда не го знаят.
Британците, живеещи в чужбина, губят избирателни права след
15 години, а мнозина, които са били извън страната за по-кратки
периоди, може да не се регистрират. Граждани на други страни от
ЕС, които живеят, работят и плащат данъци във Великобритания,
нямат право да участват.

Водещ представител на Remain, пожелал анонимност, каза, че
лагерът „За оставане“ се нуждае от активност, близка до тази от
последните парламентарни избори, за да спечели. Според него, ако
избирателната активност е ниска или много висока, това е добре
за онези от лагера „Out“ (Вън), обясни той.

Водещ представител на Leave, пожелал анонимност, предвижда,
че активността ще бъде под 60 процента, давайки на неговия лагер
добри шансове за победа.

Мобилизирането на младежите, които според сондажите са
повече проевропейци в сравнение с по-възрастните, ще бъде
жизненоважно за лагера Remain.

Поколението на „Евростар“, „Изи Джет“ и „Еразъм“, които
смятат за даденост пътуването в чужбина с високоскоростни
влакове, нискотарифни компании и следването в чужбина, са
по-склонни да възприемат ЕС като ключ за своето бъдеще.
И все пак социологическите проучвания показват, че младите
също е малко вероятно да гласуват, отчасти защото по-ниската
регистрация, но и заради по-голямата им мобилност, изпитите в
университета и събития, отклоняващи вниманието им, като
футболното първенство Евро 2016, което ще бъде в разгара си в
деня на референдума.

Британски и европейски политици, следящи кампанията, са
поразени от отсъствието на страст сред застъпниците на Remain,
които се фокусират върху икономически аргументи за потенциалните
загуби от напускането на вътрешния пазар на ЕС.

„Лагерът Remain ще трябва да включи малко повече емоция в
кампанията си“, каза Дейвид Макалистър, германски евродепутат,
заместник-председател на десноцентристката Европейска народна
партия и близък до канцлера Ангела Меркел.

„ЕС е нещо повече от просто един общ пазар. Тези хора трябва
да говорят за мира, помирението, свободата, икономическите
успехи през последните 50 години“, каза Макалистър, който е син
на шотландец и германка.

Предвид сериозните разделения сред консерваторите на Камерън
„без масова подкрепа от лейбъристите и синдикатите, няма да
спечелим референдума“, каза Макалистър на събитие, организирано
от баварската консервативна фондация „Ханс Зайдел“.

Представителят на кампанията „За оставане“ смята, че
водещата роля на Европа в борбата срещу климатичните промени би
могла да помогне за мобилизиране на младите избиратели.

Проевропейският лагер дори планира да използва руския президент
Владимир Путин като аргумент за убеждаване на избирателите да
гласуват за оставане в блока. Както се изрази Макалистър:
„Човекът, който ще тържествува най-много, ако нещата се развият
погрешно, седи в Москва“.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.